Willem van Roosmalen (Homerun): “Wij maken recruitmentsoftware voor de creatieve industrie”

27 juni 2016, 08:00

Bedrijven kunnen nog zo creatief zijn, hun personeelsadvertenties zijn dat vaak niet. Het begint al met de advertentietekst, die vaak niet meer behelst dan een saaie opsomming van eisen waaraan een sollicitant moet voldoen. Sollicitanten krijgen over het algemeen weinig ruimte om iets van hun persoonlijkheid te laten zien. En daarnaast is het hele proces vaak een organisatorische worsteling, zeker wanneer er veel reacties binnenkomen en meerdere mensen de brieven moeten lezen en beoordelen. Homerun biedt een oplossing.

“Homerun lost dat op door aan de ene kant een bedrijf in staat te stellen een vacature op te stellen die een stuk persoonlijker en authentieker is. Bedrijven kunnen zelf een sollicitatieformulier opstellen met daarin ruimte voor persoonlijke vragen aan sollicitanten, zodat die wat meer ruimte hebben om over zichzelf te vertellen. En tot slot komen alle sollicitaties online binnen waardoor het hele proces van beoordelen effectiever wordt en je veel tijd en kosten bespaart”, aldus Willem van Roosmalen, founder en creative director bij Homerun.

“Een hele grote speler in een hele kleine niche”

Twee van de drie mannen achter Homerun begonnen tien jaar geleden Fontanel. “De site vormde een mooi excuus om onze helden te kunnen gaan interviewen. De grote strategen en ontwerpers van deze wereld met een duidelijke focus op grafisch ontwerp, identity design en advertising. Het begon met tien lezers en toen honderd en toen tienduizend en voordat we het wisten, binnen drie tot vier jaar, waren we ineens een hele grote speler in een hele kleine niche.”

Om geld te verdienen werd een vacaturebank aan de site gekoppeld. Die bestaat tot op de dag van vandaag en trekt maandelijks 40.000 unieke bezoekers, een kwart van de doelgroep. “Alle grote klanten van Coolblue tot de NOS en alle agency’s die weten ons te vinden als ze creatieven willen zoeken.”

De vacaturebank bracht ook aan het licht dat veel geplaatste advertenties hetzelfde waren. “Wij kenden die bedrijven. Wij kenden die mensen persoonlijk en wij dachten: alles ziet er hetzelfde uit, terwijl wij weten dat bedrijf A zo anders is dan bedrijf B.” Onderzoek bracht aan het licht dat grote buitenlandse firma’s het anders aanpakten.

“AirBnB, Facebook, Google, die hebben allemaal ‘werken bij’ sites met prachtige filmpjes en interviews met collega’s waardoor je een goed beeld krijgt van zo’n bedrijf. Maar die hebben daar ook de mensen, de mankracht en de budgetten voor. Waarop wij bedachten: wat nou als wij een tool kunnen maken waarmee kleinere bedrijven die niet die budgetten en know how hebben de mogelijkheid bieden het anders aan te pakken.”

Zo gezegd, zo gedaan. In februari 2015 ging Homerun na een diepgravend onderzoek en zes maanden beta testen live. Inmiddels maken bedrijven als Blendle, de Correspondent, The Next Web en 538 al gebruik van Homerun.

“Een match tussen een bedrijf en een werknemer gaat niet alleen om juiste skills”

Ondanks de vele spelers op de recruitmentmarkt in binnen- maar vooral ook buitenland zegt Van Roosmalen de concurrentie niet echt te vrezen. Dat komt doordat Homerun zich specifiek richt op de creatieve industrie. “De grote bedrijven uit Amerika hebben zoveel meer budget en mankracht dat ze makkelijk features kunnen nabouwen. Maar wat wij heel erg belangrijk vinden, en dat is ook waar de creatieve industrie behoefte aan heeft, is dat een match tussen een toekomstige werknemer en een bedrijf niet alleen maar gaat om de juiste skills te hebben, maar dat het ook gaat om matchen op cultuur. Pas je als personen bij elkaar, klikken wij?”

De software maakt het heel makkelijk om daar de nadruk op te leggen. Door persoonlijke vragen toe te voegen. Het afhandelen van binnengekomen reacties verloopt via een sterrensysteem. “Door het ratingsysteem kunnen meerdere mensen eenvoudig het kaf van het koren scheiden. En het laatste statusboard is eigenlijk de plek waar je van tachtig kandidaten naar tien bent gegaan: je hebt er tien over en die wil je in een overzicht zien en eventueel even mee Skypen en/of direct mee communiceren.”

Homerun draait sinds december 2015 break even. Begin dit jaar werd twee ton aan investering opgehaald, waardoor nieuwe krachten aan het team kunnen worden toegevoegd. De eerste prioriteit is marketing met als doel groei. “Ik zou het heel leuk vinden als we dan in Europa meer voet aan de grond hebben, zoals we dat nu hebben in Nederland. Dus de strategie is om Homerun te laten zien aan de toonaangevende bedrijven in London, Stockholm, Kopenhagen en in Berlijn. Vaak als we het laten zien dan is het al vaak logisch om het te gebruiken. Je betaalt 19 euro per actieve vacature, dus het is ook best wel betaalbaar. Zo hopen we een beetje groter te worden. En daarna misschien al een bezoekje aan New York of zo om te kijken of we daar wat voet aan de grond kunnen krijgen, maar ik denk voor nu eerst volgend jaar Europa.”

Door de lage tarieven moet Homerun veel volume draaien. “Onze kleinste klant heeft drie of vier vacatures en onze grootste kant heeft er vijftig. Toevallig kwam uit Mumbai een klant die uit het niets 50 vacatures online zet en die zijn nu de grootste. Dus het is een kwestie van lange adem, maar ik geloof er in.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!