Wat wil de bezoeker van een website?

18 maart 2003, 12:26

Een van de belangrijkste criteria van het succes van een website is de tevredenheid van de bezoeker. Maar wat wil de bezoeker eigenlijk?

Online enqu?tes

Zeer nuttig en snel in te zetten instrument voor statistisch onderzoek. Pas op voor twee zaken: allereerst natuurlijk de non-respons van (potenti?le) bezoekers die niet online in aanraking met de enqu?te komen. Ten tweede de onderzoeken door derden uitgevoerd die enkele honderden potenti?le respondenten benaderen. Deze respondenten krijgen vaak een incentive. Zijn deze respondenten een getrouwe afspiegeling van uw doelgroep? Of zijn zij meer een afspiegeling van de lokale en bijverdienende studentenbevolking..?

Offline enqu?tes en panels

Hierbij gelden de traditionele plus- en minpunten van offline enqu?tes en panels. Offline enqu?tes zijn vaak duurder in uitvoering dan online enqu?tes.

Site statistieken

Bedoeld wordt statistieken van programma?s zoals Nedstat en Webtrends. Veel informatie, grafieken en tabellen. Vaak nuttig voor algemene gegevens over site bezoek en doorklikgedrag. Echter, het zegt niets over de gebruikersbehoefte. Grote valkuil is dat gegevens van een heleboel bezoekers op een hoop worden gegooid. Zonder te weten wat het doel van de bezoeker is wordt het klikgedrag van de bezoeker gemeten en geanalyseerd. Dit zal nooit tot zuivere conclusies leiden indien ook het doel van de bezoeker niet bekend is. Uitzonderingen kunnen in de praktijk worden gemaakt voor onderdelen van verkoop- en responspaden.

Eye tracking onderzoek

Een testpersoon krijgt een helm op het hoofd geplaatst en een camera op de ogen gericht. Al surfend wordt het kijkgedrag van de betreffende persoon geregistreerd. Erg interessant (in de meerdere betekenissen van het woord) maar vaak ook relatief duur. Dat terwijl vaak een vraagteken kan worden gesteld bij de toegevoegde waarde. Resultaten zijn vaak al bekend uit de grote hoeveelheid algemene gebruikersvriendelijkheidsonderzoeken. Experts kunnen snel en voor vaak 10% van de kosten met een expert view tot dezelfde conclusies komen (!). Eye tracking is pas interessant voor verfijning in optimalisatie. Nadat experts, online onderzoeken en performance management optimaal zijn ge?ntegreerd.

Expert views

Een blik van experts op een site of ezine. Zegt veel over de gebruikersvriendelijkheid en gebruikersgedrag. Het zegt echter niets over de specifieke behoeften van uw bezoekers. Toch is het een nuttig middel: een expert haalt snel de belangrijkste valkuilen uit uw site. Tevens kan deze een afgewogen oordeel vormen tussen de verschillende hem bekende gebruikersvriendelijkheidaspecten. En het onderzoeken van usability c.q. gebruikersvriendelijkheid blijft belangrijk: dit blijkt immers (ook weer uit onderzoek) een belangrijk effect te hebben op de perceptie van (potenti?le) klanten op uw organisatie..

Vraag het dus uw klant, doe een enqu?te. Maar vergeet niet de belangrijke quick wins die met verbetering van gebruikersvriendelijkheid kunnen worden behaald.

Bron:

http://www.netmarketing.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!