Weblog: Microsoft vs. Google
Met de introductie van MSN Spaces heeft ook Microsoft haar intrede gedaan in de wereld van weblogging. Nadat Google een tijdje geleden verrassend genoeg Blogger overnam, was het wachten op dit initiatief van Microsoft. De (nog steeds) explosieve groei van het aantal weblogs geeft nog maar eens aan dat het gebruik van weblogs sterk aan populariteit wint. Zowel vanuit consument als bedrijfsperspectief.
Ik mijn persoonlijke opinie constateer ik echter duidelijke verschillen in de motieven waarom beide partijen zich op de weblogmarkt hebben gestort.
Het motief van Google: advertenties
Door de overname van Blogger beschikt Google nu over een enorme database aan klikgedrag en trefwoorden die van onschatbare waarde zullen zijn voor de kwaliteit van Google Adsense. Het is juist Google AdSense dat de meerwaarde van de overname van Blogger gaat aantonen. De toename in weblogs, maar vooral het feit dat dit over allerlei specifieke onderwerpen gaat die enkel interessant en relevant zijn voor de bezoekers van de weblogs, maakt het voor Google interessant om deze specifieke niches perfect en binnen het
exclusieve
blogger-domein te bereiken door hun uitgebalanceerd Google AdSense advertentiesysteem.
Een fraai staaltje van toekomstige niche-marketing.
Het motief van Microsoft: dominantie in sociale netwerken
Microsoft hanteert mijns inziens een andere invalshoek bij de introductie van MSN Spaces. Sociale interactie en netwerken is het uitgangspunt voor Microsoft. MSN Spaces is namelijk meer dan een weblog. Het is feitelijk een persoonlijke plek op het web waar individuen zich ‘bloot’ kunnen geven aan de hand van de informatie die zij kwijt willen. Met als belangrijkste doel: om met elkaar in contact te komen. Het zal denk ik niet lang duren dat MSN features ontwikkeld waardoor je geattendeerd wordt op weblogs van anderen die geinteresseerd zijn in hetzelfde onderwerp. Hier ligt dan ook de naadloze samenwerking en toekomstige integratie met MSN Messenger voor de hand. Een soortgelijke functie, maar dan direct interactief via de chat. De chat die je straks voert zul je ook wel op je weblog kunnen gaan plaatsen. En als je even geen zin hebt om te chatten, gebruik je de weblog als communicatiemiddel naar anderen.
Kortom: Microsoft is druk doende om haar vooraanstaande positie als de partij waarlangs je communiceert met anderen (e-mail, chat, weblog, mobiel) te versterken. Gegeven de kracht van Microsoft is de kans aanzienlijk dat zij hier in zullen slagen.
Ben benieuwd naar de reacties
Interessante analyse en ik denk dat je gelijk hebt waarbij het Microsoft op termijn natuurlijk ook gaat om niche of target marketing.
Een tijdje geleden al eens geprobeerd om aan de hand van de MSN api een WIE lijst te maken, nadeel was dat gebruikers zich moesten registreren op mijn website met hun MSN account gegevens.
Mijn verwachting is dat MSN sterk geintegreerd gaat worden in weblogs, de lijst van buddies die je nu binnen MSN hebt, zal ook aangeboden gaan worden op weblogs. Nog meer community building, en natuurlijk Big Brother Bill die alles in de gaten houdt.
Ik denk dat het integreren van MSN in de weblogs juist niet zo goed zal zijn. Ik vind alles waar ik me moet aanmelden met mijn MSN Passport vrij irritant, dus denk dat de grens hoger wordt gesteld wat nadelig kan zijn.
@Pieux: drempel is inderdaad hoog, echter je zult wel moeten als al je vrienden en vriendinnen online via deze media communiceren. Het feit dat reeds gesproken wordt over ‘we gaan MSN-en’ zegt genoeg. Ik heb of ken nog geen alternatieven.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!