Weblogs en e-zines, hobby of professionele journalistiek?
Tonie van Ringelestijn heeft namens Netkwesties een lezenswaardig artikel geschreven over het businessmodel van weblogs en e-zines. Of het nu journalistiek is of niet, ze worden meestal gemaakt door vrijwilligers, terwijl traditionele media met betaalde krachten werken. Hoe kunnen deze sites uit de hobbysfeer komen? En willen ze het wel professioneler aanpakken? Hij sprak daarvoor met vertegen-woordigers van o.a. Geenstijl, Fok, Flabber, Retecool, Breekpunt en Smallzine.
Het artikel maakt onderdeel uit van een onderzoek naar online uitgeven en journalistiek waarvoor Netkwesties eind vorig jaar een uitkering van ? 40.800,- kreeg van het Bedrijfsfonds voor de Pers.
…zeker goed om onderzoek naar te doen, maar echt briljant vind ik de teksten nog niet (voor 40k?)…
Neem aan dat de 40K niet alleen voor dit artikel is geweest. Het artikel voegt een klein stukje toe aan de puzzel, maar geeft zeker geen compleet antwoord op de vraag hoe je nu een succesvol businessmodel kunt opzetten voor weblogs of e-zines. Bovendien zijn een aantal uitspraken in het artikel van een bedenkelijk niveau.
Nee, Paul, er komen oa meer dan 20 onderzoeksartikelen geschreven door zes verschillende mensen, dit is er slechts 1 van. Nee, Marco, het gaat niet over ‘businessmodellen’ – dat is typisch de marketingmanier om er tegen aan te kijken. Het artikel gaat over de discrepantie tussen hobbysfeer en een betaalde exploitatie. Dat kan met een businessmodel, maar dat hoeft natuurlijk niet. Het is maar net wat de makers willen. En uitspraken doen de 14 geinterviewden zelf.
Wil je trouwens niet de lead van het artikel kopieren zoals je hierboven hebt gedaan. Citeren moet immers tussen aanhalingstekens 🙂
…dus dat beloofd nog veel goeds Tonie? 😉
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!