Weblog-regels voor Yahoo-medewerkers
Yahoo heeft een guideline opgesteld voor werknemers die een persoonlijk weblog (willen) bijhouden en daarbij in willen gaan op hun werkgever. De richtlijn (pdf, 24 kB) gaat onder andere in op de geheimhoudingsplicht en de aansprakelijkheid van de werknemers. Ook valt te lezen dat het Yahoo-logo niet mag worden gebruikt en dat medewerkers moeten doorverwijzen naar de PR-afdeling indien ze worden benaderd vanuit de pers.
De richtlijnen zijn echter minder strikt dan het bovenstaande doet geloven: ze stellen grenzen, maar laten tegelijkertijd wel ruimte voor webloggers om over hun bedrijf te schrijven. Yahoo lijkt te beseffen dat het praktisch onmogelijk is om je medewerkers te verbieden over hun bedrijf te schrijven, en heeft er voor gekozen om het webloggen in goede banen te leiden.
De richtlijnen geven tevens enkele adviezen:
Be respectful to your colleagues
Get your facts straight
Provide context to your argument
Engage in private feedbacks
Een van Yahoo’s bekendste bloggers, Jeremy Zawodny, adviseerde bij het opstellen van de guidelines en publiceerde ze op zijn weblog.
Goede actie van Yahoo! De blogosphere is machtig en valt niet te negeren. Dat kan twee kanten op werken. Werknemers die dingen naar buiten brengen kunnen dus een risico vormen, zeker bij bedrijven die erg in de picture staan. Ga je ze verbieden te bloggen, dan lok je dat alleen maar uit.
Moedig je ze, binnen de gestelde grenzen, aan om te bloggen dan zullen ze waarschijnlijk voorzichtiger zijn in hun uitlatingen juist de leuke dingen naar buiten brengen, zodat de werkgever er alleen maar beter van wordt.
Een aanrader voor alle bedrijven die het waard zijn om over te bloggen!