Winkelinrichting op basis van Feng Shui stimuleert aankoopgedrag

8 december 2003, 06:39

Winkelinrichting heeft grote invloed op het koopgedrag van de consument. Het Chinese Feng Shui-concept bijvoorbeeld, maakt van de winkelruimte een harmonieuze omgeving die de consument aanzet tot kopen. Alles hangt hierbij af van de plaatsing van bepaalde winkelelementen en de indeling van de ruimte.

Zo moet de ingang in het verlengde van de menselijke blik liggen en bezoekers naar binnen trekken. Klanten moeten bij binnenkomst bovendien een totaaloverzicht van de winkel krijgen, waardoor de binnenkomende energie (van de klant) direct door naar achteren stroomt. Natuurlijke elementen in de winkel kunnen deze energie langer vasthouden. Dramatische en onverwachte vormen zien er aantrekkelijk uit, maar veroorzaken onrust. De binnengekomen energie schiet als een boomerang door de winkel heen en weer en heeft chaos tot gevolg. Ook andere psychologische factoren kunnen het koopgedrag stimuleren. Zo blijken mensen bij het betreden van een ruimte de neiging te hebben eerst rechtsaf te slaan. Daar moeten dus de opvallendste producten en aanbiedingen geplaatst worden voor maximaal effect.

Bron:

Direct Marketing p. 34, 2 p.

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

4 Reacties

    Brenda Schreuders

    Graag zou ik t.a.v. “winkelinrichting op basis van Feng Shui stimuleert aankoopgedrag” nadere informatie willen.

    Uit bovenstaand stukje maak ik op dat er een boek is. Klopt dit? En heeft het boek dan ook deze betreffende titel.

    Kunt u mij verder helpen?

    Met vriendelijke groet,

    Brenda Schreuders

    Rabobank Amsterdam en Omstreken


    10 februari 2004 om 11:32
    media

    Het Chinese Feng Shui-concept is, voor zover ik weet, een algemene filosofie dat niet alleen (of juist niet alleen) voor winkelinrichting is gebruikt maar ook voor bijvoorbeed de inrichting van je huis, tuin, kantoor or whatever. Ik weet niet of er in dit geval een boek van is uitgegeven specifiek over winkelinrichting. Er zijn wel artikelen verschenen waarin de Feng Shui filosofie is toegepast op winkelinrichting. Je zou het tijdschrift Direct marketing eens kunnen benaderen voor meer info. Uiteraard kun je mij altijd een email sturen, wellicht kan ik je verder helpen


    10 februari 2004 om 12:13
    Erwin

    Is deze ”energie” verschillend voor vrouwen en mannen? Wat beinvloed vrouwen om te kopen en wat beinvloed mannen?


    25 februari 2004 om 07:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!