Wie nu nog de wensen van zijn doelgroep negeert, is gedoemd te mislukken

3 februari 2015, 09:00

De polemiek rond Uber zet zich voort. Twee weken geleden kreeg Uber opnieuw een boete van 10.000 euro, omdat het nog steeds de verboden dienst UberPOP aanbiedt. Een dienst waarbij particuliere chauffeurs mensen vervoeren tegen een veel lager tarief dan een taxi. Verbieden en boetes zijn dan ook zinloos. Belangrijker is om de opkomst van bedrijven als Uber te bekijken in de context van de transitieperiode waarin we leven en werken. Ook bij veel marketeers lijkt dat nog niet door te dringen. Word wakker uit die droom. In jouw sector gebeurt precies hetzelfde als in de muziekindustrie. Of had jij wel gedacht dat de concurrent van een taxi een app zou zijn?

Vorig jaar april werd UberPop al verboden in Brussel en eind 2014 ging Brussels minister van mobiliteit Pascal Smet nog een stap verder. Hij diende een strafklacht in tegen Uber, vroeg de Computer Crime Unit de Uber-website te blokkeren en verzocht Apple en Google in een vriendelijke brief de Uber-app uit hun stores te verwijderen.

Een geluk voor Smet is dat Neelie Kroes geen eurocommissaris meer is. Zij was woedend na het verbod van Uber-POP in Brussel en riep in een verklaring mensen op tegen het verbod te protesteren. Volgens haar ging het verbod niet over het beschermen of helpen van passagiers, maar over het beschermen van een taxikartel. Eentje dat zich volgens haar, na verkrachtingen van vrouwen door mensen die zich voordeden als taxichauffeur, beter zorgen zou maken over haar reputatie.

Eind juli 2014 werd UberPOP ook in Nederland illegaal verklaard. De recente boete van 10.000 euro is echter een peulenschil voor Uber dat in dezelfde week bekendmaakte dat het bij een nieuwe investeringsronde 1,6 miljard dollar ophaalde en Google tot zijn aandeelhouders kan rekenen. Dat Uber het verbod gewoon aan zijn laars lapt, doet de ex-eurocommissaris vast goed. En terecht, denk ik.

Is een particuliere chauffeur die tegen betaling andere mensen meeneemt in hun auto wel een taxichauffeur? Ik denk van niet. Wat is immers het verschil met iemand die via Thuisafgehaald tegen betaling de door mij teveel gemaakte groenteburgers komt halen? Ben ik daarmee een traiteur of afhaalrestaurant? Iemand die via Airbnb een kamer in zijn huis aanbiedt, is toch ook geen hoteleigenaar.

Zo simpel werkt het gewoon vandaag de dag in de connectie-economie.

Verstorende vernieuwers herschrijven het DNA van onze economie

Maar hoe oneerlijk is die concurrentie dan? En moeten Uber en Airbnb zich aanpassen aan de wet of is het een signaal aan de politiek om te zien of de huidige wetten nog wel van deze tijd zijn?

We leven en werken immers in een transitieperiode. Een revolutionair tijdperk dat de Franse filosoof Michel Serres in zijn boek ‘De wereld onder de duim’. Lofzang op de internetgeneratie vergelijkt met de renaissance, toen de drukkunst werd uitgevonden. Een periode van ingrijpende veranderingen, die een brede en vrijwel onoverzienbare kloof creëert.

Uber en Airbnb zijn voorbeelden van wat Harvard-econoom Clayton Christensen in The Innovator’s Dilemma ‘verstorende vernieuwers’ noemt. Vaak kleine startups, die gevestigde spelers en hun sector op zijn kop zetten en het DNA van onze economie herschrijven.

Had jij gedacht dat de concurrent van een taxi een app zou zijn?

Net als nu in de taxiwereld, hadden ze in de muziekindustrie ook niet verwacht dat iTunes een hele industrie op zijn kop zou zetten. Sterker nog, aanvankelijk marginaliseerden ze het internet als een storm die wel zou overwaaien.

Bestsellerauteur van ‘Doorbraak! Zero budget marketing op internet’ Niels Aalberts ondervond als artist & repertoire-manager in de muziekindustrie als één van de eersten de impact van internet, digitalisering en innovatie. Het is rond de eeuwwisseling als peertopeermuziekdeelservice Napster zijn werk en omgeving opschudt en halveert in omzet. En werkgelegenheid.

Maar Aalberts ziet sneller dan anderen in zijn sector ook de kansen en start het blog Eerste Hulp Bij Plaatopnamen, waar hij schrijft over zijn ervaringen als marketeer van Kyteman’s Hiphop Orkest, dat van absolute nobody uitgroeit tot een succesvolle formatie met een zegetocht langs grote Nederlandse clubs en festivals.

Naast een spannend jongensverhaal over die periode beschrijft Aalberts in ‘Doorbraak!’ de kritische succesfactoren, die voor Kyteman’s doorbraak zorgden, maar het ook voor andere producten, diensten en sectoren mogelijk maken om met een extreem laag budget een grote doelgroep te bereiken.

Aalberts: “Alles draait meer dan ooit om toegevoegde waarde. Wat kun jij, je product of dienst betekenen voor je klant of een (grote) groep (nieuwe) consumenten? Op internet en in een sterk gedigitaliseerde omgeving wint de club, partij of het idee dat zó goed, zo sterk en zo’n ei van Columbus is dat het louter enthousiaste gebruikers oplevert, die niets liever doen dan het anderen vertellen en overtuigen. Ook weer dankzij het razendsnelle internet, waardoor de wereld een kroeg is geworden”.

Toch lijken veel marketeers nog altijd niet goed te weten dat de markt niet meer werkt als vroeger en dus ook marketing niet meer werkt als vroeger. Word wakker uit die droom. In jouw sector gebeurt precies hetzelfde als in de muziekindustrie. Of had jij wel gedacht dat de concurrent van een taxi een app zou zijn?

Als je je doelgroep negeert, ben je gedoemd te mislukken

Om het verhaal van de muziekindustrie breder te trekken naar de transitieperiode waarin we nu leven en werken, haal ik graag de keynote van Steve Albini op het Face The Music seminar in Melbourne aan. Hij heeft er haarfijn uitgelegd hoe de muziekindustrie is getransformeerd door het internet. Wat zijn betoog ‘The internet has solved the problem with music‘ relevant maakt voor iedereen die vandaag onderneemt via en met het internet: overal waar hij het over muziek heeft, kun je je eigen sector voor ogen nemen. Zijn verhaal gaat dus ook over jou.

Uit zijn betoog vis ik één zin, die in mijn ogen de spijker op de kop slaat over de transformatie die nu gaande is en die de marketeers ‘die nog niet zo goed weten dat de markt niet meer werkt zoals vroeger’ in hun oren moeten knopen. Die ene zin van Albini luidt: “Ik geloof dat elke poging om de muziekscene te organiseren, waarbij de luisteraar genegeerd wordt, gedoemd is te mislukken”.

En dat geldt voor elke sector. Vervang muziekindustrie door taxisector, banken, boekenwinkels, allemaal moeten ze vertrekken vanuit hun doelgroep, hun ‘luisteraar’. En wie vandaag de wensen, behoeften, problemen van zijn doelgroep negeert, is gedoemd te mislukken. En dat is een mega verandering met hoe de markt en marketing vroeger werkte.

Essentie van waar de discussie over moet

Niet verwonderlijk dus dat er buiten de taxisector en de politiek vrijwel niemand is die zich echt druk maakt of Uber al dan niet bepaalde regels overtreedt. Mensen zien in Uber een dienst die tegemoet komt aan hun behoefte: makkelijk, snel, laagdrempelig en goedkoper dan de traditionele taxidienst. En dat is de essentie van waar de discussie over moet gaan: welk signaal gaat er van het succes van Uber uit.

“Verbieden is zelden de oplossing,” stelt ook Niels Aalberts, “Ik heb veel respect voor de visie van EU-commissaris Neelie Kroes: zij wil dit soort initiatieven de ruimte bieden en zelfs stimuleren. Al was het maar uit oogpunt van innovatie, besparing en/of (nieuwe) werkgelegenheid”.

Niels Aalberts: “De digitale wereld biedt deze mogelijkheden voor modernisering en innovatie en daardoor beweegt ook de fysieke wereld onherroepelijk deze kant op. En niet onbelangrijk in deze: publiek en consument zijn de afgelopen 10-12 jaar langzaam maar zeker (psychologisch) toegegroeid naar een deeleconomie, waarbij het niet meer gaat om bezit, maar om toegang. Internet springt in dat gat, beantwoordt die vraag. Is het niet Uber, Apple, Amazon, Airbnb of Spotify, dan is het straks een andere partij.”

En voor traditionele ondernemingen, die zijn georganiseerd rond fysieke principes, het managen van schaarste en hun kracht ontlenen aan patenten, is meebewegen een grote uitdaging, schrijft Gerry McGovern in Electricity Transformation Strategy. Waarom?

McGovern: “De revolutie die door digitaal wordt gedreven, dwingt ons alles te overdenken. Digitaal is niet fysiek, het zit in het netwerk. Het is betaalbaar en wordt steeds kleiner, waardoor het overal zal zijn en overal zal inzitten. Digitaal is het netwerk en alles dat iets digitaals heeft, of het nu mensen, koelkasten of auto’s zijn, wordt onderdeel van het netwerk. Hoe overvloediger het aanwezig is, hoe krachtiger en allesomvattend het netwerk en de spanwijdte ervan is”.

De vraag die Gerry McGovern tradiotnele ondernemingen stelt is: “Werk je nog steeds bij de rivier, denkend dat elektriciteit alles is dat je nodig hebt. Denk dan nog eens, het is tijd om deel te nemen aan de connectie-economie”.

Het is 2015 en de transitie is onvermijdelijk en in volle gang: door internet is de wereld nooit meer dezelfde.

Een eerdere versie van dit stuk verscheen op bloovi.be.

Mischa Verheijden
Zelfstandig content strateeg & web copywriter bij Mischa.be

Mischa Verheijden is Nederbelg en woont in Gent (B). Hij is freelance interviewer, storyteller en web copywriter. In het najaar verschijnt zijn boek 'Disrupt jezelf - Omdat nú het moment is én jij degene bent waar je op zit te wachten'.

Categorie

8 Reacties

    mischa

    Nee, maar nu wel Bas. En wat is punt dat je wilt maken in reactie op mijn artikel?


    4 februari 2015 om 19:33
    brandyourbrand@gmail.com

    Mijn punt zit in mijn post, lijkt me voor een groot deel slaan op jouw visie. Was benieuwd of jij dat anders ziet, en ben dat nog steeds.


    5 februari 2015 om 09:27
    mischa

    Zo had ik het de eerste keer niet gelezen Bas.

    En nu bij een tweede keer lezen, zie ik enkele raakvlakken, maar toch vooral grote verschillen.

    Ik denk niet dat de deeleconomie een gekunsteld fenomeen is. Zelf zit ik er middenin. We zijn lid van een particuliere autodeelgroep en we hebben ons net met 200 andere gezinnen aangesloten bij een zelfoogstboerderij. Waar jij stelt dat de wereld individualistiscerh wordt, denk ik dat het collectief sterker wordt en dat daarin ook juist de kracht zit van de revolutionaire transitie die nu plaatsvindt. Meer lokaal, dat ben ik met je eens.

    Zeker na mijn interview met Yuri van Geest, co-auteur van Exponential Organizations en Nederlands ambassadeur voor Singularity University, ben ik er ook vrij zeker van dat de door jou zogenoemde collaborative disrupters (hij noemt ze exponentiële organisaties) geen hype zijn. Ze zijn de toekomst. Van Geest is ervan overtuigd dat de succesvolle exponentiële organisaties van de afgelopen zes jaar, zoals Airbnb, Uber en Tesla, de blauwdruk worden voor organisaties in de komende tien jaar.” En ik volg zijn redenering wel.

    Je schrijft nog even te wachten met Uberification prediken. Het is te zien wat prediken is, denk inderdaad dat je ze niet moet heilig verklaren. Er is onderzijds veel van hen te leren en zoals ik schrijf, is de taxisector het zoveelste voorbeeld van een sector die denkt dat wat in de muziekindustrie gebeurde hen niet zal overkomen. De hele economie gaat op de schop en elke sector gaat ontwrichting zien.

    Ja, ik ben het met je eens dat je moet kijken naar wat je doelgroep blij maakt.

    Ook dat ‘sharing, borrowing en collaborative’ daarbij niet perse je ingrediënten voor vernieuwing zijn., maar niet zo stellig als jij dat beweert, omdat de exponentiële kracht ervan in elk geval wel is wat je sector ontwricht.

    Vooral de collaboratie tussen producent en consument zal in belang toenemen. Is ook nodig om te weten wat je doelgroep blij maakt, toch?


    5 februari 2015 om 11:08
    brandyourbrand@gmail.com

    Ik volg de ontwikkelingen die je schetst, en daar geloof ik ook in. Alleen niet op de schaal en in het tempo waarin het vaak wordt voorgespiegeld.

    Airbnb als voorbeeld. Geweldig, zelf zeker al 10 keer gebruikt. Alleen dat is n=1.

    Als je naar de huidige markt kijkt is van disruptie nog lang geen sprake. Aandeel van Airbnb in de markt van hotels: pakweg 0,05%.

    Geen reden om nu disruptie of Airbnb te roepen. Zeker niet als je in een totaal andere markt zit, met totaal andere mogelijkheden voor je businessmodel.


    5 februari 2015 om 15:10
    mischa

    Na de muziekindustrie dacht de boekensector ook dat het bij hen onmogelijk was: andere markt, anders mogelijkheden voor hun businessmodel. Zie bij Polare/De Slegte hoe dat is uitgepakt.

    Maar ik denk dat je het breder moet zien, dan de markt, en dus Airbnb en Uber, alleen. Disruptie is overal, ook in economie, klimaat, politiek, onderwijs, religie, sociale gelijkheid … Allemaal in crisis en crisis wijst op noodzaak tot verandering.

    Ons hele huidige samenlevingsmodel staat onder druk, die is nog teveel gericht op de erfenis uit het Industriële tijdperk, kijk naar hoe scholen zijn ingericht als fabrieken en onze kinderen onderwijs krijgen dat gericht is op gehoorzaamheid in plaats van ondernemerschap.

    Alle reden dus om disruptie te roepen.


    5 februari 2015 om 17:03
    brandyourbrand@gmail.com

    We zullen zien hoe exponentieel zaken lopen.


    5 februari 2015 om 22:49

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!