Wil de echte Barbapapa-marketeer opstaan?

17 januari 2013, 05:59

Afgelopen juni sprak ik tijdens De (Marketing) Dagen over allerlei nieuwe vormen van marketing. Een vorm die ik daar ook introduceerde en zelf had bedacht is Barbapapa Marketing. Geïnspireerd door Calimeromarketing van Karen Romme bedacht ik een tegenbeweging voor grote (logge) organisaties die last hebben van de kleine, snelle Calimero-marketeers. Eigenlijk als gimmick, maar gaandeweg begint het concept toch vorm te krijgen. Ik legde het al kort uit tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van Marketingfacts. Aangezien er daarna veel over gesproken werd, hier maar eens een uitleg wat ik nu bedoel met Barbapapa Marketing en wat een Barbapapa-marketeer allemaal in zijn mars moet hebben.

Traag en log is niet meer van nu

Grote organisaties hebben in de regel de eigenschap dat ze traag en log zijn. Er wordt gewerkt met langetermijnplannen voor de marketingactiviteiten en daar omheen worden allerlei projectteams en deelplannen ontwikkeld. Er wordt gekeken naar de positie van de organisatie over twee jaar. Visionaire plannen, soms zelfs gebaseerd op een langdurig marktonderzoek. Sporadisch komt er een spoeddingetje tussendoor, maar alleen als het niet botst met het onderhavige marketingplan.

De wereld is veranderd

De crisis, werkeloosheid en daaraan gekoppeld de enorme groei van ZP’ers (zelfstandige ploeteraars, zoals ikzelf) en de steeds eenvoudiger en toegankelijker wordende internettools hebben ervoor gezorgd dat bijna elke markt in een ontwikkeling zit. Een ontwikkeling van sanering en innovatie om te overleven. En om te overleven moet je je als organisatie tegenwoordig ook onderscheiden. Je moet beter inspelen op de drastisch veranderende behoeften van de markt. Niet over twee jaar, maar nu. Kijk naar het voorbeeld van Airbnb en de sharing-economie. Welke hotelketen kan daar snel genoeg op inspelen?

De Calimero’s en zwermen komen eraan

Kleine ondernemers (de Calimero’s) en zp’ers die zich groeperen (zwermen) blijken makkelijker in staat om op deze veranderende maatschappij in te spelen. Ze moeten wel, net als de grote organisaties, maar worden niet gehinderd door lange overlegtrajecten, goedkeuringstrajecten en langetermijn-verbintenissen. Lange termijn is bij deze partijen eerder twee maanden dan twee jaar. De ZP’ers vormen zwermen op het moment dat het nodig is, gelegenheidsformaties. Ze zijn in staat door diverse samenstellingen makkelijker projecten in te vullen dan de grote gevestigde organisaties.

En wanneer een specifiek project afgerond is, valt de zwerm weer uiteen en komt deze bij een ander project in een andere samenstelling weer samen. Daar kun je als grote organisatie niet tegenop. Je zit vastgeroest in je eigen regels en de beperkingen van je eigen medewerkers. Grote organisaties lijken gedoemd het steeds vaker te verliezen van de Calimero’s en zwermen. Zelfs een gedegen concurrentieanalyse wordt onmogelijk door de steeds veranderende samenstelling van de zwermen. Een onomkeerbaar proces. Lijkt het.

Tijd voor Barbapapa

Barbapapa, een gemuteerde roze aardappel die tot leven is gekomen, lijkt de oplossing voor de grote organisaties. Met name de Barbapapa-marketeer lijkt het antwoord te zijn op de dreiging van de Calimero’s en de zwermen. Een Barbapapa-marketeer kan het tij doen keren. En dat kan als hij aan de volgende eigenschappen voldoet.

Flexibel in elke situatie en makkelijk kunnen aanpassen aan de veranderende markt

Barbapapa kan, indien het nodig is, alles loslaten en reageren op een directe behoefte. Hij kan veranderen in een boot als er ineens een rivier opduikt op de route, of in een olifant als hij door de jungle loopt. Als het regent, verandert hij met alle gemak in een paraplu om de mensen om zich heen (de organisatie) droog te houden. Hij wordt dan niet gehinderd door allerlei obstakels of plannen die niet gewijzigd kunnen worden. Hij doet wat op dat moment nodig is. Een oplossing voor het dan vigerende probleem. Dat kan Barbapapa ook omdat de mensen hem vertrouwen. Hij hoeft niet eerst om toestemming te vragen of om te overleggen. Hij doet het gewoon.

Een divers en flexibel team

Barbapapa is niet alleen. Barbapapa heeft Barbamama en een hele groep afwijkende kinderen, met allemaal hun eigen specifieke eigenschappen en kunnen. Afhankelijk van wat de situatie (het project) eist, zet hij een of meerdere van de kinderen in om tot een oplossing te komen. Zo moet een Barbapapa-marketeer kunnen vertrouwen op zijn team. Een team dat divers is, specialistisch, goed kan samenwerken, elkaar blind vertrouwt en wat ook flexibel is.

Op de hoogte van de laatste tools en ontwikkelingen

Barbapapa begrijpt altijd alles. Weet wat er in de wereld speelt en hoe hij zich daar in kan transformeren. Zo moet een Barbapapa-marketeer ook opereren. Hij moet altijd op de hoogte zijn van de laatste trends, nieuwe ontwikkelingen en daar ook met passie naar kijken. Als er een nieuwe stroming of tools zijn, dan moet hij dat weten en zo snel mogelijk. Een Barbapapa houdt niet langer vast aan een Nima C-papiertje, maar blijft continu op de hoogte van de ontwikkelingen in zijn vakgebied. Hij leest daarvoor natuurlijk elke dag ook de artikelen op Marketingfacts. Uiteraard verdiept hij zich ook in de markt waarin hij opereert.

Creatief en altijd originele oplossingen

Doordat Barbapapa zo flexibel is en op de hoogte is van wat er allemaal kan in de wereld, kan hij altijd met creatieve en originele oplossingen komen. Een Barbapapa-marketeer ook. Een Barbapapa-marketeer komt met oplossingen die niet altijd voor de hand liggen. Oplossingen die een verschil maken. Het onverwachte; en dan bedoel ik eigenlijk gewoon de uitgekauwde term out-of-the-box.

Blijft zoeken naar nieuwe mogelijkheden

Een Barbapapa-marketeer rust niet als hij met een werkende oplossing is gekomen. Hij blijft altijd op zoek naar verbetering van de oplossing. Niet dat hij blijft hangen op een onderwerp, maar hij moet niet te snel tevreden zijn.

Weet hoe hij met crisissituaties om moet gaan

Wanneer er brand in een gebouw uitbreekt, is Barbapapa direct ter plaatse. Hij schat de situatie in, ziet dat de brandweer niet op tijd is, en transformeert in een brandtrap. Hierdoor kunnen alle mensen uit het vlammende pand veilig geëvacueerd worden. Zo moet een Barbapapa-marketeer ook opereren: hij moet in staat zijn om snel een kundige inschatting van de situatie te maken. Kijken naar de mogelijkheden en direct kunnen schakelen om de schade beperkt te houden.

Is een met de veranderende omgeving

In een van de vele afleveringen van Barbapapa is hij in een dierentuin. Daar wordt hij door iedereen gezocht, omdat ze hem willen opsluiten. Als hij in het park is, verandert hij in een boom. Staat hij bij de olifanten, dan heeft hij ineens een slurf. Op elk moment past hij zich zo aan dat hij een is met de omgeving en niet opvalt. Een Barbapapa-marketeer zorgt dat zijn organisatie ook op deze manier meegaat in de veranderende omgeving. Welke ontwikkelingen er ook zijn in de markt, de organisatie is er onderdeel van. De organisatie loopt mee of zelfs voorop in de ontwikkelingen.

Blijft experimenteren

Ook als alles goed gaat en op rolletjes loopt, blijft een Barbapapa-marketeer experimenteren. De situatie kan nu wel onder controle zijn, maar dat kan morgen weer anders zijn. Daarom blijft het belangrijk om, ook met een sterke marktpositie, bezig te blijven met innovatie om deze positie te versterken of uit te bouwen.

Helpt het bedrijf grote sprongen te maken

Een goede Barbapapa-marketeer is bepalend voor het succes van een organisatie. Door zijn flexibiliteit, sterke team, creativiteit, kennis en visie draagt hij boven verwachting bij aan de groei van een organisatie. Wel of niet in lijn met langetermijn-strategieën.

Verdient respect en aanzien op basis van resultaat

Barbapapa wordt altijd gezien als een held aan het einde van een verhaal. Hij heeft iets verwezenlijkt waar de mensen (de organisatie of de markt) blij mee zijn. Hij is de redder in nood. Een Barbapapa-marketeer deelt zijn successen binnen de organisatie. Hij laat zien dat de organisatie goede stappen maakt. Daarvoor krijgt hij waardering en meer ruimte om Barbapapa te zijn.

Ben jij deze nieuwe Barbapapa-marketeer?

Herken jij de bovenstaand geschetste situatie? Beschik jij over de eigenschappen en kwaliteiten die verwacht worden van een Barbapapa-marketeer? Kun jij je management overtuigen van deze visie en dat ze je de ruimte daarvoor moeten geven? Dan maak je een grote kans te overleven in deze tijd. Ik hoor graag je ervaringen en visie hierop. Ook als je bovenstaande helemaal niks vindt, hoor ik graag van je! Het is tenslotte maar een idee dat een beetje uit de hand is gelopen.

Huup huup, Barbatruc!

Wordt vervolgd…

Jan Willem Alphenaar is trainer en consultant voor het inzetten van LinkedIn voor marketing en sales. Als LinkedIn Trainer traint hij organisaties in Europa. Met zijn bedrijf Next Business Academy ondersteunt hij organisaties op het gebied van Social Selling, Advertising, Lead Generation en Content Marketing mbv AI.. Onder de noemen Next Business Agency ondersteunt hij met zijn team organisaties bij LinkedIn marketing en advertising.

Categorie
Tags

36 Reacties

    Martin

    Leuk geschreven en erg herkenbaar verhaal, waar ik het mee eens ben. Het nadeel aan zeer flexibel zijn, kan zijn dat er daardoor te weinig focus kan zijn op bepaalde strategische keuzes en dat dingen soms hierdoor maar half worden uitgevoerd. Goede flexibiliteit kan dat niet altijd compenseren.


    17 januari 2013 om 07:34
    reneschipper

    Goed leesbaar stuk en herkenbaar. Misschien nog beter; Barbapappa met de rugtas van Diego (voor de tools)


    17 januari 2013 om 10:42
    Bas (of BarbaBas! :))

    Martin, iemand die echt flexibel is, kan uitstekend afwegen waar prioriteiten liggen. Ik acht mezelf best wel enorm flexibel, maar dat gaat nooit ten koste van het grote plaatje.

    Sterker; het houdt eerder in dat ik minder belangrijke (of invloedrijke) zaken simpelweg helemaal niet oppak. Iets wat een minder flexibele marketeer niet eens zou overwegen.


    17 januari 2013 om 10:51
    Annelies Verhelst

    Huuphuup! Ik herken het wel hoor, vind het best aardig omschreven. Ook wel ‘het schaap met de 5 poten’. Of liever 6.


    17 januari 2013 om 10:52
    Waldien

    Mooi beeld. Volgens mij heeft die Barbapapa-marketeer dan wel weer zwermen nodig die hij kan inzetten om die flexibele plannen ook goed uit te voeren. Anders dreigt inderdaad half werk, zoals Martin hierboven al schetst.


    17 januari 2013 om 11:00
    Hedwyg van Groenendaal

    Mooi verhaal, Jan Willem! Voel je jezelf al Barbapapa?

    Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de rollen van de rest van de Barba-familie, zoals Barbabob de creatief, Barbabella de designer, Barbabientje de intellectueel/kenniswerker, Barbabee de milieubewuste, Barbaborre die van aanpakken houdt, Barbabenno de techneut/nerd, etc…

    Ga je het verder uitwerken?


    17 januari 2013 om 11:02
    Martin

    Bas,

    Ik zie af en toe marketeers veel te veel hooi op hun vork nemen en dingen maar half doen omdat ze van alles wat willen, of net te weinig geduld hebben om resultaten te oogsten.

    Maar met een goede focus en weloverwogen strategie is wat JW schrijft zeker zo.

    Op termijn ben ik zelf vooral benieuwd hoe het bijvoorbeeld bij kleine bedrijven gaat ontwikkelen met de invulling van de multidisciplinaire kennis die nodig is om hier op een goede manier mee om te kunnen gaan.


    17 januari 2013 om 11:03
    Jan Willem Alphenaar

    @ Hedwyg

    Hi Hedwyg, ik voel me zelf meer een Calimero die in zwermen opereert.

    Maar ja, het wordt verder uitgewerkt!


    17 januari 2013 om 11:05
    bartbaeschnitt

    Mooie metafoor die Barbapapa. Op naar de Barbapapa-organisatie!


    17 januari 2013 om 11:20
    Man & Paard

    Ik ben het met Martin eens. Niet iedereen is even flexibel helaas…


    17 januari 2013 om 11:23
    Beertje Colagol

    Sorry JW, noem mij één marketeer die van mening is dat traag en log de slimste strategie is om klanten voor je te winnen en aan je te binden. Het is een non-discussie. Je creeert alleen maar een hoop overbodige herrie die afleidt van waar het nu werkelijk om gaat. Uiteindelijk leidt dat kleindenken alleen maar tot meer ineffiency, meer kosten, meer ontevredenheid. Jammergenoeg blijft het zich dankzij dat laatste alleen maar versterken.

    By the way: Calimero is van 1963 en Barbapapa is uit de jaren 70. Welkom in 2013!


    17 januari 2013 om 16:29
    Huub Mutsaers

    Huub Huub Barbatruc


    17 januari 2013 om 20:37
    Doan

    Een leuke en speelse manier om de marketeer van de toekomst (nu) te omschrijven. Ik vraag me af of de zgn. grote (logge) bedrijven wel gered dienen te worden. Laat het aan de Calimero’s en Barbapapa’s en Spongebobs etc. over. De toekomst, die maak je met mensen en bedrijven die er toe doen.

    De term: “out-of-the-box” mag definitief geschrapt worden.

    Succes JW!


    18 januari 2013 om 10:04
    Ron Overbeek

    Leuke term: Barbapapa marketeer. In feite is de zwerm zzp-ers en strategische allianties veel meer de Barbapapa dan welke fanatieke marketeer in een grote organisatie dan ook. Hij of zij zou wel WILLEN, maar zal meestal afgeremd worden door zijn meerderen en minderen, waardoor de ‘huubhuub-truc’ mislukt. Iedereen ziet iemand, die uit alle macht een paraplu wil zijn, maar in plaats daarvan zo lek als een mandje is. Het streven naar de perfecte Barbapapa marketeer is desondanks zeer nobel!


    18 januari 2013 om 20:06
    Myriam Van der Steen

    Mooi voorbeeld van framing en recuperatie… kleine ondernemers en zelfstandigen eerst typeren en wegzetten als “calimero’s” en “zwermen” (respectievelijk “zielig/klagerig” en “bedreigend”) en dan daarna de nieuwe flashy Barbapapa-marketeer positioneren die… oh toeval… precies al die geweldige eigenschappen bezit die Calimero en zijn zwerm op bijna natuurlijke manier beheersen…

    Calimero en zijn zwerm zijn helemaal niet nodig. Barbapapa zou gerust op zichzelf kunnen staan. Maar nu hangt er een negatief reukje aan. Jammer.


    18 januari 2013 om 21:32
    Hedwyg van Groenendaal

    @Myriam Ik zie niet dat JW calimero’s en zwermen negatief beschrijft. Waar doet hij dat?


    18 januari 2013 om 21:39
    Myriam Van der Steen

    @hedwyg Expliciet negatief is het niet. Maar het is een mooi voorbeeld van framing (mind set/kader creëren). Want Calimero is niet enkel “klein” natuurlijk, hij is vooral “klagerig” (“want zij zijn groot, en ik ben klein, en dat is niet eerlijk”). Hij spreekt van “de dreiging van de Calimero’s en de zwermen” die gecounterd moet worden. En alle eigenschappen die daarna aan Barbapapa toegeschreven worden zijn eigenlijk eigen aan de kleine ondernemers en de zelfstandigen. Die tegenstelling is wel mooi als je ze herkend.


    18 januari 2013 om 21:50
    Hedwyg van Groenendaal

    @Myriam Ik ken nauwelijks klagerige calimero’s, JW ziet zichzelf ook meer als calimero. Ik zie dat een barbapapa-marketeer grote organisaties helpt en op zijn beurt juist weer gebruik gaat maken van calimero’s. Meer samenwerking dan dreiging.


    18 januari 2013 om 22:00
    Sam van Buuren

    Goed verhaal. Ik beschouw mijzelf met klein bedrijf als Barbapapa ondernemer met Calimero marketing skills. Mag dat ook?


    18 januari 2013 om 23:20
    Edwin de Groot

    gelukkig bestaat de volgende uitdrukking niet: huub huub huub marketingtruc


    19 januari 2013 om 11:40
    Sebastiaan

    Leuk omschreven stuk!!


    19 januari 2013 om 13:30
    Jeremy Husmann

    Sterk stuk! En wat een gezeur over de interpretatie van een metafoor in bovenstaande reacties. Voor mij voor was de strekking volstrekt duidelijk.


    20 januari 2013 om 13:42
    Karen Romme

    @Jan Willem Super artikel, maar dat had ik je natuurlijk al irl gemeld. Wat mij vooral behaagt is hoe fraai jij blootlegt in hoeveel bochten marketeers bij grote bedrijven zich tegenwoordig moeten wringen om het van ons Calimeromarketeers te kunnen winnen.

    Want laten we eerlijk zijn: marketeers in grote organisaties kunnen nog zo flexibel zijn en nog zo veel (huup huup) trucs bedenken, de strijd om de klant win je niet zomaar van authentieke kleine ondernemers.

    @Myriam Het artikel van JW heeft helemaal niets met framing te maken. Mag ik aannemen dat jij Calimeromarketing nog niet kent? Dat is de afgelopen acht jaar een erg bekende term geworden bij kleine ondernemers, omdat het hen laat zien hoe krachtig zij zijn. Het heeft juist als slogan: Zij zijn groot en ik ben klein en da’s juist fijn!

    Het aantal middelgrote en grote bedrijven slinkt in Nederland al jaren en het aantal Calimero-bedrijven is enorm gegroeid. Dat die Calimero-ondernemers steeds vaker ‘in zwermen’ samenwerken heeft JW niet bedacht, maar is de afgelopen jaren een realiteit geworden in de Nederlandse maatschappij.


    20 januari 2013 om 14:33
    Nicole Pol

    Ja, deze rol is mij op het lijf geschreven. Maar ik ben dan ook een ZZP’er, die redelijk ‘vast’ werkt voor wat kleinere organisaties met een behoorlijke slagkracht en een zeer open en vaardig management. En dat laatste is toch van cruciaal belang. Hoe groot mijn overtuigingskracht ook (en die is groot weet ik), er moet toch ook écht een wil zijn bij de toehoorder. Het is een illusie om te denken dat als jij maar flexibel en creatief genoeg bent, iedereen je zal volgen in je ideeën. Was het maar waar, dan zou ik 100% succesvol zijn in plaats van 85%. Sommige mensen vinden Barbapapa’s verschrikkelijk, welke kleur of vorm ze ook aannemen.


    21 januari 2013 om 10:11
    jordy de koning

    Leuk artikel maar ik zie wel een probleem,

    Bij grote organisaties is toch niet de marketeer het probleem maar het budget?

    Hoeveel een organisatie wilt investeren in hun marcom mensen/afdeling is bepalend voor het succes op de korte en lange termijn. Zoals al eerder aangegeven, er zijn weinig marketeers die van mening zijn dat snel en adequaat handelen niet handig is. Ook ken ik weinig professionals die van mening zijn dat je zonder naar het meerjarenplan te kijken succesvol kan zijn.


    21 januari 2013 om 12:16
    Mark de Bruin

    Leuk omschreven Jan Willem. Kom maar door met het hele boek over Barbapapa Marketing inclusief werkboek met handige Barbapapa snufjes.


    21 januari 2013 om 12:58
    Ti Ta Tovenaar

    Kijk, het is een leuke kreet, maar ik sta toch wel verbijsterd te kijken van hoeveel impact dat heeft op een professioneel publiek. Ik vertrouw er op dat JW de kracht heeft om dit artikeltje concreet uit te werken en inhoud te geven. Op basis van het artikel zelf lees ik alleen een metafoor, die zoals eerder opgemerkt helemaal niets nieuws zegt over wat een marketeer kan of zou moeten doen:

    – flexibel…niet iedereen is het, maar ik ken ook niemand die niet zegt dat een marketeer dit zou moeten zijn

    – creatief… ik denk juist dat marketeers volwassener worden en van ‘leuke ideetjes’ groeien naar data-driven strategen die medebepalen waar de organisatie heen gaat. Ik hoor nooit dat marketeers niet creatief moeten zijn.

    – innovatief en op de hoogte zijn…kom op nou…lijkt me een basic skill.

    En zo kan ik doorgaan als er genoeg ruimte beschikbaar zou zijn.

    Ik vraag graag aan JW: gaat je dit verhaal verder brengen dan een leuke metafoor die vooral buiten het vak mensen aan moet spreken? Je hebt nu (succesvol) de aandacht opgeeist en dat gun ik je graag, maar op een professioneel forum als MF zou je volgens mij deze metafoor nog een echte stap verder moeten brengen. Gezien je verleden moet dat kunnen: wees eens creatief, flexibel, maar vooral constructief en met wat meer diepgang. Dat zien we graag op MF!


    21 januari 2013 om 14:52
    Jan Willem Alphenaar

    Hey Ti Ta (jammerlijk geen eigen naam),

    Ja ik neem de uitdaging aan. Geef me even de tijd want ik moet nog een behoorlijk aantal andere blogs en teksten afmaken. Maar deze staat op de rol (maart).

    Als je mij even mailt, geef ik je een seintje als die er is.

    JW


    21 januari 2013 om 15:05
    Michiel Cazemier

    Heel herkenbaar omschreven. Wij opereren ook al een tijdje op deze manier, leuk om te lezen dat het “beestje” nu een naampje heeft! 🙂


    21 januari 2013 om 15:15
    Wim Joosten

    Leuk en pakkend verhaal. Concreet in te vullen door ‘Scrum’ en de ‘Lean startup methode’ te combineren. Het werkt echt, ook in grote organisaties!


    21 januari 2013 om 15:56
    Francy Smits

    @Jan Willen: Wat een mooi verhaal. Precies wat bedrijven nu moeten doen. Snel schakelen in een omgeving die van maand tot maand gaat veranderen. Natuurlijk moeten we de lange termijn wel in de gaten houden, maar zorg dat je mensen hebt die flexibel zijn en naast lange termijn zeer zeker ook korte termijn kunnen denken en handelen. Als (calimeromarketeer) interimmer zie ik vaak organisaties die een barbapapa (mama in mijn geval) inzetten om snel en flexibel te schakelen met kortlopende projecten. Snel resultaat is wat organisaties willen zien.


    21 januari 2013 om 16:27
    klaas wever

    Treffend vond ik de basics: Veelvormigheid en felle kleuren, onbegrensde kinderlijke fantasie. Focus op de essentie en drive om iets bijzonders te doen of te maken. (Lees nu net de biografie over Steve Jobs). Zelf werkzaam in een grote school, waarin duizenden leerlingen en medewerkers gevangen zijn in procedures. Als Calimero actief betrokken bij de marketingplaats Buurtleren.nl. Hier kan iedere buurtbewoner gratis zijn aanbod en vraag plaatsen. Mensen met passie, die jou eenvoudig leren lassen, leren hoe je schaatsen moet slijpen, helpen in een schilderles enz In een buurt met 1000 mensen zijn 1000 wensen en 1001 ambities. Ontdek de Buurtschatten, veelvormig en kleurrijk!


    21 januari 2013 om 20:13
    Henk-Jan van Essen

    Je bedoelt dat marketeers alle kleuren en alle vormen aan kunnen nemen? Anders gezegd: Ze kunnen met alle winden meewaaien?’

    En wat is dan dat wat jou onderscheidt? Waarin ga jij je dan onscheiden zodat jouw (potentiële) klant jou (h)erkent naast de rest EN… hoe ga jij de klant helpen anders te zijn?

    Als we allemaal barbapapa gaan spelen krijg je red oceans. En daar was nu juist een oplossing voor aangedragen door Dr Kahn; blue oceans!


    21 januari 2013 om 20:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!