Weblog marketing vereist persoonlijke stijl
Marketing via online communities (inclusief weblogs) is erg effectief maar vereist een persoonlijke stijl aldus Grad Conn in een interessant artikel op iMedia. Hij ziet weblog marketing als de internet versie van de deur-aan-deur verkoper.
Marketing heeft als doelstelling produkt /merk/dienst te positioneren in brein om transactie te realiseren.
Moderne kanalen als weblog, sms, en peer to peer zijn de omgekeerde versie;
Geestelijke transactie realiseren waar omheen men (marketeers) breinpositie van produkt/merk/dienst zou willen genereren.
Dit zal niet gebeuren. Als nu iets duidelijk zichtbaar wordt is het wel de wens van de consument, is het wel dat hij zich niet laat fuiken door marketing, en zoekt naar het ultieme unieke. Daar kún je niet op marketen, en, waarom zou je uberhaupt willen? Marketing bestaat bij massa. Zonder massa geen marketing. Dan heet het communicatie. Leerzaam kortom, deze materie.
Maar Grad Conn heeft er niets van begrepen.
Kleine aanvulling:
Weblogs is de expliciete protestmars tegen marketing.
Jezelf (blog) voor € 15 ct per 1000 views aanbieden heeft niets te maken blog (as is).
De blog-owners die hiervoor openstaan schaar ik onder wanhopigen.
En Blogs van A-merken zijn ongeloofwaardig. Daarvoor is het maatschappelijke klimaat niet meer geschikt.
Marco, ongeacht hoe je persoonlijk blogt, je zult altijd benaderd worden door adverteerders, indien je daadwerkelijk een populair medium hebt. Maar wil je dat? Ik niet.
Ik behoud graag de persoonlijke stijl.
Vanuit de basis dat je een persoonlijke weblog start ben ik het met je eens. Wat ik in mijn betoog echter bedoel is dat er steeds meer weblogs zijn die zijn opgezet om tzt als marketinginstrument te fungeren. Denk aan de eerder genoemde weblogs van MarketingVox en Jupiter Research. De vraag is, moeten de Unilevers en P&G’s van deze wereld ook weblogs starten rondom hun produkten en merken? Al dan niet onder het mom van een thema.
Klopt. Maar ook bij een ’thema log’ rijst het risico van ‘kanaalvervaging’.
Overigens volstrekt begrijpelijk dat Univer c.s. deze mogelijkheid onderzoekt. Ik vermoed echter dat het een ongeloofwaardig initiatief zal zijn. De identiteit van een blog bestaat immers voor een overgroot deel uit oorsponkelijkheid en onafhankelijkheid. Plus een hoge frekwentie.
Hoe authentiek zal de content zijn? Hoe duurzaam zal het effect zijn? Hoe vaak kan Unox mij prikkelen?
Voorbeeld :Unox Nieuwjaarsduik log, reageer! Werkt een paar weken. Voor branding zie ik mooiere interactieve middelen.
Daar komt bij dat de doelgroep steeds meer haar eigen blog zal hebben, en dat (veel te) serieus neemt (zie ondergetekende) 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!