Wees eens eerlijk over je smartphone

De Nederlandse smartphonefabrikant Fairphone, die ‘s werelds eerlijkste en duurzaamste smartphone produceert, lanceert haar 5e generatie telefoon: de Fairphone 5. Dat doet het bedrijf met een internationale commercial.

13 september 2023, 14:30 1974 x gelezen

Credits

Creatief bureau: Higuita
Creative director: Niek Eijsbouts
Art director: Joost Leek
Copywriter: Jan Wicher Emmens
Motion Designers: Etienne Planeix & Lyzanne Jonker
Agency producer: Tom Hoogenboom
Productie: Rubenpaulruben
Sound design: RECsound
Second unit: Mickey Vissers
Verantwoordelijk bij Fairphone: Jennettte Plooij, Jan Blaffert, Jan Köhler, Lora Haspels, Kim de Winter

Doelstelling

Het marktaandeel van Fairphone vergroten.

Uitwerking

Uit het persbericht: In de lanceringscampagne volgen we de hoofdrolspeelster die alle eerlijke en technische specificaties van de nieuwe Fairphone vertelt aan haar vriendin en iedereen die het maar horen wil. Want de Fairphone 5 zou de ultieme en meest duurzame smartphone moeten zijn.

De Fairphone 5 is ‘ontwikkeld voor jou, duurzaam gemaakt’ zoals de tagline beweert. De smartphone is namelijk modulair, waardoor je zelf onderdelen kunt vervangen indien er eens iets stuk gaat. Bovendien zijn alle onderdelen gemaakt van zoveel mogelijk gerecyclede materialen. Overige grondstoffen zijn duurzaam gedolven en de werknemers die de telefoons maken, werken in goede omstandigheden. Daarnaast garandeert Fairphone software support tot 2031 en geeft het 5 jaar garantie op de telefoons. Stuk voor stuk voorwaarden gericht op een lange levensduur van de telefoon en een zo klein mogelijke ecologische voetafdruk.

Niek Eijsbouts, creatief directeur Higuita: ‘Toen Fairphone ons benaderde en we hun bijzondere telefoon in handen kregen, werden we gelijk enthousiast. Als je Fairphone fans vervolgens over de telefoon ziet en hoort vertellen, werkt dat heel aanstekelijk. Samen met productiemaatschappij RubenPaulRuben hebben we daarom ook een script ontwikkeld rondom dat idee van de enthousiaste fan’. Rubenpaulruben deed de regie en productie van de video, die zich afspeelt in Amsterdam. Eijsbouts vervolgt: ‘Onze hoofdstad speelt geen enorme rol in de campagne, maar het is mooi dat de stad, waar Fairphone haar roots heeft en het hoofdkantoor is, terugkomt.’

Oordeel

Het idee van de enthousiaste fan die vertelt over Fairphone is heel slim, want dat is wat er in het echt ook gebeurt. Dat ondervond ik alleen al door de comments te lezen onder review-video’s van het nieuwe smartphonemodel. De fans weten precies wat belangrijk voor ze is en waarom ze voor een Fairphone gaan. Door dit gegeven in een commercial te gebruiken, blijft het merk sowieso dicht bij zichzelf.

Er komt veel informatie voorbij in de minuut durende commercial. Heel veel. Maar dat is ook logisch, want het is een product en concept dat echt nog uitgelegd moet worden. Dus vertel je over de USP’s van de smartphone, die naast drie camera’s en snelle 5G-verbinding vooral bestaan uit duurzame voordelen. Wat weer perfect past in het overkoepelende beeld dat Fairphone wil neerzetten van zichzelf.

De twee grote switchmomenten (wanneer de oude telefoon in een put valt en wanneer de hoofdrolspeelster geraakt wordt door een bal) vind ik niet heel soepel in het verhaal passen. Terwijl er wel echt wat rust nodig is met al die informatieoverdracht, dat wel. Maar dat zal wel een persoonlijke voorkeur zijn, dat ik liever een flow zie in de commercial, van begin tot eind. De conclusie blijft wel dat Fairphone hun nieuwe toestel hiermee op een passende manier onder de aandacht brengt.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!