Wat zijn free product listings en hoe monitor je de performance in Google Analytics?

7 januari 2021, 10:14

Google heeft wereldwijd free product listing in het leven geroepen om adverteerders tegemoet te komen. Gratis aandacht voor je producten. Wat betekent dit voor de betaalde Google Shopping-campagnes? En hoe krijg je de performance inzichtelijk? Je leest het hier.

Nadat Google enige tijd geleden 20 procent servicekosten in rekening bracht bovenop de originele CPC, heeft Google nu wereldwijd free product listing in het leven geroepen om adverteerders tegemoet te komen. Hiermee zegt Google de door corona getroffen winkeliers extra mogelijkheden te willen bieden om hun verkopen te boosten. Daarnaast weten velen dat Google dit als nieuw gereedschap gebruikt in de toenemende concurrentiestrijd met Amazon. Adverteerders plukken hier nu de vruchten van.

Wat zijn free product listings?

Free product listings zijn gratis weergaven van jouw producten binnen de Google Shopping-tab, op basis van jouw feed. Deze gratis weergaven vinden plaats op de ‘Platforms van Google’, dus binnen Google Search, Google Images en Google Shopping. Per zoekopdracht wordt er bepaald of er free listings worden weergegeven. Als ze worden uitgeleverd, zijn ze zichtbaar onder de betaalde weergaven, onder ‘about’ zoals onderstaande afbeelding weergeeft.

Voorbeelden van uitleveringen:

Je kunt de kans op uitlevering vergroten door je feed te optimaliseren aan de hand van deze best practices. Zorg altijd dat de feed rijkelijk is voorzien van productinformatie om de kans op gratis uitlevering te vergroten. Daarnaast raadt Google het gebruik van een aparte feed voor de free listings af, omdat hiermee de feed van de betaalde Shopping-campagnes kan stoppen met uitleveren.

Google Merchant Center: instellingen nalopen

In de Verenigde Staten was de free product listing al uitgerold in april, maar sinds oktober zijn ze wereldwijd beschikbaar. Als je al een feed hebt binnen het Google Merchant Center, dan is het alleen een kwestie van de instellingen nalopen. Dit doe je onder de volgende knop:

Controleer de ingevulde informatie en lees de terms of agreement. Als deze instellingen nagelopen zijn, geeft Google aan dat de status actief is.

Vergeet daarbij ook niet de in de feed ‘Platforms van Google’ aan te vinken als bestemming om de producten uit te leveren.

Vanaf dit moment komen de producten van jouw feed in aanmerking voor gratis weergaves. Gratis geld!

Maak je gebruik van een CSS-partner?

Zorg dan dat je naast je CSS-partner Merchant Center-account ook een Google CSS Merchant Center-account actief hebt. Alleen in dit account heb je namelijk inzichtelijk:

  • Welk CSS wordt gebruikt voor de weergaven in free product listings
  • Welke CSS’en adverteren namens jouw bedrijf

Het is belangrijk om te checken, dit omdat het voor CSS-partners mogelijk is om domeinen te claimen/verifiëren, zelfs wanneer hiervoor geen toestemming is gegeven door de verkoper zelf. Dit Google CSS-account geldt dus als een beheerdersaccount van de andere CSS-accounts.

Wat betekenen free product listings voor je Shopping-campagnes?

Niet veel eigenlijk, geeft Google aan. Google zegt dat de totale klikken en weergaven vanuit het shopping-kanaal respectievelijk 50 procent en 100 procent kunnen toenemen, en dat je hier niets van merkt in de Shopping-campagnes (naast eventuele uplift door de extra gratis weergaven). De cijfers zullen per branche of bedrijf verschillen. Wat dit werkelijk betekent voor onze performance moeten we afwachten. Wellicht dat je de biedstrategie meer ruimte wilt geven omdat nu niet al je shopping-inkomsten uit de betaalde weergaven hoeven te komen.

Hoe kan de performance gemonitord worden van de free product listing?

Optie 1: in Google Merchant Center zelf

De performance van de free product listings kan worden gemonitord binnen het Merchant Center zelf. Het geeft inzicht in de klikken die je gratis weergaves binnengehaald hebben. Dit kan vervolgens weer gesegmenteerd worden in drie categorieën, namelijk op product-, productcategorie- en merkniveau (mocht dat van toepassing zijn). Zo kun je beter inzicht krijgen in de verkoopresultaten.

Optie 2: in Google Analytics

De performance van de free product listings wordt niet standaard weergegeven in Google Analytics. Hiervoor dient auto-tagging ingesteld te staan of moet je gebruikmaken van tracking-templates. Een andere manier is door middel van het aanmaken van extra feedregels die UTM-tags meegeven aan de producten waardoor de performance ook gemonitord kan worden in Analytics. Dat gaat als volgt:

Navigeer in het hoofdmenu van het Google Merchant Center naar Product > Feed en vervolgens naar Feedrules.

Voeg een nieuwe feed-regel toe met het kenmerk ‘ads doorsturing’, stel deze in op ‘link’ en sla de regel op. Hiermee wordt het verkeer dat via advertenties binnenkomt, geleid naar de origineel ingestelde url vanuit de feed.

Creëer vervolgens een nieuwe feed-regel met het kenmerk ‘link’ en voeg de van UTM-tags voorziene url toe als vrije invoer. Met deze regel zorg je dat gratis shopping verkeer binnenkomt in Google Analytics met UTM tags, en ze dus te onderscheiden zijn van het andere verkeer.

Tip: Gebruik hier de campaign url builder bij.

Voor extra performance inzicht kan er een extra element aan de feedregel toegevoegd worden zoals product titel, SKU-code of het merk van een product.

Sla de feed op met de nieuw toegevoegde feed-regels en haal de feed opnieuw op.

Vanaf het moment dat de free product listings bezoekers binnengehaald hebben, wordt dit zichtbaar binnen in Google Analytics. Dit kan gevonden worden onder Acquisitie > Source / Medium > google_shopping / organic

Wanneer we kijken over een periode van een maand zien we al veelbelovende resultaten met hogere gemiddelde conversieratio’s dan bij betaalde shopping resultaten.

Meerdere wegen naar Rome

Een mooie nieuwe manier van Google om, op basis van jouw feed gratis relevant verkeer naar de website te krijgen. Het is een nieuwe vorm van zichtbaarheid binnen Google en ik ben dus ook benieuwd wat jullie ervaringen zijn hiermee. Er leiden meerdere wegen naar Rome en we horen graag welke alternatieve oplossingen jullie mogelijk gebruiken. Tips en vragen zijn altijd welkom in de comments!

Denie Geertzen
SEA Specialist bij Traffic Builders

Werkzaam bij Traffic Builders als Digital Advertising Specialist | SEA. Gespecialiseerd in e-commerce- en automotive klanten.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Joeri

    Hi Denie, duidelijk artikel. Thanks! Gaat dit niet ten koste van de tracking van de betaalde Shopping klikken?

    Ieder artikel heeft nu de parameters standaard in de link staan binnen Merchant Center.

    Of vuurt hij ze alleen af bij een daadwerkelijke klik binnen de free listings?


    13 januari 2021 om 10:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!