Wat local SEO voor jouw bedrijf kan betekenen

1 mei 2017, 09:00

Local SEO is hot en happening in SEO-land. De ontwikkelingen rondom dit onderwerp volgen elkaar dankzij steeds slimmer wordende zoekmachines in rap tempo op. Voor veel bedrijven valt er op het gebied van local SEO echter nog veel winst te behalen. Wacht daarom niet langer en kijk naar wat local SEO voor jou als bedrijf kan betekenen.

Waarom local SEO?

Anno 2017 zijn steeds meer zoekopdrachten lokaal georiënteerd. Daarbij vinden deze zoekopdrachten ook steeds vaker plaats op mobiel. Deze sterke groei op mobiele apparaten maakt het dat er niet meer wordt gezocht vanaf een vaste plek, zoals dit enkele jaren geleden steevast vanaf desktop gebeurde.

Zoekmachines spelen op deze verschuiving in en proberen meer dan ooit de beste en meest relevante zoekresultaten aan gebruikers te tonen. De locatie vanaf waar gezocht wordt, staat hierbij steeds meer centraal.

Bron.

Wat is local SEO?

Met local SEO optimaliseer je je website op lokaal georiënteerde zoektermen. Dit betekent dat wanneer iemand in de buurt van jouw bedrijf iets zoekt, jouw website hoger zal ranken dan bij iemand die niet in de buurt is. De locatie vanaf waar wordt gezocht, staat dan ook steeds meer centraal.

Maar ook wanneer je geen fysieke vestiging hebt, kan local SEO veel voor je betekenen. Denk bijvoorbeeld aan de situatie waarbij mensen zoeken naar een bedrijf in combinatie met een plaats of provincie. Neem bijvoorbeeld de zoekterm ‘makelaar Amsterdam’.

Ontwikkelingen rondom local SEO

Local SEO is een snel veranderd gebied waar zich rond de laatste jaren veel ontwikkelingen hebben voorgedaan. In februari 2012 zorgde de Google Venice-update voor opschudding. Vanaf dat moment werd de locatie van de gebruiker namelijk automatisch meegenomen bij het tonen van zoekresultaten. Dit betekende dat er vanaf dat moment verschillende zoekresultaten werden getoond, afhankelijk van de locatie waar je je bevond.

In juli 2014 volgde er wederom een nieuwe update: Pigeon. De Pigeon-update bracht veranderingen in het algoritme mee. Het verwerken van geografische afstanden werd flink verbeterd binnen zowel Google Maps als de reguliere zoekresultaten.

Bron.

Ook in 2015 stonden de ontwikkelingen rondom local SEO niet stil. In de zomer van 2015 vond er namelijk een wijziging plaats in de local SEO-packs. Dit zijn de vermeldingen in Google bij het kaartje op de eerste pagina in de zoekresultaten. Deze zijn afgelopen zomer vervangen van 7 naar 3.

Oktober 2016 werd de dierentuin van Google uitgebreid met een nieuwe update. Ditmaal was het de Possum-update die voor verandering op het gebied van local SEO zorgde. Zo was er een boost in de rankings te zien van bedrijven die net buiten stadsgrenzen liggen. Ook maakte de Possum-update het mogelijk dat meerdere bedrijfsvermeldingen op een adres worden gefilterd.

Tenslotte kwam naar voren dat de locatie vanaf waar een gebruiker zoekt nog belangrijker wordt. Hoe verder een gebruiker van de locatie af is, hoe lastiger het is om hoog te ranken op het keyword.

Toepasbare tips & tricks voor local SEO

Local SEO omvat in principe geen andere werkzaamheden dan reguliere SEO. Je wilt tenslotte altijd een pagina optimaliseren voor een bepaalde zoekterm. Wel zijn er een aantal mogelijkheden die je local SEO-strategie kunnen ondersteunen. Ik deel graag een aantal direct toepasbare tips en tricks met je.

Content

Zonder lokale landingspagina’s geen local SEO. Deze pagina’s, ingericht op zoekwoord en lokaliteit, hebben de hoogste prioriteit binnen de contentstrategie. Zorg altijd voor unieke, relevante content. Werk met duidelijke call to actions. En last but not least: zorg dat de pagina voor mobiel geoptimaliseerd is.

Je content kun je vervolgens uitbreiden met rich snippets. Rich snippets zorgen ervoor dat je zoekresultaten meer opvallen en leren zoekmachines meer over de content van de pagina. Een voorbeeld van rich snippets die voor local SEO van belang zijn:

  • Adresgegevens
  • Telefoonnummer
  • Openingstijden

Wil je gebruik maken van rich snippets, dan kun je op schema.org de juiste markup vinden en vervolgens testen via de Structured Data testing tool van Google.

Techniek

Ook techniek is een belangrijke SEO-pijler voor local SEO. Allereerst is het belangrijk dat er gelinkt wordt naar de individuele landingspagina’s per vestiging.

In de praktijk blijkt nog weleens dat websites werken met een store locator. Vanuit usability oogpunt is dit niet verkeerd. Wanneer deze store locator gebruik maakt van JavaScript, is dit vanuit SEO-oogpunt juist minder gunstig. Rekening houdend met local SEO kun je beter kiezen om vanuit een overzichtspagina te linken naar de individuele landingspagina’s die per vestiging zijn ingericht. Vergeet deze landingspagina’s overigens ook niet op te nemen in de footer.

Linkbuilding

Uit de grote Local SEO Ranking Factors bleek dat linkbuilding nog steeds erg belangrijk is voor local SEO. Vooral het aantal backlinks en het opnemen van de belangrijkste zoekterm weegt nog steeds erg zwaar mee. Je doet er dan ook goed aan om te investeren in kwalitatief linkbuilden voor local SEO. Vergeet daarbij linkbuilding 1.0 van enkele jaren geleden, maar focus je op het vergaren van goede backlinks die passen bij je website. Wanneer het zoekwoord in combinatie met de plaats/provincie wordt meegenomen in de anchortekst, is je doel bereikt.

Google My Business-pagina

Voordat Google My Business in 2014 in het leven werd geroepen zag je met Google Maps, Google Places, Google Plus en Google+ Local door de bomen het bos niet meer. Met Google My Business beheer je in een omgeving de gegevens voor jouw bedrijf. Denk hierbij aan het adres, telefoonnummer, openingstijden maar ook afbeeldingen. Je hoeft dit hiervoor niet meer op verschillende platformen door te voeren.

2017

De verwachting is dat local SEO ook in 2017 zal blijven groeien. Het aantal mobiele zoekopdrachten stijgt nog steeds en ook de lokale zoekintentie stijgt. Door slim in te spelen op deze ontwikkeling, liggen er voor jou als lokaal (opererend) bedrijf veel kansen.

Wees je concurrentie voor en start daarom vandaag nog met het uitstippelen van je local SEO-strategie.

Merel Hopman
SEO Specialist bij Orangedotcom

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!