Websites Palm bier, Bacardi en Flügel stimuleren drankgebruik

29 september 2004, 11:19

Websites Palm bier, Bacardi en Flügel stimuleren drankgebruikWebsites van bepaalde alcoholhoudende dranken kunnen het alcoholgebruik bij jongeren stimuleren. Dat blijkt uit een uniek onderzoek van de Radboud Universiteit Nijmegen. Na het bezoek van deze websites zeggen jongeren van 12 tot en met 17 jaar deze drankjes te willen uitproberen. Websites met een fotogalerie, spelletjes, top 40-muziek en populair taalgebruik blijken het meest aantrekkelijk. De websites van Palmbier, Bacardi (sterke drank), Bacardi Breezer en Flügel bevatten deze kenmerken. Het onderzoek van de Radboud Universiteit is uitgevoerd in opdracht van STAP (Stichting Alcoholpreventie).

Invloed van drankwebsites op jongeren van 12 tot en met 17 onderzocht

In het onderzoek was bedoeld om na te gaan welke invloed websites met alcoholreclame hebben op de opvattingen over alcohol en op de intenties om alcohol te gebruiken. Een ander doel was om op basis van wetenschappelijk onderzoek vast te stellen wat de kenmerken zijn van websites die jongeren aantrekkelijk vinden.

In het onderzoek zijn 327 schoolgaande jongeren van 12 tot en met 17 jaar ondervraagd. In twee groepen (onderzoeksgroep en controlegroep) bezochten ze elk 4 verschillende websites.

Het onderzoek betrof acht Nederlandstalige websites: Palm (bier), Bacardi (sterke drank), Bacardi Breezer, Fl?gel (shooter), Gulpener (bier), Duvel (bier), Bols en Hertog Jan (bier). De vier eerstgenoemde sites bleken voor jongeren aantrekkelijke kenmerken te hebben; de andere vier niet. De regels van de alcoholproducenten schrijven voor dat alcoholreclame niet in het bijzonder op minderjarigen gericht mag zijn (Reclamecode voor Alcoholhoudende Drank).

De resultaten van het onderzoek zijn representatief voor jongeren van deze leeftijd in Nederland.

Fotogalerie, taalgebruik, computergames en top 40-muziek aantrekkelijk

Uit het onderzoek blijkt dat vier kenmerken van de acht geanalyseerde websites de sites aantrekkelijk maken voor jongeren. Dat zijn:

-De aanwezigheid van een fotogalerie: tijdens promoties van alcoholhoudende dranken worden foto?s van jongeren gemaakt en op de website van het gepromote drankmerk geplaatst.

-Op jongeren gericht taalgebruik (je en jij in plaats van u, aanwezigheid van Engelstalige kreten en termen).

-De mogelijkheid om computerspelletjes en wedstrijden te spelen.

-De mogelijkheid om top 40-muziek te downloaden.

Chatbox en leeftijdswaarschuwing

Minder hoog bij de onderzochte leeftijdsgroep scoorde de aanwezigheid van een chatbox en informatie over films en sport. Uit het onderzoek bleek dat de aanwezigheid van een leeftijdswaarschuwing minderjarigen er niet van weerhoudt website met alcoholreclame te bezoeken; 70% gaf aan zich daar niets van aan te trekken.

Bezoek aan website met alcoholreclame leidt tot trek in drank

Het onderzoek van de Radboud Universiteit toont verder aan dat jongeren van 12-17 jaar die voor hen aantrekkelijke websites met alcoholreclame bezoeken positiever gaan denken over het gebruik van alcohol en over het gebruik van het merk dat wordt gepromoot. Ook blijkt dat zij na het bezoeken van de websites voor Palm, Bacardi, Bacardi Breezer en Fl?gel aangeven deze drankjes te willen uitproberen. De resultaten werden afgezet tegen de effecten van het bezoek aan minder aantrekkelijke websites door een controlegroep.

Uit het onderzoek bleek dat 6% van de jongeren van 12 t/m 17 jaar de website van Bacardi Breezer heeft bekeken en 7% de website van Fl?gel. Op grond van de cijfers van CBS kan geconcludeerd worden dat respectievelijk 72.000 en 84.000 minderjarige jongeren deze websites dus ooit hebben bezocht.

Bron:

Persbericht STAP

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!