Wat is het businessmodel voor social media?
Anton van Elburg, voormalig hoofdredacteur van Emerce, houdt op zijn weblog Content Cantina al weer een tijdje de ontwikkelingen bij op het gebied van (online) publishing.
Vandaag verwijst Van Elburg naar het rapport ‘Ads by Google, and other social media business models’ (pdf) van de Finse onderzoekers Petteri Kangas, Santtu Toivonen en Asta Bäck (allen werkzaam bij VTT Technical Research Centre). In het rapport beweren de onderzoekers dat veel sociale media services geen duidelijk businesmodel hebben. Ze verbazen zich over de houding van financiers die wel in dat soort diensten investeren en voorspellen een herhaling van de dotcom-ellende.
Het rapport is een aardige aanvulling op de eerdere discussies over businessmodellen voor web 2.0.
Die finnen zijn goed bezig…
Had ik vertelt dat ik half fins ben?? 😉
@Raimo: Dat had je me nog niet verteld maar ik had al zo’n vermoeden dat je iets had met Finland 😉
Ik vind het veel schokkender dat er geld wordt verdiend aan het doen van zulke onderzoeken.
Verplicht de 64 pagina’s doorgewerkt. Ik ben het deels eens met Kasper, bijna niets over NIEUWE businessmodels te vinden, de finnen hebben dus slecht werk geleverd naar mijn mening. Als onderzoeker mag je op zijn minst voorspellingen doen op grond van trends, en dit is (te) lang uitwijden over bestaande modellen. Wel interessant waren de typeringen van social networks, die uitgebreid aan bod kwamen.
@Kasper, Annet: welke (nieuwe) businessmodellen had je verwacht? Ik denk dat ze met crowd-sourcing, revenue share en enabling tech toch wel een aantal nieuwe richtingen hebben aangegeven toch?
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!