Weblogs en e-zines, hobby of professionele journalistiek?

13 maart 2005, 16:55

Tonie van Ringelestijn heeft namens Netkwesties een lezenswaardig artikel geschreven over het businessmodel van weblogs en e-zines. Of het nu journalistiek is of niet, ze worden meestal gemaakt door vrijwilligers, terwijl traditionele media met betaalde krachten werken. Hoe kunnen deze sites uit de hobbysfeer komen? En willen ze het wel professioneler aanpakken? Hij sprak daarvoor met vertegen-woordigers van o.a. Geenstijl, Fok, Flabber, Retecool, Breekpunt en Smallzine.

Het artikel maakt onderdeel uit van een onderzoek naar online uitgeven en journalistiek waarvoor Netkwesties eind vorig jaar een uitkering van ? 40.800,- kreeg van het Bedrijfsfonds voor de Pers.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    paul

    …zeker goed om onderzoek naar te doen, maar echt briljant vind ik de teksten nog niet (voor 40k?)…


    13 maart 2005 om 20:29
    media

    Neem aan dat de 40K niet alleen voor dit artikel is geweest. Het artikel voegt een klein stukje toe aan de puzzel, maar geeft zeker geen compleet antwoord op de vraag hoe je nu een succesvol businessmodel kunt opzetten voor weblogs of e-zines. Bovendien zijn een aantal uitspraken in het artikel van een bedenkelijk niveau.


    13 maart 2005 om 20:59
    Tonie

    Nee, Paul, er komen oa meer dan 20 onderzoeksartikelen geschreven door zes verschillende mensen, dit is er slechts 1 van. Nee, Marco, het gaat niet over ‘businessmodellen’ – dat is typisch de marketingmanier om er tegen aan te kijken. Het artikel gaat over de discrepantie tussen hobbysfeer en een betaalde exploitatie. Dat kan met een businessmodel, maar dat hoeft natuurlijk niet. Het is maar net wat de makers willen. En uitspraken doen de 14 geinterviewden zelf.

    Wil je trouwens niet de lead van het artikel kopieren zoals je hierboven hebt gedaan. Citeren moet immers tussen aanhalingstekens 🙂


    14 maart 2005 om 09:35
    paul

    …dus dat beloofd nog veel goeds Tonie? 😉


    14 maart 2005 om 12:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!