• Usability & design
    wordt gesponsord door

Wat is de gemiddelde conversie ratio voor een retail website?

Wat is de gemiddelde conversie ratio voor een retail website?

Zolang ik al werk in online marketing hanteer ik de conversie ratio als belangrijkste maat voor de effectiviteit van een website. Bijna een jaar geleden stelde ik de vraag wat de gemiddelde conversie ratio voor een retail website is. In 2004 zagen we deze voor e-commerce sites toenemen tot 4.9% (bron: DoubleClick).

De vraag wat nu een acceptabele conversie ratio is, zal iedere webondernemer zich blijven stellen. Derhalve gaf een recent artikel op C|Net (met dank aan Stefan Wobben) wel een aardige vuistregel:

  • conversie ratio 2% of lager is slecht
  • conversie ratio 3-5% is gemiddeld
  • conversie ratio 10% of hoger is uitstekend
Uiteraard is de gemiddelde conversie ratio sterk afhankelijk van de branche en type product(en) dat je verkoopt maar bovenstaande cijfers zijn zeker bruikbaar als vuistregel.

We blijven overigens geinteresseerd in benchmarkcijfers dus laat ons in de comments weten of je goede links of zelf ervaringen hebt die je wil delen?


Delen

0
1


Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • uhm..die conversies volgen elkaar niet op.. lijkt me niet erg handig?

    stel 2,5% conversie..is dit dan slecht of gemiddeld...
    stel 7% .. uitstekend..goed..toch gemiddeld??
    vind ut maar een raar overzichtje..

    het lijkt me toch ook zeer afhankelijk van de manier van adverteren?
    lagere conversie hoeft dan per se te betekenen dat het slecht is.
    je moet ook naar de kosten kijken lijkt me. Adverteren op een manier waardoor je zeer veel traffic krijgt, wat relatief goedkoop is.. zal een lage conversie opleveren (waarschijnlijk) maar toch erg loonend zijn omdat het je niet veel kostte.
    conversie op zich zegt IMHO te weinig....

    geplaatst op
  • Nikao, het zijn globale vuistregels die een indicatie geven hoe goed jou website het doet (tov benchmark). Zoals ik al aangaf is de grens die je moet of kunt stellen aan de conversie ratio sterk afhankelijk van branche en produkt (en nog een groot aantal andere factoren).

    De conversie ratio op de site moet je overigens los zien van de manier waarop je adverteert. Primair moet de conversie ratio op de site goed zijn. Is die goed, dan kun je op basis van conversie ratio en klantwaarde je campagne gaan inrichten. Omgekeerd is het domste wat je kunt doen. Als je niet weet wat de conversie ratio en klantwaarde is kan zelfs de goedkoopste manier van adverteren te duur zijn.

    Ben overigens wel benieuwd wat jij dan een goede maat vindt om een website (of site-onderdelen) te beoordelen.

    geplaatst op
  • Je kunt natuurlijk ook de conversie ratio's van je site zien als nulmeting. Vervolgens één verandering doorvoeren en dan nogmaals de conversie ratio meten. Conversieratio als stuurmiddel van een experimentele aanpak.

    Het idee van een experimentele aanpak komt uit het boek "De strijd om de toekomst, Hamel & Prahalad)

    "Wanneer het gaat om de creatie van nieuwe concurrentieruimte, is het meestal onmogelijk om van tevoren te weten welke combinatie van kenmerkende eigenschappen het produkt of de dienst moet bezitten, tegen welke prijs het aangeboden moet worden en via welke kanalen, om de potentiele markt te kunnen ontsluiten...
    ... Een bedrijf dat als eerste in de toekomst aan wil komen, en dat de hoogste score wil halen, moet sneller dan zijn rivalen erachter zien te komen hoe groot de vraag van de consument precies zal zijn en wat er precies van het produkt verlangd wordt...
    ...Als het de bedoeling is om zo snel mogelijk zoveel mogelijk te weten te komen over de markt, is het absoluut noodzakelijk om een reeks kleine invallen, tegen lage kosten en in een hoog tempo, op de markt te doen...
    ...Stel je een boogschutter voor die op een doel schiet dat slecht zichtbaar is wegens mist. Omdat hij graag in de roos wil schieten, kan de boogschutter twee dingen doen: wachten tot alle mist is opgetrokken of een serie pijlen afschieten in de richting van het doel en iedere keer wat beter richten naar aanleiding van de informatie die hij krijgt over waar de pijl terecht gekomen is [conversieratio]. Iedere keer vliegt er een pijl door de lucht, gevolgd door een schreeuw 'rechts van het doel' of 'een beetje te hoog', steeds meer pijlen worden afgeschoten en steeds meer informatie komt terug, totdat het 'in de roos' klinkt. Hoewel wachten tot de mist opgetrokken een garantie kan zijn dat er raak geschoten wordt, zal de geduldige boogschutter waarschijnlijk merken dat het doel al bedekt is met pijlen van een rivaal. Wat het meeste telt bij expeditiemarketing is niet of je de eerste keer raak schiet, maar hoe snel je je richten kunt verbeteren en de volgende pijl kunt afschieten."

    geplaatst op
  • @marco

    ik zou voor de combinatie gaan. Naar mijn mening maakt het heel veel uit op welke wijze je adverteert. Je kan uiteraard wel benchmarken voor bijvoorbeeld AdWords ofzo.. maar laten we zeggen dat je spam gebruikt (even als extreem voorbeeld) zal je bereik erg groot zijn, maar de conversie zal lager zijn dan wanneer je niche marketing gebruikt. daarom vind ik dat je mee moet rekenen hoeveel traffic je hebt op een site en waar die vandaan komt. Als je 2 sites met elkaar wilt vergelijken, en de een maakt gebruik van niche marketing en de ander gooit zijn advertentie op grote community sites waar veel mensen al klikken om de site maar te sponseren... dan zegt conversie% mij niet zoveel.

    ik heb weer veelsteveel woorden nodig om te zeggen wat ik wil ;) maar concreet vindt ik dat je verder moet kijken dan conversie. Als je de vergelijking naar de callcenter wereld trekt: als ik een 'warm bestand' bel van mensen die aangegeven hebben ergens interesse in te hebben.. en iemand anders belt op een 'koud' bestand (telefoonboek) dan zegt de conversie toch niet wie de betere verkoper is van de 2?

    geplaatst op
  • Een benchmark kan heel nuttig zijn. Maar een benchmark zonder achtergrondinformatie wordt wel heel algemeen.

    Waar de genoemde vuistregel geen rekening mee houdt, is de andere functies die een retailsite kan vervullen. Soms is een retailsite ingericht om meer te doen dan alleen verkopen; informatie verschaffen of vermaken. Zo kan de winkelvoorkeur (of winkelloyaliteit bij eerdere aankopen) vergroot worden.

    "Stel" dat Bruna.nl een weblog start over literatuur, dan levert dat (hopelijk) meer bezoekers op. De conversie zal zeer waarschijnlijk dalen. Maar de effectiviteit wordt bepaald aan de hand van de absolute verkopen afgezet tegen de investering.

    geplaatst op
  • Ik heb ook wat gemiddelde conversieratio's per branche gevonden.
    Zie Usabilityweb.nl > Conversieratio per branche

    geplaatst op
  • http://news.com.com/2010-1071-281288.html
    En dat zou een recent artikel zijn ?
    Er staat boven :
    By J. William Gurley

    Published: February 21, 2000, 4:00 AM PST

    Zijn er geen recentere cijfers te vinden ? Ik ben wel benieuwd eigenlijk.

    geplaatst op
  • Ik was op 24 februari 2005 niet helemaal scherp blijkbaar.

    Vwb recentere cijfers; zo af en toe krijg ik wat cijfers door die ik netjes verwerk in een document. Wellicht dat ik ze ooit een keer hier ga publiceren. Op dit moment zijn het er nog te weinig en onvoldoende onderbouwd.

    Ik hoop eigenlijk a.s. donderdag weer wat nieuwe cijfers te horen tijdens de Emerce Update Customer Conversion.

    geplaatst op
  • Ik zat me inderdaad net af te vragen van wanneer deze thread eigenlijk was, want daar had ik nl niet naar gekeken. Gelukkig niet van 2000 :) Maar al wel wat ouder dus. Inmiddels ook wel gezien dat je beslist niet de enige was die dat artikel aanhaalde...ben ook benieuwd naar wat er op de Emerce bijeenkomst verteld gaat worden en hoop het hier dan te weten te komen. Bedankt voor je inspanningen, Marco!

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.