Wat te doen bij negatieve SEO?

19 maart 2014, 05:59

Of hoe Tirendo.nl dit heeft aangepakt

Negatieve SEO: een modewoord, een waanbeeld? Als SEO-manager steek je heel veel tijd en moeite in je website. Je zorgt voor mooie content, een gebruiksvriendelijke navigatie en probeert een heleboel links van goede kwaliteit te genereren. Dan zie je plots dat je rankings dalen! Je hebt er geen verklaring voor: alles liep toch vlot? Vervolgens kom je erachter dat je van de ene op de andere dag een hoop spammy backlinks krijgt: je bent slachtoffer van negatieve SEO. Tirendo was recent het slachtoffer van een negatieve-SEO-aanval. In dit artikel heb ik de verschillende stappen verzameld die wij ter bescherming van onze website hebben ondernomen.

Wat is negatieve SEO precies?

Wil je bij Google hoog in de rankings staan, dan moet je op verschillende factoren letten. Een goede website en een logische navigatie horen bij de klassieke on-page factoren. Hierbij let Google heel erg op het gebruikersgedrag. Bijvoorbeeld: hoe lang blijft een bezoeker op een bepaalde website?

Maar het tot nu toe belangrijkste criterium zijn de externe links die naar je website verwijzen. Deze zogenaamde backlinks zijn voor zoekmachines een soort aanbeveling in de stijl: als er veel mensen naar je gaan verwijzen, dan moet je website wel goed zijn. En Google en co blijven hun kwaliteitscriteria (en algoritme) steeds maar verfijnen, met als doel de bezoekers het best mogelijke zoekresultaat te kunnen bieden. Met gewoon een groot aantal backlinks kom je vandaag de dag niet ver meer. Het komt in de eerste plaats aan op de kwaliteit van deze links.

Slechte links

Wat heeft dit nu met negatieve SEO te maken? Als iemand jouw website wil beschadigen, is het plaatsen van slechte links een van de voorkomende technieken. Wat zijn slechte links? In de meeste gevallen plaatst iemand links van lage kwaliteit naar je website, zoals comments en links van porno- of casinosites. Het is de bedoeling om de indruk te wekken dat je zelf aan een soort agressieve SEO doet, waardoor je door het Google-algoritme als een spammer gezien kan worden. Als een zoekmachine je als spammer ziet, loop je het risico dat je website zwaar afgestraft kan worden: je verliest bijvoorbeeld je goede rankings. In het ergste geval verdwijn je zelfs helemaal uit de index van Google.

Laten we eerlijk zijn: het is niet zo dat negatieve SEO elke dag voorkomt. Als je voor een kleine website werkt of gewoon een huis-tuin-en-keukenblog onderhoudt, dan zijn zulke oneerlijke aanvallen zo goed als uitgesloten. Dit is dan ook de reden waarom velen niet weten hoe je met deze lastige bedreiging moet omgaan.

Stap 1: De situatie begrijpen – wat is er precies gebeurd?

Toen we bij Tirendo zagen dat ons aantal backlinks de lucht in schoot, vonden we dat heel verwarrend. Maar toen we vaststelden dat onze anchorteksten plots voor een groot deel uit exacte zoekwoorden bestonden was het duidelijk: hier zijn meer betrokkenen in het spel!

Er is geen reden om direct in paniek te raken. Google gaat je niet direct afstraffen, want een radicale stijging van je backlinks is ook voor de engineers in Mountain View uitermate verdacht. Je kunt het beste een beetje afstand nemen en proberen de hele situatie te begrijpen. Hoe verloopt de aanval? Stel jezelf de volgende vragen:

  • Sinds wanneer word je aangevallen?
  • Hoeveel slechte links heb je erbij gekregen?
  • Hoeveel links komen er per dag bij?
  • Waar gaan deze links naartoe? Welke keywords en pagina’s worden aangevallen?

Bij Tirendo hebben wij hiervoor duidelijk de tijd genomen. Daarom waren we, vergeleken met de gemiddelde reactie op de webmasterfora van Google, veel beter in staat om met deze negatieve actie om te gaan.

Stap 2: De reactie – wat kun je doen?

Op het moment dat je weet hoe serieus de aanval is, kun je bepalen hoe je het beste kan reageren. Wat zijn de vervolgstappen?

Voordat je in het wilde weg een disavow met Google Webmaster Tools gaat uivoeren, moet je een zo compleet mogelijke lijst van alle slechte links aanmaken. Google zelf geeft geen compleet overzicht van alle links. Tools zoals Ahrefs, Majestic SEO, Searchmetrics, Sistrix en co hebben allemaal hun voor- en nadelen. Om die reden leek het ons het best verschillende bronnen te raadplegen en de verschillende lijsten gewoon samen te voegen.

Toen Google de Disavow-optie lanceerde, zorgde dit voor een heleboel reacties in de internationale SEO-wereld. Velen geloofden dat het de bedoeling van Google was om spammy SEO’s te motiveren zichzelf aan te geven. Anderen wezen erop dat niemand echt weet hoe Google met deze aangegeven data omgaat.

Nu moet ik wel zeggen dat in de meeste gevallen, zoals ook in het onze, er niets anders opzat dan de links overzichtelijk te verzamelen en het tekstbestand via de Disavow Tool te uploaden. Google biedt je de mogelijkheid om niet alleen links, maar ook hele domeinen af te wijzen. Dit is bijzonder praktisch wanneer een groot deel van de spam van één bepaalde website komt.

Zoals het Google betaamt, leveren de Webmaster Tools weinig uitleg over het gebruik van de disavow-optie. Het is per website afhankelijk of de manual controllers naar de opmerkingen kijken. Houd de uitleg dus kort (zie afbeelding hieronder). Belangrijk is wel dat men het juiste formaat voor linkbestand gebruikt. Dus opgepast: Google neemt enkel .txt-bestanden aan.

Ik wil er wel op wijzen dat je de lijst beter één keer teveel nakijkt. Het zou niet slim zijn om bepaalde goede links af te wijzen. Het checken van de linkfile kan dus het beste heel nauwkeurig worden gedaan.

Je moet je er wel bewust van zijn dat de lijst nooit de hele omvang van de negatieve-SEO-aanval afbeeldt. Dit is in mijn ogen echter geen hinder. Als je het grootste deel van de spam aan Google meldt, dan geef je een duidelijk signaal af: hier hebben wij niets mee te maken!

Stap 3: Hoe kun je negatieve SEO voorkomen?

Negatieve SEO voorkomen is niet mogelijk. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat je als SEO-manager machteloos bent. Een nauwkeurige en regelmatige monitoring is duidelijk de beste stap.

Je kunt dus het best deze metrieken opvolgen:

  • Linkgroei: krijgt je website plots veel meer links dan normaal?
  • Herkomst van de links: kijg je veel links uit een ver land?
  • Harde anchors: bestaan je anchorteksten uit exacte zoekwoorden?
  • Links naar één specifieke pagina: krijgt één pagina plots héél veel links?

Wie regelmatig zijn anchors, links en referring domains checkt, ziet onregelmatigheden direct en kan dan ook zo snel mogelijk gepast reageren.

Persoonlijk zie ik negatieve SEO als een soort compliment. Als jouw website succesvol is en je in de zoekresultaten menige concurrent voorbijsteekt, dan stoot je ook op jaloezie. Sommigen kunnen het niet tolereren dat ze een belangrijke ranking verloren hebben of voelen de druk op de markt net iets te hard.

Tegelijkertijd wil ik erop wijzen dat negatieve SEO een bijzonder laffe techniek is en die daarom ook ethisch onverantwoord is. Als SEO’er kun je deze energie beter in de zinvolle opbouw van je eigen website steken.

Laurens Mauquoi
Team Lead SEO bij Tirendo

Als Team Lead SEO bij Tirendo.nl volgt Laurens de ontwikkelingen in marketingwereld op de voet. Naast zijn professionele loopbaan is hij ook heel actief als wijn- en reisblogger

Categorie
Tags

5 Reacties

    Sanne

    Interessant! Thanks!


    7 april 2014 om 09:55
    Saartje

    Dus als ik het goed begrijp is een aanval alleen beschadigend indien ze mijn belangrijkste keyword ook gebruiken? In dat geval zou google me dus uit de rankings voor dat desbetreffende keyword kunnen halen.


    14 april 2014 om 16:18
    laurens.mauquoi

    Beste Saartje,

    Bedankt voor de reactie!

    Een aanval is succesvol, als de aanval op de juiste keywords gaat. Dat was bij ons ook zo.

    Als je op tijd reageert, dan gaat er niet veel gebeuren. Vandaar is het monitoren van je links zeer belangerijk.


    14 april 2014 om 16:21
    Leo

    Kan je ook complete landdomeinen uitschakelen? Zoals bv .cn of .ru?

    Alvast dank!


    19 oktober 2018 om 15:52

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!