Whiskas lanceert radiostation voor katten

25 augustus 2021, 09:00

Onderzoekers bevestigen dat Music for Cats overtuigend resoneert met het publiek

Opmerkelijk nieuws uit de wilde wereld van dierenvoedingsproducenten. BBDO Toronto lanceerde Cat Calm Radio, een radiostation waar muziek wordt uitgeserveerd om je kat te kalmeren voor ‘Take Your Cat to the Vet Day’. Je vermoedt een PR-stuntje met een hoog 1 april-gehalte, maar het lijkt echt.

Nou ja, je doet je ondertitel als vakblog over innovatie in marketing recht of niet, dus we nemen deze toch graag mee. Kattenliefhebbers die katten weleens in de kattenbak van de auto vervoeren weten het: Ondanks het nieuwsgierige karakter van katten, raken de meeste behoorlijk gestrest als ze in een auto worden vervoerd. Die stress voor kat en eigenaar draagt ertoe bij dat katten veel minder vaak naar de dierenarts gaan dan bijvoorbeeld honden en dát kan weer bijdragen aan gezondheidsproblemen die zich daardoor ongemerkt kunnen ontwikkelen.

Kalmerend effect op weg naar de dierenarts

Kattenvoermerk Whiskas – onderdeel van Mars Petcare – heeft een playlist opgesteld met een soundtrack om de kat kalm te houden en lanceerde op zondag 22 augustus Cat Calm Radio op de site van Take Your Cat to the Vet Day. Cat Calm is er om een ​​kalmerend effect te hebben op de kat op weg naar de dierenarts.

Het station is een bedenksel van een van de reclamebureaus van Whiskas, BBDO Toronto, en speelt een continue stroom muziek die is gemaakt door ‘soortspecifieke muzikant’ David Teie die de geluidenmix samenstelde met behulp van kalmerende geluiden die de kat relaxed zouden moeten houden, of maken. Teie ontdekte dat muziek soortspecifiek moet zijn om ook effectief te zijn en ontwikkelde ook zulke soortspecifieke ‘muziek’.

Teie in z’n toelichting: “Alle muziek die we horen is ontworpen voor mensen, gebaseerd op ónze vocalisaties en ontwikkeling. Op basis van dat begrip van compositie, is het logisch dat je die onderdelen gebruikt als je muziek maakt voor mensen. Als je de ingrediënten gebruikt die juist zijn afgestemd op een andere soort, krijg je andere maar effectieve muziek voor die soort”. Z’n muziek is gebaseerd op de theorie dat elke soort een intuïtieve biologische reactie heeft op geluiden op basis van hun hersenontwikkeling en vocalisaties. Mensen reageren bijvoorbeeld diepgeworteld op de beats van muziek, waarschijnlijk omdat we zijn blootgesteld aan de hartslag van onze moeder terwijl onze hersenen zich in de baarmoeder ontwikkelden.

Een significante voorkeur voor en interesse in soortspecifieke muziek

Bij katten werkt dat principe niet omdat hun hersenen bij de geboorte slechts 1/8e van de grootte zijn van wat het na 10 weken zal zijn. ‘De’ beat resoneert dus niet op dezelfde manier bij katten, maar het geluid van ‘het zuigen voor melk’ lijkt dat wel te doen en voor wie dat te gek lijkt om waar te zijn: Onderzoek uitgevoerd door de Universiteit van Wisconsin en gepubliceerd in Applied Animal Behavior Science lijkt het te onderschrijven. Onderzoekers bevestigden dat Music for Cats overtuigend resoneert met het publiek en schreven dat “katten een significante voorkeur voor en interesse toonden in soortspecifieke muziek.”

Of het allemaal werkt zal nog moeten blijken –het ‘station’ ging zondag live, maar hoewel Cat Calm dus werd gelanceerd om samen te vallen met die Take Your Cat to the Vet Day, zullen de geluiden van Cat Calm-radio beschikbaar blijven. Misschien iets om te onthouden voor de periode rond oud en nieuw.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!