Websites automerken slecht vindbaar in zoekmachines

13 december 2002, 10:42

Ruim 80% van alle automerken is met hun website slecht vindbaar in de Nederlandse zoekmachines. De website van het automerk Nissan was vrijwel onvindbaar, de website van Opel was het best vindbaar.

Dat is de uitkomst van de vindbaarheidsanalyse die Traffic4u heeft uitgevoerd in de autobranche. Het onderzoek had als doel de vindbaarheid in kaart te brengen van de websites van automerken in de zoekmachines. De posities van de websites zijn geanalyseerd en de redenen voor een eventuele slechte vermelding zijn onderzocht.

Bron:

http://www.traffic4u.nl/nieuwsbrief/artikelen.asp?artikel=195

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

2 Reacties

    media

    Opel

    Traffic4u heeft de posities onderzocht van 29 bekende automerken en op basis van deze posities een ranglijst samengesteld. Opel (www.opel.nl) is in de zoekmachines het best vindbaar en staat fier bovenaan in de ranglijst, gevolgd door Audi en Chrysler. Het merendeel van de websites was echter zeer slecht vindbaar, ruim 80% van de automerken scoorde lager dan een zes. Wie via de zoekmachines zoekt naar de Nederlandse website van Nissan of het exclusieve Jaguar kan lang zoeken, deze sites blijken vrijwel onvindbaar te zijn. Gert-Jan Munneke, Managing Partner van Traffic4u: “Veel automerken hebben bij het bouwen van hun website weinig tot geen aandacht besteed aan de zoekmachines. Slechts een kleine investering zou de posities van de websites zienderogen doen laten stijgen.”

    Types

    Met circa 750.000 autogerelateerde zoekopdrachten per maand zijn auto’s zeer populair in zoekmachines. Vooral de types zijn erg populair, maar de automerken behalen op hun types geen hoge scores. Opel is de enige die naar behoren scoort als men zoekt op bijvoorbeeld Opel Astra. De overige merken laten het qua types afweten. Met name Nissan spant hierbij de kroon. Als men op het type Nissan Primera zoekt, het type dat recentelijk groots werd geïntroduceerd, kom je nooit de website van Nissan tegen. Dat er geen relatie bestaat tussen een hoog marketingbudget en een goede vindbaarheid in de zoekmachines bewijst ook Mercedes. Dit merk is op haar types vrijwel onvindbaar.

    4×4

    Autofabrikanten zijn heden ten dage vaak druk bezig met het ontwikkelen van nieuwe features. Zo heeft vrijwel elk merk wel een tdi motor of een 4×4 variant in haar assortiment. Grote marketingcampagnes vergezellen de introductie van deze features, maar in de zoekmachines zijn de meeste merken op deze zoekwoorden compleet onvindbaar. Wie bijvoorbeeld in het zeer populaire Google zoekt op 4×4 komt bij de eerste 50 Nederlandse resultaten geen enkel groot automerk tegen. Dit is zowel voor de zoeker als de autofabrikant erg teleurstellend, want er wordt door de Nederlandse internetters veel op deze woorden gezocht. Gert-Jan Munneke: “Dat allerlei hobbysites eerder naar voren komen in de zoekresultaten dan de websites van de automerken zelf geeft geen goede uitstraling naar een potentiële koper.”


    13 december 2002 om 10:57
    media

    Heb zelf ooit een linkpopulariteitsonderzoek gedaan voor de verschillende automerken. Daarbij kwam Renault als beste uit de bus gevolgd door Saab, BMW, Mercedes en Peugot.

    Ford, Volkswagen, en Opel scoorden daarbij opvallend slecht.

    De vraag is nu wat beter is een hoge linkpopulariteit of vindbaarheid in zoekmachines!?


    13 december 2002 om 11:01

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!