Weekoverzicht Webanalisten.nl (29): De juiste aannames tijdens testen en meet je Twitter traffic

Weekoverzicht Webanalisten.nl (29): De juiste aannames tijdens testen en meet je Twitter traffic

Webanalisten zoeken websiteWekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.

Deze week:

  • Onjuiste aannames bij gebruik Google Website Optimizer
  • Google Analytics Filters (& Reguliere Expressies) - deel 2
  • Het ene direct traffic is het andere niet

Onjuiste aannames bij gebruik Google Website Optimizer
Pas op welke aannames je doet tijdens en na een test! First of all: testen moet je doen, A/B-testing, multivariate testing: zie geen drempel, gewoon doen! Door het gratis Google Website Optimizer is de drempel in ieder geval al een stuk lager geworden, maar….. denk wel goed na wat je doet, want voordat je het weet trek je onjuiste conclusies en pas je je website aan met iets dat helemaal niet goed werkt. Overigens is het niet de tool die de fouten maakt, het is de mens die de data verkeerd interpreteerd.

Ton Wesseling werd gewezen op een artikel van/op 37signals. Zij schrijven over een middels Website Optimizer uitgevoerde A/B test op de headline van het sign-up pagina voor het product Highrise. Ton behandelt de testresultaten en de aannames die gedaan werden tijdens en na de test en toont de valkuilen.

Google Analytics Filters (& Reguliere Expressies) - deel 2
In deel 1 van deze reeks heb ik uitgelegd wat de meerwaarde kan zijn wanneer je gebruik maakt van filtering binnen Google Analytics, maar ook waar je op moet letten wanneer je het gebruikt, maak bijvoorbeeld altijd een nieuw profiel aan als je filters gaat testen. In dit artikel ga ik verder in op de mogelijkheden die het gebruik van filters biedt. Dit zal ik doen door een aantal zeer bruikbare filters te geven en deze uit te leggen.

Het ene direct traffic is het andere niet
Verkeer segmenteren op zijn oorsprong is een heel zinvolle bezigheid, bezoekers uit organic search gedragen zich vaak heel anders dan bezoekers uit paid search, of bezoekers afkomstig van een andere website.

Dat werkt echter niet voor alle soorten verkeer: direct traffic is namelijk niet zo simpel. Ongeveer 60% van het verkeer op Twitter loopt via de API, en is afkomstig van desktop of handheld applicaties. Dat zijn applicaties die geen referrer mee sturen als je een URL opent, waardoor een bezoeker die in zo’n Twitter client op een link klikt wordt geregistreerd als directe bezoeker. In dit artikel geeft Joost de Valk een oplossing voor hoe je in ieder geval je eigen links die je op Twitter plaatst zou kunnen voorzien van campagne tagging, om die meting te verbeteren.


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.