Wereldwijde groei internetreclame

Wereldwijde groei internetreclame

Adverteerders geven wereldwijd meer dan 400 miljard dollar uit aan internet

reclame. De grootste groei vindt plaats in niet-Westerse landen. Dat blijkt uit onderzoekscijfers van ZenithOptimedia, onderdeel van de Franse reclamegroep Publicis. De Financial Times schrijft naar aanleiding van de cijferpublicatie dat ZenithOptimedia de voorspellingen voor dit jaar naar boven toe heeft bijgesteld.

Adverteerders zullen in 2005 in totaal voor 406 miljard dollar uitgeven aan reclame. Dat is een groei van 5,3 procent ten opzichte van 2004. Toen bedroegen de bestedingen 386 miljard.

Over heel 2004 ging 4,3 procent van de reclamebudgetten naar internetreclame. Daarmee is marktaandeel afgesnoept van televisiebestedingen, die daalden van 37,4 naar 37,1 procent. Verdere onderzoeksdetails houdt de Publicis-dochter voor zich. Die maken deel uit van de cijferanalyses die ze aan de financi?le sector, reclame- en media-industrie verkoopt.

ZenithOptimedia verwacht dat de uitgaven aan internetreclame volgend jaar met 6,2 procent stijgen en in het jaar daarop met 6,1 procent.

De grootste groei in internetreclame ziet de onderzoeker in Brazili?, Rusland, India, China, Saudie Arabi? en Indonesi?.

Ook in Nederland is een verschuiving van reclamebestedingen te zien. Machteld Rijnten van Lost Boys schatte tijdens het Emerce Eday-congres in dat in 2008 meer marketingbudget aan interactieve marketing wordt uitgegeven dan aan print. Adverteerders beginnen zich tot internet te wenden omdat ze daar gerichter kunnen adverteren en beter de effectiviteit en het rendement van hun campagnes kunnen meten.

Bron:
http://www.admanager.nl/


Geplaatst in

Delen



Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Marco,

    Dit bedrag lijkt me wat aan de hoge kant voor internetreclame. De 406 miljard dollar betreft de verwachte reclame-inkomsten dit jaar voor alle media, niet alleen internet.

    Zie: het persbericht

    Internet komt tot 4,3 procent van de totale bestedingen.

    geplaatst op
  • Oeps, je hebt helemaal gelijk Jasper. Inmiddels het woordje internet doorgestreept. Het gaat hierbij natuurlijk om de totale reclamebestedingen.

    Kijk, dat soort persberichten komen wel bij de redactie van de Volkskrant binnen maar nog niet op de redactie van MF.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.