Welk type app is geschikt voor jouw merk?

17 januari 2019, 14:00

Bijna ieder merk biedt tegenwoordig wel een eigen mobiele applicatie (app). Maar wat kan een app betekenen voor je merk? Hoe ziet een succesvolle merk-app eruit? En welk type app zorgt voor de meest positieve merkresponsen?

Dit artikel werd geschreven door Eva van Reijmersdal, universitair hoofddocent bij de afdeling Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam, en verscheen eerder op SWOCC.nl.

Voor het beïnvloeden van merkpercepties is een merk-app met daarin productinformatie het meest geschikt. Voor het versterken van merkrelaties en positievere merkattitudes is een merk-app met een game-element een goede keuze.

Merk-apps

Het internetgebruik verschuift van desktops naar mobiele apparaten. Daarom ontwikkelen steeds meer merken eigen apps, denk aan de NS-app waarin je je reis kunt plannen of actuele reisinformatie kunt vinden, of aan de kerst app ElfYourself van Office Depot waarin je een grappig filmpje kan maken van jezelf als kerstelfje.

Onderzoek

Om te onderzoeken of een merk-app met productinformatie andere effecten heeft op gebruikers dan een merk-app met een game element, heb ik samen met Guda van Noort een experiment uitgevoerd onder 122 mensen tussen de 18 en 50 jaar. Aan de deelnemers werd willekeurig gevraagd om één van de twee typen apps (beide voor hetzelfde automerk) te gebruiken en hierover vervolgens vragen te beantwoorden. De informatieve app bood productspecificaties, foto’s van verschillende producten en locaties van garagebedrijven. De vermakelijke app bestond uit een game, een schuifspel waarin andere auto’s verschoven moesten worden om je eigen auto uit een parkeervak te krijgen.

Informatief of vermaak?

  • Een informatieve merk-app zorgt ervoor dat mensen meer aandacht besteden aan de app en meer nadenken over de informatie dan een vermakelijke app
  • Doordat men meer aandacht besteedt aan de informatie in de app worden merkpercepties zoals kwaliteit, relevantie en betrouwbaarheid versterkt
  • De merk-app met de game zorgde voor meer vermaak dan een informatieve app
  • Doordat de app vermakelijker was, werd de gebruiker positiever over het merk (merk attitude) en werd de merkrelatie versterkt

Het volledige artikel van Van Noort & Van Reijmersdal is getiteld ‘Branded Apps: Explaining Effects of Brands’ Mobile Phone Applications on Brand Responses’ en verscheen in Journal of Interactive Marketing (2019), 45, 16-26. Je vindt het artikel hier (betaald).

Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Commerciële Communicatie (SWOCC) doet fundamenteel wetenschappelijk onderzoek op het gebied van merken en communicatie. Deze kennis maakt SWOCC toegankelijk voor de praktijk, bijvoorbeeld door het uitbrengen van publicaties, het organiseren van lezingen en het schrijven van blogposts: via dit account zullen onderzoekers, docenten en andere schrijvers hun kennis over marketing delen. De stichting is in 1995 opgericht op initiatief van Giep Franzen en is gelieerd aan de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam. Meer SWOCC? Ga naar swocc.nl of volg ons via @SWOCC_NL

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!