Wees voorbereid op de komst van Apple Search Ads

29 oktober 2018, 10:00

Hoe zorg je dat jouw iOS-app op één staat als hij wordt gezocht? Dit kan binnenkort eenvoudig met Apple Search Ads. Twee derde van de downloads van mobiele apps is volgens Apple direct te herleiden naar een zoekopdracht in de stores. Adverteren met Apple Search Ads zorgt ervoor dat de bovenste positie in de zoekresultaten van de App Store van jou is. De verwachting is dat deze reclamedienst ook snel op de Nederlandse markt komt. Hier een overzicht van de mogelijkheden, zodat je vanaf het begin jouw app beter kunt presenteren, maar ook beschermen tegen concurrentie die op jouw keywords biedt.

Apple Search Ads is nu al een goed presterend advertentie-kanaal in landen waar het beschikbaar is en komt met stip binnen op nummer vier in de Appsflyer Performance index. Je kunt met gebruik hiervan jouw zoekmogelijkheden binnen de App Store verbeteren en tegelijkertijd jouw aantal installaties verhogen. Daarnaast zorgt dit kanaal ervoor dat jouw merk een naam krijgt en niet gebruikt kan worden door concurrerende merken voor hun eigen marketing. Door Apple Search Ads te gebruiken, ben je theoretisch gezien jouw merk aan het beschermen en zorg je ervoor dat je merk hoger scoort in de zoekoptie.

Adidas versus Nike

Een vertegenwoordiger van Apple had onlangs het bureau van Nike in paniek aan de telefoon. De managing director van Nike zocht in de App Store op het zoekwoord ‘Nike’, maar kreeg prompt de Adidas-app als eerste zoekresultaat. Adidas was al iets verder op het gebied van appstore-optimalisatie en Apple Search Ads, dus had men op het Nike-keyword geboden. Aangezien de Adidas-app qua relevantie in sportkleding en sportschoenen voldoende scoorde, kwam de app met de Search Ad op de eerste positie en pakt zo potentiële consumenten af van Nike.

Zodra Nike ervoor zou kiezen om zelf ook gebruik te maken van Apple Search Ads, dan zou dit geen mogelijkheid meer zijn voor Adidas. Taps of kliks op zogenaamde branded keywords ter bescherming van je eigen merk, zijn gelukkig wel een stuk goedkoper dan bredere zoekwoorden.

Door gebruik te maken van deze service kun je het bereik van je app en jouw ranking binnen de App Store verbeteren. Zo kun je je thuis voelen binnen Apple Search Ads zonder uitzonderlijke ervaring en kennis te hebben van SEO/SEA-structuren. Door gemakkelijk de app in de advertentiedienst te uploaden of de juiste zoekwoorden in de store uit te kiezen, zorgt Apple Search Ads ervoor dat je zoekterrein wordt vergroot.

“Apple Search Ads zal jouw advertentie niet tonen als hij vindt dat jij een irrelevant zoekwoord gebruikt, ongeacht jouw bod”

Hoewel Apple Search Ads een hoop voordelen biedt, zijn er natuurlijk ook nadelen. Een belangrijke hiervan is het logische feit dat het nog niet beschikbaar is in Nederland. Een ander nadeel is dat hoewel Apple bekend staat om zijn simpele navigatie, gebruikers die gewend zijn aan Google AdWords iets meer uitdaging zullen ondervinden om binnen Apple Search Ads te navigeren, wat tot een lagere gebruikerservaring kan leiden.

Bovendien zal Apple Search Ads jouw advertentie simpelweg niet weergeven als hij vindt dat jij een irrelevant zoekwoord hebt gebruikt, ongeacht jouw bod, omdat hij relevantie boven alle andere kiest. Dit laatste kan ook als iets aantrekkelijks worden beschouwd, aangezien het minder focust op de hoogte van een bod en meer op relevantie van een zoekterm.

Wat maakt Apple Search Ads aantrekkelijk?

  • Zorgt ervoor dat organische zoekresultaten gevonden kunnen worden door het gebruik van bepaalde zoekwoorden en zoekgegevens

  • Verbetert de kwaliteit van conversies en verandert de richting van CPI-style naar kwaliteit en gebruikersgerichtheid

  • Geeft suggesties voor relevante zoekwoorden

  • Claimt dat 60 tot 70 procent van alle app-installaties afkomstig zijn van zoekopdrachten in de App Store

  • Respecteert de privacy van gebruikers met betrekking tot de AVG

Basic versus Advanced?

Om het meest uit Apple Search Ads te halen is de geavanceerde versie van de service de beste optie. Uiteraard kan Apple Search Ads Basic ook toegepast worden voor diegenen die net wat meer de touwtjes in eigen handen willen houden. De geavanceerde versie is helaas nog niet beschikbaar in Nederland, hoewel dit er wel aan zit te komen. Deze dienst is specifiek gericht op jouw consumenten en biedt een onbeperkt budget aan. Goed dus om alvast te weten waar je mee gaat werken.

Met de basisversie kun je ook jouw zoekresultaten optimaliseren, maar dan simpelweg met mindere opties. Als je minder vertrouwd bent met de CPI-structuur, is de basisversie prima, aangezien deze simpeler is en de geavanceerde versie wat overweldigend kan zijn.

Apple Search Ads Basic

Apple Search Ads Advanced

Alleen voor VS

VS, Canada, VK, Australië, Nieuw Zeeland, Mexico, en Zwitserland

Apple voorspelt trefwoorden

Jij selecteert zelf relevante zoekwoorden en analyseert de belangrijkste KPI’s

Betaal alleen voor installaties

Betaal voor kliks (taps)

Groeitoren: een gedetailleerde gids om jou te helpen met jouw resultaten behalen

Aanvullende marketing opties en gedetailleerde rapporten

Een maximum budget van 5.000 dollar per maand, gebruik tot en met honderd apps

Geen limiet

Ben jij er klaar voor?

Is je app al beschikbaar in de internationale appstores, dan is het zeker raadzaam alvast te experimenteren met Apple Search Ads. Aangezien het een relatief nieuwe tool is en er nog niet heel veel adverteerders zijn, kun je een voorsprong opbouwen op de concurrentie. Bovendien ben je er dan ook alvast klaar voor als Apple Search Ads beschikbaar komt in Nederland.

Anastazia Mrozek
Account Manager bij Wuzzon

Wuzzon is een creative performance marketingbureau, gespecialiseerd in app marketing en leadgeneratie. Blije consumenten, publishers en happy adverteerders dat is onze missie. Ons team van conversie specialisten zorgt dagelijks voor meer app downloads, terugbelafspraken en email optins voor klanten zoals Zalando Lounge, Thuisbezorgd, Schoonenberg en Centraal Beheer Achmea. En dit alles AVG proof en op basis van no cure, no pay.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Gerwin Verdonk

    Het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat 60 tot 70 procent van alle app-installaties afkomstig zijn van zoekopdrachten in de App Store. De Play Store van Google bevat veel meer apps en staat op veel meer apparaten.


    29 oktober 2018 om 10:25
    Wuzzon_Marketing_Performance

    Bedankt voor jouw reactie Gerwin. Het klopt dat dit alleen toepasselijk is voor de IOS app-installaties afkomstig van de Apple App Store, dat had ik wellicht moeten specificeren.


    29 oktober 2018 om 12:37
    Wuzzon_Marketing_Performance

    Dat klopt helemaal Denie! Het is nu ook beschikbaar in Nederland.


    2 april 2019 om 08:21

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!