Weblog marketing vereist persoonlijke stijl

Weblog marketing vereist persoonlijke stijl

Marketing via online communities (inclusief weblogs) is erg effectief maar vereist een persoonlijke stijl aldus Grad Conn in een interessant artikel op iMedia. Hij ziet weblog marketing als de internet versie van de deur-aan-deur verkoper.


Geplaatst in

Delen



Er zijn 6 reacties op dit artikel

  • Marketing heeft als doelstelling produkt /merk/dienst te positioneren in brein om transactie te realiseren.
    Moderne kanalen als weblog, sms, en peer to peer zijn de omgekeerde versie;
    Geestelijke transactie realiseren waar omheen men (marketeers) breinpositie van produkt/merk/dienst zou willen genereren.
    Dit zal niet gebeuren. Als nu iets duidelijk zichtbaar wordt is het wel de wens van de consument, is het wel dat hij zich niet laat fuiken door marketing, en zoekt naar het ultieme unieke. Daar kún je niet op marketen, en, waarom zou je uberhaupt willen? Marketing bestaat bij massa. Zonder massa geen marketing. Dan heet het communicatie. Leerzaam kortom, deze materie.
    Maar Grad Conn heeft er niets van begrepen.

    geplaatst op
  • Kleine aanvulling:
    Weblogs is de expliciete protestmars tegen marketing.
    Jezelf (blog) voor € 15 ct per 1000 views aanbieden heeft niets te maken blog (as is).
    De blog-owners die hiervoor openstaan schaar ik onder wanhopigen.
    En Blogs van A-merken zijn ongeloofwaardig. Daarvoor is het maatschappelijke klimaat niet meer geschikt.

    geplaatst op
  • Ben het niet helemaal met je eens EJ. Kijk eens naar een populaire weblog zoals marketingvox.com. Dit van oorspong niet-commerciele weblog (opgezet door een aantal marketing-freaks zoals jij en ik) is inmiddels uitgegroeid tot een spreekbuis voor adverteerders (met banners, nieuwsbrieven, etc). Een ander voorbeeld is de weblog (of beter weblogs) van de analisten van Jupiter Research: weblogs.jupiterresearch.com. In deze weblogs geven ze een beetje weg van de kennis die ze in huis hebben maar uiteraard met als doel om klanten te werven.

    Geld verdienen met weblogs was overigens al eerder onderwerp van discussie op mediafact.

    De praktijk zal nog moeten leren of het inderdaad een geschikt marketinginstrument is.

    geplaatst op
  • Marco, ongeacht hoe je persoonlijk blogt, je zult altijd benaderd worden door adverteerders, indien je daadwerkelijk een populair medium hebt. Maar wil je dat? Ik niet.
    Ik behoud graag de persoonlijke stijl.





    geplaatst op
  • Vanuit de basis dat je een persoonlijke weblog start ben ik het met je eens. Wat ik in mijn betoog echter bedoel is dat er steeds meer weblogs zijn die zijn opgezet om tzt als marketinginstrument te fungeren. Denk aan de eerder genoemde weblogs van MarketingVox en Jupiter Research. De vraag is, moeten de Unilevers en P&G's van deze wereld ook weblogs starten rondom hun produkten en merken? Al dan niet onder het mom van een thema.

    geplaatst op
  • Klopt. Maar ook bij een 'thema log' rijst het risico van 'kanaalvervaging'.
    Overigens volstrekt begrijpelijk dat Univer c.s. deze mogelijkheid onderzoekt. Ik vermoed echter dat het een ongeloofwaardig initiatief zal zijn. De identiteit van een blog bestaat immers voor een overgroot deel uit oorsponkelijkheid en onafhankelijkheid. Plus een hoge frekwentie.
    Hoe authentiek zal de content zijn? Hoe duurzaam zal het effect zijn? Hoe vaak kan Unox mij prikkelen?
    Voorbeeld :Unox Nieuwjaarsduik log, reageer! Werkt een paar weken. Voor branding zie ik mooiere interactieve middelen.
    Daar komt bij dat de doelgroep steeds meer haar eigen blog zal hebben, en dat (veel te) serieus neemt (zie ondergetekende) ;-)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.