Webdesign wel van invloed op resultaat

9 november 2005, 09:51

In september plaatsten we een posting met als titel Design niet van invloed op het resultaat van een website. Nu heb je visual design en functional design maar ik beide gevallen deel ik die mening niet . Nick Osborne publiceerde gisteren de resultaten van een test die dan ook duidelijk aantonen dat design wel degelijk van invloed is.

Nick heeft 3 vergelijkbare webpagina’s (versie A, B en C) getest. Uitkomst van dit onderzoek was dat ondermeer de volgende factoren in elk geval van invloed waren:

  • De positie en kleur van de call to action
  • In geval van gebruik van testimonials, de positie op de pagina
  • Links via text of links via images
  • De hoeveelheid witruimte op een pagina, die de pagina lucht geeft
  • De leeftijd, geslacht en aanwezigheid van iemand in een foto

De uitkomst toont aan dat design wel degelijk van invloed is op de resultaten. Ten opzichte van pagina A liet Pagina B een stijging in de verkoop zien van 15%, terwijl pagina C een daling liet zien van 53%!

Nick sluit af met een paar (als het goed is bekende adviezen) die je weer eens met de neus op de feiten drukken.

  • Zet een A/B splittest voor cruciale pagina’s. Je kunt je niet veroorloven te gokken
  • “Design choices can enhance or diminish the power of the words”. Hoe sterk de teksten ook mogen zijn, de kracht is afhankelijk van de presentatie.
  • Goede tekstschrijvers hebben vaak een goed gevoel bij hoe is gepresenteerd moet worden, maak hier van gebruik.
  • Accepteer dat niemand weet wat de beste pagina is, totdat je het test
  • Vaar dan ook niet blind op de veronderstelde expertise van design en copy ‘goeroes’
  • Test en bepaal op basis van je bezoek welk design en welke tekst het beste werkt
Erik van Roekel
Product Owner Chatbot bij ING

Marketingprofessional met ruime ervaring in diverse internetprojecten in de financiële dienstverlening. Passie voor social media en internet in het algemeen. Stond aan de wieg van het ING Webcare Team in 2009 en gaf er 1,5 jaar leiding aan. Was daarna één van de drivers van de social media strategie voor ING Nederland in 2012 resulterend in een nummer 1 notering in de Social Media Monitor van Social Embassy. Werkzaam geweest bij Corporate Communications van ING Groep en van daaruit betrokken bij social media op internationaal niveau. Momenteel Product owner chatbot bij ING. Blogt op persoonlijke titel bij Marketingfacts en van 2004-2014 ook op de achtergrond actief geweest voor Marketingfacts o.a. bij de techniek en de redactie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!