Welke middenstanders kunnen het vergeten?

1 augustus 2005, 18:10

De opkomst van internet hoeft voor sommige middenstanders geen probleem te zijn. Schoenen moet je toch passen in de winkel, schrijfblokken en shampoo blijf je toch wel halen bij de HEMA en supermarkten zullen waarschijnlijk nooit echt te lijden hebben onder websupers.

Voor andere middenstanders betekent internet echter de genadeklap. Welke zijn dit?

Om een voorzet te geven:

Videotheken

Het zal niet zo gek lang meer duren voordat media on demand een realiteit wordt. Films, series, sportwedstrijden kijken via internet wordt realiteit, en het zal de videotheek overbodig maken. Of het nou om tapes of DVD’s gaat, niemand gaat straks nog zijn huis uit om multimedia te huren.

Muziekwinkels

Hoeveel animo zal er nog zijn om naar een muziekwinkel te lopen, nu muziek ontdekken, downloaden en bestellen internet steeds meer gemeengoed wordt? De afgelopen jaren sloten al honderen platenzaken hun deuren en De Free Record Shops, Diskolands en Music Stores zullen ook in de toekomst te kampen krijgen met terugloop in hun winkels. Online zullen ze het hoofd nog wel boven water kunnen houden, al is de concurrentie moordend.

Kleinere electronicawinkels

Het gaat gebeuren, vroeg of laat. Je staat bij een vriendelijke winkelier in de zaak en ziet een TV voor 120 euro. Je maakt met je mobiel een foto van de streepjescode, je scant de RFID-tag of typt het modelnummer in en voila, direct antwoord op je display. “Bestel nu via winkel-x.nl voor 84,95. Goedkoopste prijs in de buurt: Winkel Y, 99 euro. Eerste straat links, tweede winkel aan je rechterhand”. Dat valt voor een kleine ondernemer onmogelijk nog te compenseren. Met extra netjes inpakken en een pepermuntje bij de uitgang red je het niet.

Winkels voor verzamelaars

Postzegel- en muntenhandelaren, stripwinkels etc. Hier in Hilvertshof zijn bij de postzegelboer de ramen afgeplakt met oude kranten. “Vanaf augustus verder op internet” staat te lezen op een briefje op de deur. Tegen de marktplaatsen op internet is niet op te boksen. Misschien dat hier en daar een verstokte liefhebber een stripwinkel open weet te houden, maar het zal waarschijnlijk erg rustig worden in je winkel.

Er zijn ongetwijfeld meer winkeltypes die de was maar beter binnen kunnen halen voordat het echt begint te regenen. Wie biedt?

Categorie
Tags

8 Reacties

    loket

    Vandaag op het 8 uur journaal (voor de jongeren: een TV-programma rond een uur of 8 met redelijk actuele berichtgeving): eerste helft van 2005 goed voor 1,5 miljoen legale muziekdownloads. leek aanvankelijk veel, maar een woordvoerder van BREIN gaf aan dat dezelfde periode goed was voor 37,5 miljoen illegale downloads. Tekenend? Ja, tekenend!! Daar kun je als lokaal platenboertje niet tegenop.


    1 augustus 2005 om 18:28
    loket

    Meer winkeltypes? Ja! Makelaars en reisbureaus zijn ook retailers en voelen de hete adem van internet niet in hun nek maar overal.


    1 augustus 2005 om 18:35
    Roy Huiskes – chapter42

    als meneer mediaonderzoek ook even zou uitzetten wat het verschil in aanbod is, tussen die legale en illegale mp3’s kunnen we er misschien zowaar nog een nuttige conclusie uittrekken ook…


    1 augustus 2005 om 19:56
    loket

    @ Roy Huiskes: de conclusies lijken mij nogal evident. Betaalde downloads winnen aan populariteit, maar onbetaalde (illegale) downloads zijn nog steeds in de meerderheid. Ten tweede zorgt de online distributie van muziek ervoor dat de fysieke CD-handel in de winkelstraat steeds meer verdwijnt.


    2 augustus 2005 om 05:15
    Bulkzooi

    Wellicht dat de bouwmarkten het nog gaan afleggen tegen een webwinkel. Sleutels kunnen ook wel via internet besteld worden.


    2 augustus 2005 om 06:08
    koningwoning

    Wat je nu sowieso in de gehele muziekwereld zal zien is dat er veel meer een tweedeling komt tussen de supersterren… de “music for the masses”. Deze zal worden gedownload – legaal of illegaal.

    Daarnaast bestaan de niches waarbij de muziek een bepaalde kleur heeft die een gesegmenteerde groep leuk vind. Deze groep identificeert zich zo met die muziek dat zij ALTIJD een fysiek product zal willen hebben.

    Daardoor krijg je een tweescheiding tussen niche (vast product, prima om in te overleven voor muziekwinkels…. zie Concerto op de Utrechtsestraat in A’dam) en breed (wat MP3 zal worden, al dan niet legaal gedownload.)


    2 augustus 2005 om 09:49
    justus

    De klassieke fotozaak… die moet breder of dieper, maar met foto’s ontwikkelen , rolletjes en camera’s verkopen valt niet meer genoeg te verdienen.


    2 augustus 2005 om 10:54
    john

    Let op de vraag is niet echt juist geformuleerd want de middenstand zit en gaat ook op internet!!!

    Zal eerder moeten zijn real winkels of virtuele winkels?

    Terwijl combinaties zie Free Record shop ook een optie zijn.

    Wel net zoals heeft plaatgevonden tussen de grote ketens en de kleinere spelers zal het voor de kleine zwaar zijn, in verhouding met minder winst rond moeten komen.

    Daar het totaal: inkoop en kostenplaatje per produkt vaak hoger uitvallen.

    Of er dan een soort uitholling zoals door o.a. de grote supermarktketens heeft plaatgevonden ook met de webwinkels gaat gebeuren is een nieuwe vraag?

    Maar verder hangt er nu nog vanaf wie wat wil op welk moment.

    Wat de xtra kosten zijn.

    Service garantie kleinere produkten betekent opsturen bij real winkel brengen. ( beide kosten)

    Grotere produkten vaak een afhaal service waar dan ook gekocht.

    Installaties e.d. vaak tegen extra kosten bij webwinkel of real winkel.

    Indien geen extra kosten is dit in de prijs verrekend.

    Webwinkels die scherp zijn met prijzen, kijk goed hoelang een dergelijk bedrijf al bestaat, ook real voordat deze online ging.

    Dan heb je meer zekerheid, daar er ook partijen zijn die al dan niet vanaf “zolderkamer” e.a. uitproberen en indien dit niet lukt snel weer weg zijn.

    Wijzelf doen buiten de real gericht op zakelijke markt al 12 jaar, nu ook een scherpe webshop gericht op consumenten wat wel degelijk extra werk met zich meebrengt.

    Dus echt banenverlies zal beperkt blijven meer een verschuiving.

    Service is voor veel consumenten in den beginne minder belangrijk dan prijs, achteraf wil men dan ondanks dat men voor een dubbeltje al op de eerste rang zit ook nog eens de service van een “premium pakket” maar dan gratis.

    Vandaar vaak servicenumers bij de bedrijven waar je voor moet betalen en ook nog wel eens in de wacht komt te staan.

    Ook kan men op via webwinkel makkelijk de klanten bij akties gericht op de hoogte brengen wat ook weer een vorm van service is!

    🙂


    3 augustus 2005 om 12:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!