Welk GPT-model kies je als B2B marketeer?
Als B2B marketeer wil je weten hoe je je werk sneller en efficiënter kunt doen. Vooral op contentgebied is het handig om een zetje in de rug te krijgen als het gaat om het genereren van content ideeën. Zeker omdat je bij B2B marketing te maken hebt met een langere buyers journey en hiervoor veel meer hulpmiddelen nodig hebt.

Meer dan 60% van de marketeers in Nederland gebruikt ChatGPT voor hun marketing werkzaamheden (onderzoek Salesforce). Maar welk ChatGPT-model gebruik je waarvoor?
Wat zijn Large Language Models (LLM’s)?
Laten we bij de basis beginnen. Wat zijn Large Language Models (LLM’s)? Dit zijn AI-modellen die getraind zijn op enorme hoeveelheden tekst data. Door deze training leren LLM’s de statistische patronen in taal te herkennen. Zo kunnen LLM’s zinnen (her)formuleren, vragen beantwoorden en zelfs redeneren over complexe onderwerpen. Dankzij verbeteringen in rekenkracht en nieuwe architecturen (zoals het transformer-model, de ‘T’ in GPT) hebben LLM’s, waaronder GPT (Generative Pre-trained Transformer)-modellen, een enorme sprong vooruit gemaakt in hun vermogen om mensachtige teksten te realiseren.
Hoe werkt een LLM dan in het kort? Een LLM krijgt als input een stuk tekst (prompt) en voorspelt vervolgens het meest waarschijnlijke volgende woord. Door complexe algoritmes en vele parameters kan een model zulke voorspellingen maken die vaak opvallend menselijk en logisch overkomen.
De GPT’s van OpenAI
De GPT’s van OpenAI zijn een van de bekendste toepassingen van LLM’s. In de loop van de tijd zijn er diverse versies en varianten uitgebracht, elk met specifieke sterktes en toepassingsgebieden. Inmiddels is onlangs GPT 4.5 gelanceerd.
Wat kan je met deze GPT’s als B2B Marketeer?
In B2B marketing volgt een aankooptraject een lang aanlooptraject. Hierin is het van belang dat je op relevante momenten waarde kan bieden, expertise kan tonen en het nemen van datagedreven beslissingen. De content die in de B2B context wordt geschreven, is ook onderdeel van deze, in vergelijking tot B2C, langere klantreis. De content hoeft niet complexer te zijn, maar de content moet diverse stappen in de klantreis ondersteunen om het waar nodig, relevanter en gepersonaliseerd te maken.
Bij B2B ligt nog meer de nadruk op thought leadership en het overtuigen van professionals die veel kennis hebben van de branche waarin ze werken. Die manier van werken genereert vraag, oftewel demand generation.
Wat hebben we als B2B marketeer tot nu toe bereikt met GPT’s?
Wat hebben we in die jaren sinds november 2022 bereikt met het toepassen van GPT’s? Ik noem er een paar.
– Efficiëntie in contentcreatie
Met GPT-modellen kan je eenvoudig een eerste opzet maken van een artikel, whitepaper, e-mailcampagne, LinkedIn, etc. Je raakt sneller opgestart als je je GPT prompt scherp inricht. Dit bespaart kostbare tijd bij het schrijven van conceptteksten. Vervolgens kan je deze ruwe versies bewerken en afstemmen op de exacte merk- en taalrichtlijnen van je werkgever of opdrachtgever.
– Personalisatie en schaalbaarheid
B2B marketeers willen vaak hun communicatie toespitsen op specifieke doelgroepen of buyer persona’s. GPT-modellen kunnen helpen bij het formuleren van gepersonaliseerde boodschappen die de relevantie verhogen. Doordat het proces voor een groot deel geautomatiseerd is, kan dit op grotere schaal worden ingezet. Aan de andere kant zien we dat precisie-targeting meestal niet werkt (link). Het gaat er dan meer om, dat met de juiste data, dat we de content meer op de wensen van de klant kunnen afstemmen.
– Verbetering van de klantervaring
Veel B2B bedrijven zetten chatbots in voor leadkwalificatie of klantondersteuning. Ideaal voor lead scoring bijvoorbeeld. Daarnaast kunnen met behulp van GPT-modellen deze chatbots complexere vragen beantwoorden en relevanter advies geven aan potentiële of bestaande klanten. Daarnaast kan je tools als Microsoft Copilot efficiënt inzetten in een CRM systeem als Microsoft Dynamics. Omdat het CRM systeem jouw single source of truth zou moeten zijn, kan Copilot antwoorden formuleren op basis van historische gegevens in jouw Outlook mailconversaties, gecombineerd met prospect data in Dynamics.
– Inzichten uit data en rapportage
GPT-modellen zijn niet alleen goed in tekst, maar ook in het begrijpen en samenvatten van data. Denk aan het analyseren van rapporten, klantfeedback of andere lijvige documenten. Deze inzichten kunnen B2B marketeers helpen bij het vormen van conclusies en het bijstellen van de strategie.
Welk GPT gebruik je voor waarvoor?
Dit is waar dit artikel uiteindelijk over gaat; welk model kies je voor welke situatie? Hier alvast een samenvatting voor als je niet verder wil lezen:
GPT-4.5 is een krachtig model dat snel nieuwe ideeën kan bedenken en duidelijke, overtuigende teksten schrijft. Als B2B marketeer kun je het gebruiken om creatieve campagnes te maken en je doelgroep effectiever te benaderen.
GPT-4o leest en begrijpt grote hoeveelheden tekst, zodat het complexe onderwerpen kan samenvatten. Je kunt dit model inzetten om diepgaande analyses te maken en lange rapporten overzichtelijk te houden.
GPT-4o mini is een kleinere, snellere versie van GPT-4o, maar kan nog steeds goed omgaan met taal. Je kunt dit model goed gebruiken om snel content te produceren en op een vlotte manier met klanten te communiceren.
o1 is sterk in het oplossen van moeilijke vraagstukken, omdat het extra diep nadenkt.
Dit is het perfecte model voor B2B marketeers voor het ontwikkelen van strategieën en het nemen van doordachte zakelijke beslissingen en om meer redeneringen terug te laten komen in de marketing content.
o1-mini werkt sneller en kost minder dan o1, maar kan nog steeds logisch redeneren.
Je kunt o1-mini inzetten voor eenvoudig advies of korte marktanalyses.
o3-mini kan goed nadenken en heeft speciale functies om gestructureerde informatie te maken, zoals lijsten of tabellen. Gebruik dit model om klantinformatie beter te ordenen en nieuwe kansen te ontdekken.
Er zijn nog meerdere GPT-modellen op het platform van OpenAI te gebruiken. In dit artikel laat ik ze achterwege omdat ze minder relevant zijn.
Hoe pas je ze toe als B2B marketeer?
Ik geef je een aantal use cases en welk model je hierbij het beste kan helpen.
Blogposts en thought leadership-artikelen
Als je snel een kort artikel van 300 à 500 woorden wilt creëren, kunnen lichtere modellen zoals GPT-o4 volstaan. Ze genereren in korte tijd een concept dat je kunt redigeren en uitbreiden. Bij uitgebreide thought leadership-artikelen, moet je meer de diepte in, daarmee heb je geavanceerde redenering nodig. Kies in dat geval het o1 of o1 mini model.
Social media-content
Korte en pakkende LinkedIn posts nodig? Gebruik het GPT-4 model voor de snelheid. Het is vaak een mooi startpunt om te schrijven. Daarnaast kun je elk model vragen om call-to-actions te genereren, gebaseerd op je onderwerp of betaalde campagnes.
Copy voor je e-mail marketing / automation / nieuwsbrief
Ook voor als je snel een pakkende, gepersonaliseerde inleiding wil genereren, neem dan het GPT-4 model. Als je wat meer diepgang in de body van je e-mails wilt, neem het o1 model. Als je snel wat ideeën wil hebben om te A/B testen op onderwerpregels, dan voorziet GPT-4 je weer wat sneller van ideeën en strategieën.
Leadgeneratie en personalisatie van marketingcommunicatie
Hier kun je alle modellen wel voor gebruiken. Geef je prompt wel genoeg informatie mee. Heb je PDF’s van buyer persona’s? Upload deze en voorzie ChatGPT van meer informatie. Heb je CRM data? Lever dat aan. Houd wel rekening met de AVG wetgeving.
LinkedIn outreach
Ook weer als je de juiste data en geschiedenis aanlevert, dan kan bijvoorbeeld het model GPT-4 de juiste copy genereren voor inmails in LinkedIn of bestaande conversaties. Ook kun je eenvoudige follow-up sequences genereren.
Conclusie
Waar we al lang niet meer omheen kunnen is dat GPT-modellen zorgen voor snellere contentcreatie, ze maken gerichte personalisatie mogelijk en ze ondersteunen data-analyse en -rapportage. Het zijn handige modellen om jou als thought leader verder te ontwikkelen.
Mijn doel met dit artikel is dat je als B2B marketeer meer inzicht krijgt in het kiezen van het juiste GPT-model voor de juiste taak. Het ene GPT-model is juist meer geavanceerd en geschikt voor langere artikelen met meer redenering en diepgang (voor hele papers kun je zelfs al de Deep Research modus gebruiken), en het andere model kan je helpen voor het genereren van concepten, onderwerpen of ideeën voor je marketing content, voor welk kanaal dan ook.
Door hierin vooral tijd te investeren, kun je je workflow en dat van je team beter optimaliseren en je kunt beter inspelen op klantbehoeften. Door slim gebruik te maken van basis- en geavanceerde GPT-modellen, genereer je relevantere communicatie, wat leidt tot betere prospect- en klantrelaties.
Plaats reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.