Wat is de ROI van betaald bloggen?

Wat is de ROI van betaald bloggen?

Via r-win.com lezen we dat Quotenet, ??n van de websites die (freelance) journalisten inzet voor het bijhouden van haar weblog, het bezoek van de website in 2003 mede door de weblog zag toenemen van 44.972 bezoekers in januari 2003 tot 92.012 bezoekers in december 2003 (betaalde oplage van Quote ligt net onder de 60.000 exemplaren).

Nu is het natuurlijk nog de vraag wat het allemaal heeft gekost en opgeleverd.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 7 reacties op dit artikel

  • Het is simpel: het kostte begin vorig jaar nog elke maand geld. En nu komt er elke maand meer binnen dan het kost. En da's fijn.

    geplaatst op
  • Altijd fijn als er meer binnenkomt dan uitgaat!

    Toch begrijp ik het verdienmodel van webloggen bij Quote nog niet helemaal. Quotenet is een gratis toegankelijke website. Inkomsten komen dus uit advertenties en evt. conversies in de quoteshops. Gezien het aantal bezoekers zullen de inkomsten van advertenties en conversies beperkt zijn (correct me if I'm wrong).

    Misschien extra verkoop van het blad door toename sitebezoek? Als we kijken naar de oplagegevens dan zien we een stijging van ca. 10% (van 52.481 in Q3 2002 naar 59.810 in Q3 2003; cijfers via hoi-online.nl). Gezien de spraakmakende onderwerpen het afgelopen jaar en de extra media-aandacht voor Quote is het de vraag of de toename in oplage is toe te schrijven aan de extra sitebezoekers cq het webloggen. Sterker nog, de extra media-aandacht voor Quote zou wel eens de werkelijke reden kunnen zijn dat het aantal bezoekers op de site is toegenomen.

    Begrijp me goed, ik zou heel graag zien dat webloggen geld oplevert maar dan zou ik wel graag concretere cijfers willen zien. Op basis van bezoekcijfers een uitspraak doen over de winstgevendheid van een website doet me terugdenken aan een aantal jaren terug: de hype.

    geplaatst op
  • Heerlijk als rekensommen vereenvoudigd worden, dank Michiel. Ben nu toch ook beetje nieuwsgierig geworden. Dus ff kleine rekensom.

    We van volgende zaken uitgaan:
    10 euro cpm voor advertentie (gemiddelde marktprijs). 4 pagina's worden bekeken per bezoeker. Per pagina 2 advertenties, en alle postities zijn uitverkocht. Dan is dus bij 40000 bezoekers, 160.000 pageviews , 320.000 ad impressions, 320*10= 3200 euro inkomsten
    bij 90.000 bezoekers 360000 pageviews., 720.000 pageviews is 7200 inkomsten.

    Nu zijn er natuurlijk variabelen zoals %verkochte advertenties, de cpm prijs en daadwerkelijke CPM prijs die invloed op de daadwerkelijke cijfers hebben. Maar anders zit breakevenpunt dus ergens tussen 3200 en 7200 euro.

    Michiel klopt dit?

    geplaatst op
  • @Marco: ik heb het inderdaad alleen over Quotenet, niet over het blad. En ik zeg niet dat webloggen in het algemeen geld oplevert: ik zeg dat het Quotelog winstgevend is. Dat heeft te maken met de kracht van het merk Quote, de medewerking van Jort Kelder (populaire columns), de specifieke doelgroep die Quotenet bereikt (zo blijkt uit recent onderzoek) en een veelgelezen nieuwsbrief (die wordt weleens vergeten).

    @Alex: de advertentieposities (meer dan twee per pagina) en de tarieven (tikje hoger dan 10 Euro cpm) van Quotenet staan hier: http://www.quotenet.nl/. Jij komt uit de branche en weet dus dat Quote niet scheutig is met korting.

    geplaatst op
  • Beste Michiel, bij deze cijfers KAN Quotenet niet solitair winstgevend zijn. Want wat verkoop je nou eigenlijk. Een hoop traffic ok, maar wie koopt er wat?

    geplaatst op
  • Hallo Albert, ik snap je vraag 'wie koopt er wat' niet?

    geplaatst op
  • Ik bedoel Michiel dat een web-log geen zelfstandig winstbestaan kan hebben zonder een universum zoals quotemedia. Ik vermoed dat het gross van de adverteerders op het quotelog ook adverteerders zijn in de magazines. Het maakt niet uit 'waar' je de korting geeft toch. Vestzak broekzak...uberhaupt zie ik niet wat een advertentie voor meerwaarde heeft op een log. Bezoekers van logs hebben immers een evident ander motief dan bezoekers van 'gewone' websites...

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.