Webanalytics gaat nog te veel over traffic meten
Zo luidt ??n van de belangrijkste conclusies van een E-consultancy Round Table over Web Analytics. Aan de rondetafel conferentie namen gebruikers en medewerkers van de toolleveranciers deel.
In plaats van alleen traffic meten zou de nadruk veel meer moeten liggen op bezoekersprofielen, pad analyse en lifetime value. Dergelijke informatie kan de basis vormen voor optimalisatie van klantacquisitie, gebruikerservaring en overall rendement.
Het feit dat webanalytics nog niet vaak op deze manier wordt ingezet, heeft volgens de deelnemers vele oorzaken. O.a.:
? Ontbreken van support op senior managmentniveau
? Overvloedige rapportstroom uit web analytics tools
? Te weinig mensen die binnen een organisatie verantwoordelijk zijn voor web analytics
? Tekort op de arbeidsmarkt van mensen die de functie van analist zouden kunnen invullen.
Bron:
Web Analytics Roundtable (doc)
Inderdaad heel goed om te weten wat een online campagne doet qua traffic tot aan je site, maar het interesseert mij veel meer wat ik uit die traffic weet te halen op mijn eigen site. Ik mis dat ook in de Emerce Update op 15/12.
Emerce Update gaat ook niet over de conversie op de site (dat is een onderwerp voor een volgende update), het gaat nu over de traffic naar de site.
De fase van “leuk bezoekers tellen” ligt zo langzamerhand wel achter ons. De sterke opkomst van Google Adwords bijvoorbeeld roept vragen op als “hoe waardevol is de bezoeker die op de advertentie klikt”.
De komende tijd zullen we steeds meer nieuwe functionaliteiten zien die de waarde van een bezoeker weer gaan geven, waarbij de informatie van de webanalytics verder wordt geïntereerd in de hele bedrijfsinformatie structuur.
@Marco: Weet ik maar ik blijf het vreemd vinden om die zaken te scheiden. Campagne A levert 10.000 bezoekers op, Campagne B 15.000 bezoekers. Zonder fatsoenlijk inzicht in de conversie op je site durf ik niet te stellen dat campagne B beter is. Het lijkt op de begintijden van DM waarin niet verder gekeken werd dan het responspercentage van een mailing. Traffic zelf zegt verdomd weinig.
Erik, volgens mij heb je het niet helemaal gelezen (of begrepen). Tuurlijk is er een doel gekoppeld aan het sitebezoek anders kun je inderdaad niet spreken over wel of niet succesvol zijn van een campagne. Daar gaat de middag dus wel over. Het gaat deze keer echter niet over de conversie binnen de site. Usabilitystudie, online shopping modules, clicktracking binnen de site, etc. komen een volgende keer aan bod.
@Marco: Ook ik heb net als Erik vraagtekens bij de zoveelste lezing over traffic naar de website. Al enkele jaren probeer ik mijn klanten te leren verder te kijken dan traffic. Het lijkt erop dat de hele branche niets liever wil dan internet media als trafficbuilders te definieren. En daarmee missen we veel kansen. En dan heb ik het niet alleen over analyse van de kwaliteit van traffic, maar met name over andere doelstellingen. En dan ook niet alleen over conversie.
Nu begrijp ik dat de update dit keer (nog) over traffic gaat, wat niet wil zeggen dat ik dit niet spijtig vind. Ik verheug me nu al op de volgende update 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!