Weblog Georgina Verbaan gekelderd

30 maart 2005, 15:03

Weblog Georgina Verbaan gekelderd“De absolute koningin van de weblogs is Georgina Verbaan”, zo kopte de krant van wakker Nederland. Op het hoogtepunt van haar harrie-schandaal lanceerde de soapster met veel tamtam haar eigen weblog op georginaverbaan.nl. Binnen anderhalve week had de site een half miljoen pageviews op z’n conto staan, stroomden de inkomsten binnen en werd het vlaggenschip van Michiel Frackers’ nieuwe weblog-uitgeverij geroemd als het ultieme weblog.

Sinds de lancering is het echter hard bergafwaarts gegaan. Sterker nog, het weblog blijkt op sterven na dood. In de afgelopen 4 maanden heeft Georgina het op kunnen brengen om maar liefst 1 bericht te plaatsen. Frackers zelf beweert dat de site nog wel degelijk in beweging is. “We zijn bezig met de overstap naar ander weblogsoftware, en er zijn wel allemaal foto’s van haar vakantie in december geplaatst”. Bovendien is het weblog zeker niet geflopt, zo stelt hij: de site trekt zelfs in stille maanden honderdduizenden bezoekers en miljoenen pageviews.

De overgang van Typepad naar Movable Type is een van de redenen dat er nauwelijks iets nieuws te zien was op georginaverbaan.nl, zo laat Frackers weten. “We proberen het zo te maken dat Georgina makkelijker zelf foto’s, video’s en teksten kan updaten in verschillende rubrieken. Die overgang naar een nieuw CMS met een vernieuwde rubrieksindeling en publishing methode, is de voornaamste reden dat er op de huidige site weinig nieuws zichtbaar is voor de bezoeker”. Hij benadrukt dat het weblog bovendien meer is dan alleen tekst: het bevat ook foto’s en video, live chats en een betaalsysteem.

Georgina niet eerste weblogflop

Met het stilvallen van nieuwe schrijfsels vertoont de site dezelfde gebreken als waar andere pogingen in het verleden aan ten onder gingen. Icons.com – de site waar voetbalsterren een dagboek bijhouden – hebben sterren als Frank de Boer en Ryan Giggs al in geen maanden meer een stuk geschreven, en is het dagboek van Dennis Bergkamp, Roy Makaay en Les Ferdinand zelfs opgeheven. Ook Glamago.com, de site waar enkele jaren geleden Nederlandse TV-babes hun eigen site met dagboek hadden, had te lijden onder sterren die hun site nauwelijks wilden of konden bijhouden. Inmiddels is Glamago aan ruzies en ontevreden sterren ten onder gegaan.

Michiel Frackers was niet bang voor dergelijke taferelen, zo schreef hij eerder op MarketingFacts. “Ik heb er juist bij Georgina alle vertrouwen in dat ze blijft boeien”. Ondanks de huidige comateuze toestand van het Georgina-log blijft hij optimistisch, en zegt hij te blijven experimenteren met verschillende mediatypen. Met name de belangstelling voor video’s heeft hem verrast, en hij is tevreden dat de mythe dat bezoekers niet willen betalen voor weblogs, is doorgeprikt. “We hebben ontzettend veel geleerd over weblogs uitgeven”, zo stelt hij.

Persoonlijke blogs uit zakelijke overwegingen kansloos?

Regelmatig wordt in de media de vraag gesteld waarom er in Nederland topmanagers als Anders Moberg (Ahold), Rijkman Groenink (ABN AMRO) of Ad Scheepbouwer (KPN) geen weblog bijhouden. In het buitenland gebeurt dat immers wel. Zou het niet interessant zijn om hun mening op de zaak te lezen? Zou het geen goede PR zijn voor hun bedrijf?

De vraag die je je dus kunt stellen is of je er wel aan moet beginnen als je er niet volledig achter staat. Persoonlijke weblogs uit zakelijke overwegingen lijken volstrekt kansloos, tenzij je er zelf als persoon uit eigen beweging enthousiast bent over webloggen. Dat enthousiasme hebben bijvoorbeeld Wim de Bie en en Hanneke Groenteman. Froukje de Both doet vooralsnog goed met haar kersverse vipblog, Jan Marijnissen kan de discipline nog goed opbrengen maar echt van harte gaat het niet meer, en Gerrit Zalm laat zien waar gebrek aan tijd en enthousiasme toe leidt: op zijn tandvlees perst hij er elke week een stukje uit, maar al maanden komt er geen normale Nederlandse zin meer uit zijn vingers.

Bezint eer ge begint, dat lijkt vooralsnog de beste conclusie.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Evert Jan

    Passie alleen is zeker niet voldoende voor succes.

    Alsof iedereen kán overbrengen wat hij wil overbrengen.

    Maar natuurlijk, zónder passie hoef je niet eens te starten. Maar geldt dit niet voor alles in het leven?


    30 maart 2005 om 16:06
    Paul

    Prachtige titel!!!

    Paul

    NB: heeft ze nog wat met ge’kelder’d?


    30 maart 2005 om 17:19
    Olaf

    adscheepbouwer.web-log.nl is nog niet geregistreerd, voor wie interesse heeft


    30 maart 2005 om 21:15
    at

    Beursgenoteerde bedrijven zullen hun managers nooit toestaan een inhoudelijk informatief weblog bij te houden. Sterker nog ik denk dat de beurswaakhondjes gaan blaffen.


    31 maart 2005 om 04:52
    Kasper Katje

    “We proberen het zo te maken dat Georgina makkelijker zelf foto’s, video’s en teksten kan updaten in verschillende rubrieken.”

    Knappe bol die dat voor elkaar krijgt 😛


    31 maart 2005 om 05:20
    media

    @albert: goed punt, maar waarom kan het wel in de VS waar inmiddels toch een groot aantal CEO’s en managers van bedrijven (o.a. Microsoft, Sun, HP) een weblog bijhouden?

    @kasper: Frackers is de laatste maanden ook een stuk grijzer geworden; wij weten nu waarom 😉


    31 maart 2005 om 05:50
    at

    Marco. ik denk dat er ghostwriters aan het werk zijn die binnen de grenzen van het betamelijke (this is America you know) en uit naam van topmangers geredigeerde informatie op weblogs plaatsen. Errug interresant maar niet het naadje van de kous. Vanuit een marcomgedachte kan ik me wel hele functionele comblogs voorstellen. Wat Georgina’s log betreft, er is geen motief. Niet om het bij te houden en ook niet om te bekijken anders dan uit oogpunt van voyeurisme. Het is niet duurzaam zo’n celeblog, althans in deze vorm. Daarom is dat verhaal met Katja Schuurmans 24/7 initiatief van Mediarepublic ook nooit tot uitvoering gebracht.


    31 maart 2005 om 06:45
    Michiel Frackers

    @ Marco en Anders: helemaal gelijk mbt passie en risico’s van persoonlijke weblogs; voor Georgina is haar weblog, net als het mijne op frackers.com, puur iets wat je erbij doet als je tijd hebt. En ja, ik geloof nog steeds dat zodra we het zo in elkaar hebben gezet dat Georgina zelf makkelijk video’s, foto’s en teksten kan neerzetten, inclusief reactiepanelen, ze vanzelf de frequentie van updaten verhoogt. Ze heeft een beetje de pech dat haar weblog eerder uitkwam dan ik oorspronkelijk had gepland met mijn webloguitgeverijtje, inderdaad omdat ze rond de Playboy-happening een plek wilde hebben waarop ze zelf direct kon reageren op onzin, buiten het gezwam van journalisten om. De beruchte scan was daar eigenlijk een afgeleide van.

    @ Mick, je praat absolute nonsens: Georgina heeft zichzelf nooit uitgeroepen tot weblog-koningin. Die kop zette een eindredacteur van de Telegraaf boven een interview met mij waarvoor Georgina zelf nooit is geinterviewd.

    @ allen: het idee dat ik of haar manager of wie dan ook maar enige invloed op haar kan uitoefenen, bewijst dat jullie haar niet kennen. La Verbaan doet helemaal niets waar ze geen zin in heeft. Daarom is ze ook zo’n leuke weblogger – als ze wat post 😉

    @ Marco: die pageview artikelen over weblogs (waarin je Alexa gebruikte als referentiepunt) waren aardig; wanneer komt er eens een omzetschatting van de diverse weblogs? Dat is waar journalisten nu op azen. Ik zal eens bij mijn vriendjes van VNU/Emerce informeren of ik al op vakantie kan van al die IBM, Sun, KPN en Opel-bannerij op mijn weblog.


    5 april 2005 om 15:25
    media

    Michiel, ik ben bang dat je van die inkomsten voorlopig niet veel verder komt dan Zandvoort 😉


    5 april 2005 om 16:53
    Michiel Frackers

    Hmmm… ik was net voor 70 Euro met KLM in Londen… de taxi naar het hotel was (heen en terug bij elkaar) duurder, dat helaas dan weer wel. Maar ik hoorde vandaag van een journalist die bezig is met een achtergrondartikel, en dat geeft alleen maar aan hoe droevig het staat met de weblogwereld op commercieel gebied, dat hij nog niemand had ontdekt die er meer aan overhield. De grote logs zijn groepslogs, alleen dat maakt het al lastig voor de makers om er wat aan over te houden. Maar goed, zodra ik wat rapportages heb post ik er iets over.


    6 april 2005 om 22:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!