Wie deed marketing het best in rampjaar 20?

22 januari 2021, 10:00

Juist nu verdienen marketingprestaties een podium, want een crisis haalt in sommigen het beste naar boven

Er wordt wel eens lacherig gedaan over de shitload aan prijzen waarmee het vak van verleiding zichzelf op de schouder slaat, maar er is er maar één die eerder kijkt naar je why dan naar je what en how. Je hóeft niet eens een mediacampagne te hebben gedraaid in 2020 om beste marketingprestatie van het jaar te hebben geleverd.

Na een jaar om nooit te vergeten, of om juist heel snel te vergeten, doemt natuurlijk binnen het vak de vraag op welke Nederlandse bedrijven of personen het meest tot de verbeelding spraken met hun repectievelijke marketingprestaties. Waar de één door de omstandigheden in een uiterst comfortabele positie terecht kwam, heeft de ander het voor de poorten van de hel moeten wegslepen, of erger: is ten onder gegaan. Al begon het kalmpjes: het waren twaalf hysterische maanden. Althans, voor veel professionals in marketing was dat zo.

Iederéén mag meebepalen wie er op de longlist terecht komt

Het wordt een flinke kluif voor de respectievelijke jury’s maar ze gaan er wél uit: De Dutch Marketing Awards over het kalenderjaar 2020. En het is eerder gezegd. Dit vak valt bijna om van de lampen, sterren, spinnen, deurmatten, beesten en bokalen om zichzelf een goed gevoel te bezorgen, maar de marketingawards zijn in Nederland de enige vakprijzen die de héle marketingstrategie beoordelen. En dat in vijf categorieën voor bedrijven en twee voor personen, waaronder die voor dé Marketeer of the Year. Niet op voorspraak van bureaus die met een inschrijf-fee een stichting in stand houden, maar in principe mag iederéén meebepalen wie er op de longlist terecht komt. Je hoeft niet eens zelf in het vak werkzaam te zijn om dat te doen. Dus voor je verder leest: vraag is dus om je mening te geven. Hier kan het.

Op donderdag 22 april organiseert NIMA in samenwerking met Adformatie en PIM de Dutch Marketing Awards. Het moment om stil te staan bij de marketingprestaties in Nederland. Juist nu, want een crisis – zo merkten we – haalt in sommigen het beste naar boven. In dit soort tijden ontstaan de mooiste ideeën en strategieën. Of juist het lef om het te doen. En die creativiteit, goede ideeën en strategieën moeten worden geëerd, aldus de bedenkers van de inmiddels zevende uitreiking.

Geen beauty contest

Iedereen kan dus zijn favoriete marketeer of marketingorganisatie nomineren en daarbij mag je ook jezelf, een collega of je eigen organisatie nomineren, als je het maar in een paar zinnen onderbouwt, want bij iedere nominatie wordt gevraagd om een motivatie. Wat maakt dat juist marketeer X of bedrijf Y dit jaar een Dutch Marketing Award verdient? Die input hebben de jury’s weer nodig want die maken op basis van de inzendingen vervolgens een long- en later een shortlist. De genomineerden die uiteindelijk op de shortlist komen wordt gevraagd om een uitgebereide toelichting en motivatie uit te werken. Ze gaan niet over één nacht ijs en het wordt ook geen beauty contest.

Er wordt beoordeeld of de organisatie voor vernieuwing binnen het marketingvak zorgt

Bij het kiezen van de winnaars let de jury op verschillende aspecten. Zo wordt er beoordeeld of de organisatie of het merk voor vernieuwing binnen het marketingvak zorgt, maar ook of de organisatie trouw is aan haar DNA. Dat laatste punt zal dit jaar ongetwijfeld zwaarder wegen dan ooit tevoren, want het kwam links en rechts nogal aan op dat DNA. Past de vernieuwing of de nieuw ingeslagen koers wel bij de organisatie? Uiteraard wordt er gelet op de manier waarop een organisatie de relatie met de doelgroep aangaat en onderhoudt. Blijft dit vernieuwend of niet? Alle punten worden zorgvuldig afgewogen tijdens het juryproces, waarna de organisatiesop 22 april zeven Dutch Marketing Awards uitreikt. En zoals voormalig Marketeer of the Year Erik van Engelen het ongeveer eens zei: aan de bar hangend (wanneer dat weer mag) zal een Effie beter klinken, thuis in je leunstoel heb je liever een DMA gewonnen, want die krijg je voor de overige 85 procent van je werk als marketingprofessional. Je hóeft bij wijze van spreken niet eens een mediacampagne te hebben gedraaid in 2020 om beste marketingprestatie van het jaar te hebben geleverd.

Er zijn awards te winnen in zeven categorieën:

  1. Marketing Start-up of the Year
  2. Marketing Scale-up of the Year
  3. Marketing Company of the Year
  4. Internal Branding Company of the Year
  5. Marketing Transformer of the Year
  6. Marketing Talent of the Year
  7. Marketeer of the Year

De lijnen om een organisatie nomineren voor een Dutch Marketing Award zijn open tot en met 31 januari 2021 op dutchmarketingawards.nl. Lees ook het artikel over de winnaars van de Dutch Marketing Awards 2020.

Wat valt in welke categorie? De Marketing Start Up of the Year inspireert met een onderscheidende introductie in de Nederlandse markt met aantoonbaar goede (begin-)resultaten. Marketing Scale Up of the Year wordt toegekend aan een organisatie, die in de afgelopen jaren, door de inzet van slimme marketing, heeft laten zien succes te kunnen kapitaliseren. Binnen de categorie Marketing Company of the Year speelt marketing al jaren een duidelijke, leidende rol in de organisatie bij het bepalen van visie, purpose, strategie en bedrijfsvoering. De Internal Branding Company of the Year Award wordt toegekend aan de organisatie die het merk van binnenuit tot leven weet te brengen en in brede zin weet te borgen in de organisatie.

Icoon in het vak

Organisaties zijn voortdurend in transitie onder invloed van gedragsverandering en nieuwe technologie. De marketingdiscipline speelt daarbij een grote rol. Voor die bedrijven werd dit jaar voor de derde keer de Marketing Transformer of the Year Award uitgereikt. De titel Marketingtalent of the Year gaat naar een professional die herkenbaar verder gaat dan de baan of rol die hij of zij heeft en van hen vraagt. Durf, ondernemend, eigenzinnig, aanhoudend en daadkrachtig zijn enkele van de termen die hen karakteriseren. Dé Marketeer of the Year is een icoon in het vak en ver daarbuiten. Hij of zij zet op vernieuwende en succesvolle wijze oude én nieuwe marketinginstrumenten in, heeft succes in de markt met deze innovatieve aanpak en is een marketeer waar professionals in marketing en communicatie veel van kunnen leren.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!