Winacties op Instagram: wat mag wel en niet?

31 mei 2021, 09:00

‘Like, share en win’ zijn vanzelfsprekende termen die in winacties gebruikt worden. Hoewel je een winactie op Instagram zo hebt opgezet, zijn er wel regels verbonden aan het organiseren ervan. Zo mag je je volgers niet verplichten om een winactie te delen — iets wat wel vaak gebeurt. Kortom, er is nog een hoop onduidelijk als het gaat om winacties op Instagram. Hier lees je wat wel en niet mag.

Naomi van der Louw schreef dit artikel samen met Nicole Medenblik, campaign & marketing manager bij Social Friendz

Er komt veel meer kijken bij winacties op social media dan je op het eerste gezicht zou denken. Jouw giveaway moet voldoen aan alle toepasselijke wet- en regelgeving. Instagram heeft hiervoor promotierichtlijnen opgesteld. Ook bestaat er vanuit de overheid een zogeheten ‘Gedragscode promotionele kansspelen’. We begrijpen dat je geen zin hebt om deze lap tekst te lezen. Daarom hebben we voor je uitgezocht welke regels er verbonden zijn aan winacties op het platform.

1. Facebook (en dus Instagram) heeft opgesteld dat persoonlijke tijdlijnen en vriendschappen niet gebruikt mogen worden voor het beheer van winacties. Het is volgens hun regels dus niet toegestaan om deelnemers een bericht te laten delen op de eigen tijdlijn of om hen op te roepen om vrienden in het bericht te taggen om mee te kunnen doen. Kinderen mag je het bericht ook niet laten liken.

Je mag inhoud niet onjuist taggen of gebruikers aanmoedigen om inhoud onjuist te taggen

2. Je mag inhoud niet onjuist taggen of gebruikers aanmoedigen om inhoud onjuist te taggen (bijvoorbeeld door mensen aan te moedigen zichzelf te taggen als ze niet op de foto staan). Het is niet helemaal duidelijk of dit ook voor het taggen in reacties geldt.

3. Promoties op Instagram moeten:

a. Een complete ontheffing van Instagram bevatten voor elke deelnemer;

b. Duidelijk aangeven dat de promotie op geen enkele manier is gesponsord, goedgekeurd of wordt beheerd door Instagram of is geassocieerd met Instagram. Geef bijvoorbeeld onderaan je post aan: “* deze winactie is niet gesponsord of beheerd door Instagram”, zoals in het voorbeeld hieronder.

4. De winnaar dient op onpartijdige wijze verkozen te worden. Winnaars worden vaak gekozen op basis van de frequentie dat zij het bericht hebben gedeeld of extra winkansen door bijvoorbeeld iets op je story te delen. Niet meer doen dus.

5. Je dient voorafgaand duidelijk te maken wat de totale waarde van het prijzenpakket is en welke en hoeveel prijzen er gewonnen kunnen worden.

6. Verzamel je e-mailadressen of andere persoonsgegevens? Dan moet je de deelnemer informeren over wat je met die persoonsgegevens gaat doen.

7. Bij prijzen met een waarde van meer dan 4.500 euro, geldt dat deze maar éénmaal per jaar mogen worden georganiseerd.

Wat als je je niet aan deze regels houdt?

Als je je niet aan de voorwaarden van Instagram houdt, is er sprake van contactbreuk. Het platform kan hier dan consequenties aan verbinden. In het worst case scenario kun Instagram je post verwijderen, je account tijdelijk blokkeren óf je zelfs volledig van het platform verwijderen. Van dit laatste zal niet zo snel sprake zijn, maar in theorie kunnen ze het doen.

Daarnaast houdt de Kansspelautoriteit toezicht op de hierboven genoemde punten 4 t/m 7. Zij hebben handhavingsbevoegdheid wanneer er illegale kansspelen en winacties plaatsvinden. In het uiterste geval kunnen zij een partij een boete hiervoor opleggen.

Kansspelbelasting

Wellicht heb je er nog nooit bij stilgestaan, maar een winactie op social media wordt gezien als een ‘kansspel’. Dat komt omdat deelnemers de uitkomst van de actie niet kunnen afdwingen of beïnvloeden. Voor kansspelen gelden bepaalde belastingregels. Zo dien je 30,1 procent belasting af te dragen. Moet je dan altijd kansspelbelasting betalen? Gelukkig niet. Alleen als de waarde van het product dat jij weggeeft hoger is dan 449 euro dan ben je kansspelbelasting verschuldigd.

Wat kun je dan nog wel doen?

  • Het wordt afgeraden om continu dezelfde producten via winacties weg te geven. Probeer je winacties daarom divers te houden. Daarmee blijf je ook je volgers verrassen.
  • Maak het delen van winacties niet verplicht. Je volgers kunnen er altijd zelf nog voor kiezen om het bericht te delen.
  • Stimuleer je volgers om te reageren. Vraag ze bijvoorbeeld waarom zij graag willen winnen. Dat is een relevantie manier om je engagement een boost te geven, wat weer gunstig is voor het algoritme van Instagram.
  • Sluit de caption af met enkele voorwaarden. Geef bijvoorbeeld onderaan je post met een sterretje aan dat de winactie op geen enkele manier gesponsord, beheerd of geassocieerd wordt met Instagram. Je kunt hier ook aankondigen dat de winnaar willekeurig gekozen wordt.
  • Wil je graag meer vrijheid over je winacties? Dan kun je er altijd voor kiezen om deze via jouw eigen blog of website te laten verlopen. Dan ben je in ieder geval niet gebonden aan de regels van Instagram (punt 1 t/m 3).

Naomi van der Louw
Legal Counsel bij DDMA

Naomi van der Louw is Legal Counsel bij DDMA, branchevereniging voor data en marketing. In deze functie helpt zij DDMA-leden met allerlei juridische vraagstukken. Ze is gespecialiseerd in het privacyrecht en marketing, specifiek in reclame op sociale media. Hierbij ligt de focus op de praktische vertaalslag van wetgeving, regels en richtlijnen naar de marketingpraktijk.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!