Wie heeft een bureau nodig?

Wie heeft een bureau nodig?

Wat Conimex miste bij reclamebureaus, vond het in een netwerk van specialisten. Net als de financiele merken van DSB hun toevlucht zochten tot freelancers omdat de ‘beste mensen allang niet meer bij bureaus zitten’. C&A doet het al langer. Interessante vraag die wordt gesteld op Adformatie van deze week. Wie heeft er eigenlijk nog een bureau nodig? Wie durft zijn/haar mening te geven?


Geplaatst in

Delen



Er zijn 13 reacties op dit artikel

  • Ik geloof heilig in een netwerk van specialisten. Is het model van de toekomst, mits de specialisaties op elkaar zijn afgestemd. Vertrouwensbasis is echter cruciaal, dus eenvoudig is het niet.

    geplaatst op
  • Er zijn meer partijen die het Value Added Network model aanhangen ('_-) nietwaar Marco?

    geplaatst op
  • Ik geloof zeker in een netwerk van specialisten maar waar ik nog te weinig succesvolle resultaten van heb gezien is de organisatie van het netwerk en de projekten. Er wordt wel veel gepraat maar er komt helaas relatief weinig uit. Kan iemand mij een succesvolle case noemen waar dit wordt tegengesproken?

    Waar ik wel in geloof is bureaus of maatschappen die werken met een netwerk van specialisten en die op basis van vraagbehoefte een projektteam kunnen samenstellen. Het bureau of maatschap neemt projekt aan en verzorgt de samenstelling, coordinatie, de (projekt)administratie, etc.

    Dus Value Added Network model ja mits je ook de organisatie daaromheen goed geregeld hebt.

    geplaatst op
  • Dan moet het dus een Value @dded Network worden. Een besloten 'pool' toegankelijk voor meerdere partijen die elkaar het licht in de ogen gunnen. Probeer die maar eens bij elkaar te krijgen. Het grootste deel kan je on-line organiseren.

    geplaatst op
  • Goed voorbeeld van een netwerk van specialisten is volgens mij http://www.surfaround.nl Heb daar al meerdre partijen over gehoord.
    Misschien idee om gezamelijk ook zoiets op te zetten vanuit de lezers van marketingfacts. Soort marketingfacts pool. Denk dat er genoeg kennis zit. Marco jij projectleider en hoofd aannemer ?
    Als we nog een naam ervoor zoeken , Heb de naam AdValue nog ergens geregistreerd staan ;-)

    geplaatst op
  • Zolang non verbale communicatie het leeuwedeel van het overbrengen van een boodschap bepaalt, zullen netwerken het afleggen tegen kleine bureau's. Daarnaast zijn vertrouwen, loyaliteit, consensus, cultuur en draagvlak elementen die sterk worden beinvloed door een intens en frekwent contact. Elkaar kennen is vaak belangrijker dan elkaar's kennis.

    geplaatst op
  • EJ waar baseer je die stelling op? ik zie geen verband tussen non verbale communicatie en een netwerk. Integendeel. Ik denk zelfs dat kleine bureaus belangrijke expertise kunnen weghalen uit VAN's. Het communicatie universum is immers aan snelle veranderingen onderhevig en geen enkel klein(er) maar ook vaak grotere bureau heeft kennis van alle media in huis. Laat staan van de toepassingen.

    geplaatst op
  • @Alex: Geweldig idee! Zal er eens over nadenken (ook over de naam AdValue :-)

    @EJ: Eens met je laatste stelling, ie "Elkaar kennen is vaak belangrijker dan elkaar's kennis". Het eerste deel moet ik nog eens op me laten inwerken!

    geplaatst op
  • Het Value Added Network (V@N) brengt verschillende partijen bij elkaar:
    http://www.venturo.nl/network/index.html !!

    geplaatst op
  • Het grote gemis van veel netwerken is het gebrek aan hierarchie: iedereen wil de spil zijn, niemand de spaken of het wiel.

    geplaatst op
  • Carl. De spil zijn is geen ambitie maar een virtulele positie voor diegene die het initiatief heeft genomen. Een netwerk in deze vorm is geen statische organisatie waardoor hierarchie niet noodzakelijk is.

    geplaatst op
  • In feite bestaat de vraag uit twee onderdelen.

    De eerste is of en zo ja onder welke omstandigheden een netwerk van specialisten (value added network) kan functioneren. Ik blijf er bij dat de organisatie (in al zijn facetten) de zwakste schakel is van een dergelijk netwerk. Ben het eens met AT dat het geen statistische organisatie (met hierarchie) behoeft te zijn als de deelnemende leden hun verantwoordelijkheden maar kennen en nemen. Aspecten als vertrouwen en elkaar kennen zijn, zoals eerder gezegd, belangrijke elementen.

    De discussie op Adformatie gaat een iets andere kant op en lijkt vooral te gaan over de vraag of een adverteerder nu wel of niet een bureau nodig heeft waarbij kosten (te) vaak als criterium wordt genoemd. Een terrechte opmerking van een van de forumleden: "Het ging er Conimex niet om een goedkoop alternatief voor een bureau te vinden. Immers, in eerste instantie is de Aziatisch food specialist bij bureaus langsgegaan. Daar is gewoonweg niet de meest adequate oplossing gevonden voor het merk. De structuur waar nu voor gekozen is levert een aantal voordelen op. Prijs is daar in dit geval onderdeel van. Maar belangrijker is een set van andere waarden en de voorgestelde merkroute."

    Zie verder:
    http://www.adformatie.nl/rondvraag/index.asp

    geplaatst op
  • Blijft nu de vraag in hoeverre de regie door Conimex goed gevoert blijft worden. Het aansturen van een mediamix is een complex geheel waar iook veel bureaus niet in slagen. Een VAN levert meerichtingsverkeer op waarbij een ieders discipline een toegevoegde waarde heeft. Vandaar de online communicatie en inzicht en elkaars voortgang en processen waarbij niet aleen een dialoog met opdrachtgever of klant ontstaat maar ook met de andere aanmemers.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.