Weblogs als direct marketing instrument?
Al eerder besteedde Adforesult (toen nog Adfodirect) aandacht aan de mogelijkheden van weblogs als dm- instrument. Nu blijkt uit onderzoek onder abonnees van de nieuwsbrieven van Adformatie Groep en Communicatienieuws dat maar liefst 11 procent weblogs wil gaan testen als dm-instrument.
Verder blijkt uit de DM Barometer (zoals dit onderzoek ook bekend staat) dat in het vierde kwartaal van dit jaar het aandeel van direct marketing als onderdeel van het marketingbudget met 42 procent groeit ten opzichte van een jaar geleden. Het grootste gedeelte van het dm-budget wordt gereserveerd voor post (27%), eigen website (18%) en e-mailmarketing (13%). Ten opzichte van 2004 wint e-mail terrein. Dit kwartaal groeit dit kanaal naar ruim 13 procent. Ook search engine marketing groeit, en dat geldt ook voor sms-marketing; strikt genomen is daar sprake van een verdubbeling (van 0,4% naar 0,8%) maar sms neemt nog een bescheiden plaats in. Telemarketing daalt heel licht, maar eindigt met 10 procent onder e-mailmarketing.
Peter Wiegman vraagt op zijn weblog mediaonderzoek.nl af hoe groot de dm-markt eigenlijk is en komt tot een schatting van 2,7 miljard euro waarvan 850 miljoen euro naar online zou gaan. Dit zou ruim 4 keer zoveel zijn als de IAB-cijfers aangeven. Wie geeft inzicht?
Marco, de cijfers die ik noem gaan niet over de reclamebestedingen op internet maar over de productiekosten van de eigen webiste. Je moet de IAB-cijfers daar eigenlijk nog bij optellen. Dan ga je richting € 1 mld.
Aha, ik dacht het hierbij ging om inzet van dm-middelen zoals e-mail marketing.