Wil je meer conversies? Probeer deze datingtips
Lees je dat nou goed? Ja, je leest het goed: meer conversies met behulp van datingtips. En nee, ik ben dit niet tijdens een vrijdagmiddagborrel aan het schrijven. Maar wat hebben daten en conversies dan met elkaar gemeen? Het antwoord is: de regels van aantrekkingskracht.
Converteren op een website is vergelijkbaar met daten in real life of via een app. Aangezien iedereen wel eens een dating-app heeft gebruikt of in ieder geval stiekem heeft meegekeken, hoef ik niet uit te leggen hoe dat werkt. Oké, voor wie echt onder een steen heeft geleefd de afgelopen paar jaren, eventjes in het kort dan.
Er zijn verschillende dating-apps, zoals Tinder, Inner Circle, Happn en sinds kort weer een nieuwe: Glance. Deze apps hebben met elkaar gemeen dat je in slechts een paar seconden, meestal op basis van alleen een foto, besluit of je iemand aantrekkelijk vindt of niet. Je drukt vervolgens op een kruisje of een hartje of je swipet naar links of rechts. Volledig gebaseerd op aantrekkingskracht.
Maar wat zijn de regels van aantrekkingskracht dan en wat kunnen die ons leren over conversies?
De eerste indruk
In een dating-app kan je in tien minuten mákkelijk 590 keer naar links swipen en voor de afwisseling 10 keer naar rechts. Voor de echte Tinderaars onder ons is dat zelfs nog niks. Blijkbaar is het ook niet eens zo gek dat we als een razende roeland door die apps heen kunnen gaan, want uit onderzoek is gebleken dat we in slechts 0,1 seconde een eerste indruk van een persoon hebben. Veel efficiënter dus dan een overvolle donkere kroeg in gaan.
Je hebt minder dan 1 seconde, make it count
De eerste indruk werkt met een website precies hetzelfde. Uit onderzoek van de Missouri University of Science and Technology is gebleken dat in 0,2 seconde een bezoeker beslist of hij blijft en verder wilt kijken, of dat hij vlug terughopt naar de zoekresultaten in Google. Je hebt dus heel weinig tijd om een goede eerste indruk te maken.
Instincts before brains
Je kunt dus in 0,1 seconde beslissen of je met iemand op date wilt. Nou ja, beslissen kunnen we het eigenlijk niet noemen. Ons brein beoordeelt razendsnel of het ja of nee is, zonder dat we het zelf door hebben. In 2002 wonnen neurowetenschappers Daniel Kahneman en Amos Tversky de Nobelprijs voor de Economie voor hun onderzoek naar het beslissingsproces van mensen. Zij toonden aan dat mensen zelden rationele beslissingen maken. We kunnen het wel, maar in werkelijkheid gaat het toch vaak onderbewust. Je onderbewuste heeft bepaald of je iemand aantrekkelijk vindt of niet.
Deze onderbewuste aantrekkingskracht is ook weer naar websites te vertalen. Maar hoe beïnvloed je die onderbewuste aantrekkingskracht dan positief? Google heeft onderzocht dat mensen een website met lage visuele complexiteit en vormgeving die representatief voor de branche is, het aantrekkelijkste vinden. Houd je website dus clean en zorg dat de uitstraling goed bij de branche past waarin je je bevindt. Hetzelfde geldt voor daten, ga niet in je Armani-schoenen als All Stars meer jouw stijl zijn.
Geen huwelijksaanzoek op de eerste date
De match is er en de eerste date volgt. Wat iedereen weet, is dat je je natuurlijk niet verlooft op een eerste date. Hetzelfde geldt voor je website of landingspagina. Een bezoeker moet eerst kennismaken met je business en product en wil niet direct geconfronteerd worden met een call-to-action. Geef de bezoeker de kans je te leren kennen en bied informatie die later in het beslissingsproces meegenomen kan worden.
Wees jezelf
Het favoriete datingadvies van menigeen is “wees jezelf”. Hoe geruststellend en moederlijk dit ook klinkt, het is waar. Niets is aantrekkelijker dan een date die zichzelf durft te zijn en met passie spreekt over wat hem of haar bezighoudt. Denk niet te veel na over wat je moet zeggen, ben jij overtuigd van je product, dan is je date, uhhh bezoeker, dat ook.
Accepteer dat je niet de enige bent
Het is nou eenmaal zo. Kom je een leuke dame of heer tegen, dan is de kans groot dat jij niet de enige bent die met hem of haar aan het daten is. Tja, de markt moet natuurlijk wel grondig onderzocht worden voordat we knopen doorhakken.
En voor wie dacht dat de tijden van veel keuze alleen in de dating scene gelden, die heeft het natuurlijk mis. Volgens onderzoek van Google en Millward Brown Digital doen mensen in de b2b gemiddeld 12 zoekopdrachten voordat ze converteren op een van de naar boven gekomen websites.
Wees vrijgevig en geduldig
Je bent dus niet de enige en je wilt natuurlijk opvallen tussen de andere kandidaten. Dan moet je jezelf goed verkopen. Wees daarom niet zuinig met complimentjes, betaal het drankje en zorg voor een date-ervaring om niet te vergeten. Maar verwacht niet gelijk dat er op de eerste date gezoend wordt, ook al leven we in 2015.
Kan jij je bezoeker iets bieden wat je concurrent niet kan? Maak daar gebruik van. Denk aan geen verzendkosten, gratis advies of een cadeautje bij aankoop. Allemaal dingen die kunnen zorgen voor een tweede date, of misschien toch wel die kus…
Echt een mooi artikel, leuk geschreven zo klaar als een klontje, duidelijke taal!
Enorm leuk geschreven en absoluut een rake vergelijking waar ik als marketeer mee uit de voeten kan
Leuke vergelijking en het klopt allemaal!
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!