Wie ben ik? Over het belang van een sterke organisatie-identiteit

5 mei 2014, 07:30

Deze maand was ik op het Identiteitscongres. Daar hielden wij met een aantal relaties een 'identiteitsontbijt', een dialoog over organisatie-identiteit. Wat is een organisatie-identiteit, wat kun je ermee en hoe creëer je als organisatie een identiteit, waren de onderwerpen die centraal stonden in die bijeenkomst en die ik hier nu ook graag deel.

Van gedeeld perspectief naar identiteit

Elke organisatie heeft een bepaalde identiteit. Deze identiteit begint met een gedeeld perspectief en geeft antwoord op vragen als 'Wat zijn wij?', 'Waartoe bestaan wij?' en 'Hoe maken wij het verschil?'. Meerdere mensen die dezelfde overtuigingen delen over de onderscheidende kenmerken van de organisatie, creëren dit perspectief. Met een handelingsperspectief, oftewel een identiteit, kan een bedrijf bouwen aan een duurzaam, sterk merk. En een goede afstemming tussen deze organisatie-identiteit en de merkpositionering is een succesfactor voor het bouwen van een sterke organisatie.

Hoe sterker een identiteit is, hoe hechter ook de band met de doelgroep is. Immers, met een unieke identiteit is het gemakkelijker voor de organisatie om zich bij het publiek te onderscheiden. Een unieke identiteit zorgt voor een sterk merk. En sterke merken komen voort uit een collectieve inspanning. Wanneer alle medewerkers zijn doordrongen van de identiteit van 'hun' organisatie, worden de beste resultaten bereikt.

Identiteit

De identiteit van een organisatie is de zelfpresentatie van de organisatie door middel van symboliek, communicatie en gedrag. In het kader van arbeidsmarktcommunicatie kan identiteit gezien worden als het beeld dat de eigen medewerkers van de organisatie hebben.

Bron: Wervingswoorden.nl

Goede organisatie-identiteit inspireert

Inspirerende merken hebben een duidelijk aanwezige organisatie-identiteit. In 2013 werd IKEA door Nederlanders als het meest inspirerende merk van Nederland gezien. Waarom? IKEA toont onder andere dat vernieuwing inspiratie oplevert en dat inspiratie vooral ook schuilt in het herontdekken van de waarde van het bestaande.

Zicht op duurzaamheid is een belangrijke factor om de gemiddelde Nederlander te inspireren. Andere redenen zijn dat IKEA blijft innoveren en tegelijkertijd diens visie blijft naleven in alles wat het bedrijf doet. Het onderzoeksrapport De inspirerende 40 van Synergie en Toota Brand Lab over de veertig meest inspirerende organisaties en merken van Nederland is zeer onderhoudend om te lezen.

Sterk merk

Maar hoe creëer je als organisatie een identiteit, hoe word je een sterk merk?

Tibor van Bekkum, auteur van het boek Bouwen aan organisatie identiteit meent dat de engagement van medewerkers hierin essentieel is. Daar ben ik het mee eens, identiteit is geen marketingcommunicatie-'dingetje', maar een organisatiebrede aangelegenheid. De gehele organisatie dient samen te werken.

Edwin Kaats, auteur van boek Leren samenwerken tussen organisaties, Managementboek van het Jaar 2013, onderstreept dat effectieve samenwerking vraagt om energieke verbindingen. Ook Rijn Vogelaar, auteur van de Superpromoter, noemt enthousiasme een belangrijk ingrediënt. Mensen die zo enthousiast zijn over een merk dat ze met hun enthousiasme anderen aansteken (superpromoters), maken een organisatie succesvoller. Oftewel, sterke merken/organisaties worden gedragen door de medewerkers zelf.

Alles wat je nodig hebt om een sterke organisatie-identiteit te creëren, is dus al in je organisatie aanwezig. Zolang je maar gebruikmaakt van alle energie die al in de organisatie aanwezig is en die met elkaar verbindt. Juist als marcommer kun je daaraan veel bijdragen. Begin met vragen stellen en focus op interne alignment. Zet die eerste stap naar een gedeeld handelingsperspectief.

Van identiteit naar reputatie

In de marketing- en communicatiewereld worden de termen identiteit en reputatie geregeld door elkaar gehaald. Zoals je in de definities kunt zien: identiteit komt van binnenuit, reputatie komt van buitenaf. Bij identiteit gaat het om hoe de organisatie wordt gezien door medewerkers van de organisatie zelf en hoe zij dit willen uitdragen. Bij reputatie gaat het om wat de organisatie werkelijk uitdraagt, hoe de organisatie wordt gezien door mensen buiten de organisatie. Een belangrijk verschil.

Reputatie

De reputatie van een organisatie is de manier waarop de organisatie gezien en gewaardeerd wordt door verschillende stakeholders, zoals (potentiële) medewerkers, klanten, leveranciers, pers, politiek en de omgeving. De reputatie van een organisatie wordt uitgedragen door haar medewerkers.

Bron: Wervingswoorden.nl

Bedrijven kunnen een organisatie-identiteit opbouwen en hiermee een gewenst beeld creëren, maar het zijn de acties die tellen. Wat doe je, wat vindt het publiek daarvan, hoe beoordelen zij jou en kiezen ze uiteindelijk wél of niet om jouw diensten of producten te gebruiken. Daar gaat het om. Het is dus belangrijk om aan een goede organisatie-identiteit te bouwen, zodat je een inspirerend merk wordt en klanten aantrekt. Maar om de goede organisatie-identiteit om te zetten naar een goede reputatie, het uiteindelijke doel, zul je goed moeten presteren en waarmaken wat je belooft. Het is belangrijk dat identiteit in de gehele organisatie op één lijn staat.

De rol van marketingcommunicatie is het bevorderen van deze organisatie-alignment en het stimuleren van een gedeeld handelingsperspectief, een belangrijke schakel in het creëren, ontwikkelen en verstevigen van een organisatie-identiteit en de transformatie van het imago. Dat onderschreven ook alle deelnemers aan het identiteitsontbijt. Waar staat jouw organisatie? Hoe maak jij het verschil?

Michèl Schilders is Algemeen Directeur bij USG Marketing, Communication & Sales Professionals. USG MarComSales is arbeidsbemiddelaar in communicatie-, marketing- & salesprofessionals met een HBO+ denk- en werkniveau. USG MarComSales staat voor de optimale P van Personeel in uw marcommix.

Categorie
Tags

4 Reacties

    Lisa2323

    Leuk artikel! Je schrijft dat “engagement van medewerkers hierin essentieel is voor een sterk merk”. Dit lijkt mij een open deur. Ik ben benieuwd hoe je er nu voor zorgt dat medewerkers ook daadwerkelijk ‘engaged’ zijn. Kun je daar meer over vertellen?


    5 mei 2014 om 09:16
    Eva | Klantgericht

    Je kunt de engagement i.i.g. naar buiten dragen door de privé facebook, linkedin en twitter accounts.


    5 mei 2014 om 09:57
    Kim van Amersfoort

    @Lisa:

    Door interne projecten, bijv. wie is onze social hero? Koppel er eventueel incentives aan. Maak social ‘leuk’ binnen de organisatie. Scan alle medewerkers op hun online identiteit en geef verbeter punten.

    @Michel: leuk artikel. Het is niet 123 te realiseren, het blijft soms een roze wolk. Ver weg.

    Maar met veel interne trajecten, verdiepingssessies, brainstorms etc. krijg je in ieder geval neuzen organisatiebreed dezelfde kant op. Dat is een goede stap in de richting.


    5 mei 2014 om 16:49
    MichlSchilders

    @Lisa, Eva & Kim:

    Dank voor jullie reactie en aanvulling.

    Engagement van medewerkers is inderdaad een uitdaging. Zo betekent identiteit voor klanten, medewerkers en management niet altijd hetzelfde. Hoe groter de organisatie, hoe lastiger de engagement van elk individu. Begin als bedrijf altijd met antwoord geven op vragen als ‘Wat zijn wij?’, ‘Waartoe bestaan wij?’ en ‘Hoe maken wij het verschil?’. Als alle medewerkers deze vragen op dezelfde manier beantwoorden, ben je al een heel eind.


    6 mei 2014 om 10:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!