Welke middenstanders kunnen het vergeten?

Welke middenstanders kunnen het vergeten?
, Dimmle
@andersfloor

De opkomst van internet hoeft voor sommige middenstanders geen probleem te zijn. Schoenen moet je toch passen in de winkel, schrijfblokken en shampoo blijf je toch wel halen bij de HEMA en supermarkten zullen waarschijnlijk nooit echt te lijden hebben onder websupers.

Voor andere middenstanders betekent internet echter de genadeklap. Welke zijn dit?

Om een voorzet te geven:

Videotheken
Het zal niet zo gek lang meer duren voordat media on demand een realiteit wordt. Films, series, sportwedstrijden kijken via internet wordt realiteit, en het zal de videotheek overbodig maken. Of het nou om tapes of DVD’s gaat, niemand gaat straks nog zijn huis uit om multimedia te huren.

Muziekwinkels
Hoeveel animo zal er nog zijn om naar een muziekwinkel te lopen, nu muziek ontdekken, downloaden en bestellen internet steeds meer gemeengoed wordt? De afgelopen jaren sloten al honderen platenzaken hun deuren en De Free Record Shops, Diskolands en Music Stores zullen ook in de toekomst te kampen krijgen met terugloop in hun winkels. Online zullen ze het hoofd nog wel boven water kunnen houden, al is de concurrentie moordend.

Kleinere electronicawinkels
Het gaat gebeuren, vroeg of laat. Je staat bij een vriendelijke winkelier in de zaak en ziet een TV voor 120 euro. Je maakt met je mobiel een foto van de streepjescode, je scant de RFID-tag of typt het modelnummer in en voila, direct antwoord op je display. “Bestel nu via winkel-x.nl voor 84,95. Goedkoopste prijs in de buurt: Winkel Y, 99 euro. Eerste straat links, tweede winkel aan je rechterhand”. Dat valt voor een kleine ondernemer onmogelijk nog te compenseren. Met extra netjes inpakken en een pepermuntje bij de uitgang red je het niet.

Winkels voor verzamelaars
Postzegel- en muntenhandelaren, stripwinkels etc. Hier in Hilvertshof zijn bij de postzegelboer de ramen afgeplakt met oude kranten. “Vanaf augustus verder op internet” staat te lezen op een briefje op de deur. Tegen de marktplaatsen op internet is niet op te boksen. Misschien dat hier en daar een verstokte liefhebber een stripwinkel open weet te houden, maar het zal waarschijnlijk erg rustig worden in je winkel.

Er zijn ongetwijfeld meer winkeltypes die de was maar beter binnen kunnen halen voordat het echt begint te regenen. Wie biedt?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 9 reacties op dit artikel

  • Vandaag op het 8 uur journaal (voor de jongeren: een TV-programma rond een uur of 8 met redelijk actuele berichtgeving): eerste helft van 2005 goed voor 1,5 miljoen legale muziekdownloads. leek aanvankelijk veel, maar een woordvoerder van BREIN gaf aan dat dezelfde periode goed was voor 37,5 miljoen illegale downloads. Tekenend? Ja, tekenend!! Daar kun je als lokaal platenboertje niet tegenop.

    geplaatst op
  • Meer winkeltypes? Ja! Makelaars en reisbureaus zijn ook retailers en voelen de hete adem van internet niet in hun nek maar overal.

    geplaatst op
  • als meneer mediaonderzoek ook even zou uitzetten wat het verschil in aanbod is, tussen die legale en illegale mp3's kunnen we er misschien zowaar nog een nuttige conclusie uittrekken ook...

    geplaatst op
  • Stephan schrijft op molblog ook over de (betaalde) muziekdownloads in Nederland. Het NVPI (Nederlandse Vereniging voor producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers) is blijkbaar vandaag met cijfers naar buiten gekomen over de teruglopende cd-verkoop en de toename van het aantal betaalde downloads via internet. Neem aan dat dit de cijfers zijn die ook in het 8 uur journaal zijn genoemd?

    In de Trouw van vandaag een aardig artikel over de dertiende International Association for the Study of Popular Music dat afgelopen week in Rome werd gehouden. Daar kwam de popconcile bijeen om maar liefst 270 sprekers aan te horen over de ontwikkelingen in de popmuziek. Zo is Madonna uit, hebben mp3-tjes de muziekindustrie niet geschaad en heeft 11/9 de Amerikaanse hitparade drastisch beinvloed. Met name de digitalisering van muziek was in veel presentaties onderwerp van gesprek. Volgens kenners bracht de overstap van vinyl naar cd en daarna naar mp3 de muziekindustrie welliswaar uit zijn evenwicht maar nadert het nu een voorlopige status quo. Ene Line Grenier uit Canada ontzenuwde zelfs de daling van muziekverkopen wegens mp3. "In Quebec is de cd-verkoop juist gestegen. Dankzij een scherper marketingconcept waarmee muziekwinkels worden ingericht en sneller bevoorraad, kunnen ze de consument op maar bedienen. De diversiteit in het aanbod is daardoor zo groot, dat er maandelijks 2500 titels over de toonbank gaan."

    Nu geloof ik best dat er creatieve marketingconcepten zijn te bedenken waarmee de retailer kan overleven maar vooralsnog is de praktijk dat cd-winkels de deuren sluiten. In mijn geboorteplaats (met ca. 20,000 inwoners) is inmiddels geen cd meer te koop!

    geplaatst op
  • @ Roy Huiskes: de conclusies lijken mij nogal evident. Betaalde downloads winnen aan populariteit, maar onbetaalde (illegale) downloads zijn nog steeds in de meerderheid. Ten tweede zorgt de online distributie van muziek ervoor dat de fysieke CD-handel in de winkelstraat steeds meer verdwijnt.

    geplaatst op
  • Wellicht dat de bouwmarkten het nog gaan afleggen tegen een webwinkel. Sleutels kunnen ook wel via internet besteld worden.

    geplaatst op
  • Wat je nu sowieso in de gehele muziekwereld zal zien is dat er veel meer een tweedeling komt tussen de supersterren... de "music for the masses". Deze zal worden gedownload - legaal of illegaal.
    Daarnaast bestaan de niches waarbij de muziek een bepaalde kleur heeft die een gesegmenteerde groep leuk vind. Deze groep identificeert zich zo met die muziek dat zij ALTIJD een fysiek product zal willen hebben.
    Daardoor krijg je een tweescheiding tussen niche (vast product, prima om in te overleven voor muziekwinkels.... zie Concerto op de Utrechtsestraat in A'dam) en breed (wat MP3 zal worden, al dan niet legaal gedownload.)

    geplaatst op
  • De klassieke fotozaak... die moet breder of dieper, maar met foto's ontwikkelen , rolletjes en camera's verkopen valt niet meer genoeg te verdienen.

    geplaatst op
  • Let op de vraag is niet echt juist geformuleerd want de middenstand zit en gaat ook op internet!!!
    Zal eerder moeten zijn real winkels of virtuele winkels?
    Terwijl combinaties zie Free Record shop ook een optie zijn.

    Wel net zoals heeft plaatgevonden tussen de grote ketens en de kleinere spelers zal het voor de kleine zwaar zijn, in verhouding met minder winst rond moeten komen.
    Daar het totaal: inkoop en kostenplaatje per produkt vaak hoger uitvallen.
    Of er dan een soort uitholling zoals door o.a. de grote supermarktketens heeft plaatgevonden ook met de webwinkels gaat gebeuren is een nieuwe vraag?

    Maar verder hangt er nu nog vanaf wie wat wil op welk moment.
    Wat de xtra kosten zijn.
    Service garantie kleinere produkten betekent opsturen bij real winkel brengen. ( beide kosten)

    Grotere produkten vaak een afhaal service waar dan ook gekocht.

    Installaties e.d. vaak tegen extra kosten bij webwinkel of real winkel.
    Indien geen extra kosten is dit in de prijs verrekend.

    Webwinkels die scherp zijn met prijzen, kijk goed hoelang een dergelijk bedrijf al bestaat, ook real voordat deze online ging.
    Dan heb je meer zekerheid, daar er ook partijen zijn die al dan niet vanaf "zolderkamer" e.a. uitproberen en indien dit niet lukt snel weer weg zijn.

    Wijzelf doen buiten de real gericht op zakelijke markt al 12 jaar, nu ook een scherpe webshop gericht op consumenten wat wel degelijk extra werk met zich meebrengt.
    Dus echt banenverlies zal beperkt blijven meer een verschuiving.


    Service is voor veel consumenten in den beginne minder belangrijk dan prijs, achteraf wil men dan ondanks dat men voor een dubbeltje al op de eerste rang zit ook nog eens de service van een "premium pakket" maar dan gratis.
    Vandaar vaak servicenumers bij de bedrijven waar je voor moet betalen en ook nog wel eens in de wacht komt te staan.

    Ook kan men op via webwinkel makkelijk de klanten bij akties gericht op de hoogte brengen wat ook weer een vorm van service is!
    :)

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.