SEO winnen met voorradigheid zonder benadelen van gebruikerservaring

Voorradigheid zien op productpagina’s zonder voorraad is frustrerend voor je klanten. Hoe los je dit op, zonder je SEO-waarde, autoriteit en omzet te verliezen?

9 april 2024, 12:40 1719 x gelezen

Die frustratie wil je tackelen en dat doe je door je klanten zo goed mogelijk te begeleiden. Hoe ga je om met productpagina’s waarop producten tijdelijk uit voorraad zijn, zonder ook nog eens de gebruikerservaring en je SEO-prestaties te verliezen?

Zoveel mogelijk alle zorgen van je afschuiven? Als SEO specialist wil je soms liever het tegenovergestelde en dus de zorgen naar je toetrekken. Niet omdat je zo nodig een bemoeial wilt zijn, maar puur vanwege het simpele feit dat voorradigheid en de hoge omloopsnelheden van producten in meerdere bedrijfsdisciplines snijden. Wat je doet met producten die tijdelijk niet voorradig zijn, is niet alleen SEO een uitdaging. De oplossing vereist de nodige samenwerking tussen meerdere teams waarin je een afweging maakt tussen risico’s en kansen.

Omgaan met voorradigheid is riskant

Productpagina’s verwijderen of tijdelijk redirecten is extreem riskant in een e-commerce omgeving waar de voorradigheid van producten op dagelijkse basis anders kan zijn. Je wilt tenslotte autoriteit in Google behouden en tegelijk je gebruikerservaring niet onnodig in gevaar brengen. Het is een continue afweging van risico’s en welke oplossing beter is voor jouw situatie. De oplossingen die ik je biedt vereisen aanpassingen aan techniek en werkprocessen. Je wilt processen zoveel mogelijk automatiseren. Denk vooral aan de schaalvoordelen naar nieuwe categorieën en internationale markten. Belangrijk is dat je vooraf het huidige proces in kaart brengt, zodat je adequaat kunt inspelen op aanpassingen om deze groeikansen te benutten.

Oplossingen als vertrekpunt

In het marketinglandschap is het omgaan met voorradigheid een veelbesproken topic met pittige discussies. Gaat dit nu stoppen? Vast niet. Er is geen one-size-fits-all-antwoord. Als die bestaat is het beperkt tot behoud van productpagina’s met producten die tijdelijk uit voorraad zijn. En ook: monitor nauwkeurig de gebruikersdata van zoekgedrag op dergelijke pagina’s. Wat je daarna doet is het verzamelen van best practices en oplossingen die veel gebruikt worden met genoeg alternatieven. Zie de oplossingen ook als basis en vertrekpunt voor gespreksstof binnen het team waarin je samenwerkt.

Producten tijdelijk uit voorraad

In dit scenario gaat het om producten die tijdelijk uit voorraad zijn, ongeacht de oorzaken en het wel of niet zicht hebben op exacte leveringstermijnen. Tijdelijk uit voorraad door seizoensgebondenheid, fabrieks- of leveringsproblemen. Het gaat dus niet om producten die nooit meer op voorraad komen, zoals deze G-Shock virtual armour titanium editie.

Oplossingen en alternatieven

Producten tijdelijk uit voorraad? Volg de volgende stappen als vertrekpunt voor een oplossing die het beste past binnen jouw situatie. De exacte aanpak kan heel anders zijn voor ieder bedrijf en is afhankelijk van een groot aantal variabelen. Een webshop met Nike Air Max sneakers versus een shop met high-end telescopen, is een voorbeeld van een variabel die een rol speelt bij het keuzeproces.

  • Pagina live houden
    De pagina houd je live en geïndexeerd. Blijf ook goed ranken in de organische zoekresultaten van Google. Belangrijk is dat je waarde blijft bieden aan bezoekers door een gestroomlijnd proces waarin je de bezoekers goed begeleidt naar je doel.
  • Advertenties pauzeren
    Advertentiebudget wil je niet verspillen, pauzeer daarom alle advertentiecampagnes voor dergelijke producten.
  • Bestelknop wijzigen met voorraad notificatie
    Wijzig de bestelknop naar zoiets als ‘Hou mij op de hoogte’. Voorzie de pagina van een e-mailinvulveld zodat klanten een herinnering ontvangen zodra het product weer voorradig is. Weet je wanneer een product weer terug op voorraad komt? Dan kun je de verwachte datum bij het product vermelden.
  • Biedt selectief gepaste alternatieven
    Als je alternatieven biedt, zorg dat ze nauwkeurig aansluiten op het huidige product. Als basis kun je verwijzen naar een specifieke (sub)categorie en één product uitlichten. Bij voorkeur geen grote hoeveelheden aan alternatieven aanbieden, tenzij het om kleuren of maten gaat. Bij elektronica of keukenapparatuur kun je andere modellen aanbieden en een specifiek model uitlichten dat binnen dezelfde klasse valt. Door de keuze te bieden voor een gericht alternatief product verklein je de kans op besluiteloosheid bij klanten.
  1. Interne links en sitemap
    Interne links op belangrijke pagina’s die veel in het oog vallen, zoals de homepage, wijzigen naar een voorradig product. Interne links wil je niet volledig verwijderen. Zorg dat je de pagina ook in de XML-sitemap behoudt.
  2. Producten in listers prioriteren
    Prioriteer op categorieën en andere listers, zoals de interne zoekfunctie, de voorradige producten boven de niet-voorradige producten. Je wilt niet onnodig de aandacht leggen op producten die niet voorradig zijn, vooral niet als er veel van zijn. Je wilt ze wel zichtbaar houden op het moment dat een klant er specifiek naar zoekt.
  3. Productschema-markup verwijderen
    De beschikbaarheid in productschema-markup bij de property – availability – wijzigen naar ‘out of stock’ wordt regelmatig gebruikt als aanpassing. Bij een hoge omloopsnelheid kan dit nadelig werken omdat Google tijd nodig heeft om de status te verwerken. Dit wordt uiteindelijk vermeld als ‘uitverkocht’ in de zoekresultaten. Uiterst gebruiksvriendelijk zou je denken. Maar key is om je bezoekers goed te begeleiden zodra ze op de pagina belanden. Als alternatief kun je ervoor kiezen om de offer van productschema-markup tijdelijk te verwijderen. De availability status ‘in stock’ behouden, kan in bulk voor nodige penalty’s zorgen.
  4. Bezoekersdata tracken
    Hou een nauwkeurig overzicht bij van alle producten die tijdelijk uit voorraad zijn. Track bezoekersdata in Google Analytics. Zie je veel hits op specifieke pagina’s, dan kun je besluiten om extra hard te werken aan de voorraadstatus. Of om gerichte, passende alternatieven te bieden. Secundair is het overzicht bedoeld om zicht te blijven houden op de producten.

Pre-order als gewaagde stap

Als je producten hebt die binnen één maand weer voorradig zijn, kun je de voorraadnotificatie (zie 3) combineren met een pre-order button. Wees wel voorzichtig: communiceer duidelijk dat het om pre-order gaat. Want teveel aan pre-orders met beloofde leveringsdatum die niet nageleefd worden, kunnen reputatieschade voor het bedrijf opleveren.

Korting aanbieden als troostprijs

Plaats een kortingscode op de betreffende pagina waarvan het product niet voorradig is. Speel met korting om je bezoeker te troosten voor het gemis en verdere verkoop te stimuleren. Die functie kun je combineren met e-mailinschrijving voor notificatie van de voorraad (zie 3). Korting is overbodig bij het gebruik van andere oplossingen.

Filterfunctie voor niet-voorradige producten

Voor sommige shops is deze functie overbodig. In het onderstaande voorbeeld is een weergave te zien van Walmart met een filterfunctie om enkel voorradige producten te vertonen. Een gebruiksvriendelijke functie als extra toevoeging. Maar misschien heb je zelf al een waslijst aan filters.

Flowchart

Producten toch niet meer leverbaar?

Producten die nooit meer op voorraad komen, kun je in eerste instantie hetzelfde behandelen als producten die tijdelijk uit voorraad zijn. Blijkt na verloop van tijd dat een product nooit meer op voorraad komt, dan kun je starten met een gefaseerde aanpak. Monitor hierbij je nauwkeurig de activiteiten op deze pagina’s en bekijk hoe de pagina’s verder presteren. Om uiteindelijk een definitieve beslissing te maken, maak je een afweging tussen de gebruikerservaring, SEO-waarde en de crawl-efficiëntie.

Gefaseerde benadering bij permanent uit voorraad

Ondanks dat een product nooit meer op voorraad komt, wil je deze productpagina’s niet zomaar verwijderen. Zodra je druk bezochte pagina’s waarnaar veel vraag is of met backlinks verwijderd, laat je omzet liggen. En je wilt ook je bezoekers optimaal bedienen en de crawl-efficiëntie niet onnodig verspillen aan pagina’s die aandacht afleiden van belangrijke pagina’s. Dan heb je vier keuzes:

  1. De inhoud van de pagina wijzigen;
  2. pagina behouden zolang de vraag aanhoudt;
  3. 301-redirect naar een relevant alternatief;
  4. pagina verwijderen met 410-status.

Scenario 1) Als de vraag naar het product hoog is en je hebt een uiterst relevant alternatief (of liever zelfs een specifieke opvolger), dan kun je de pagina behouden en de inhoud wijzigen. Hierbij vermeld je aan bezoekers dat dit de opvolger is en het oude product niet meer terugkomt. Hiermee sluit je bijna naadloos aan op de intentie en behoud je alle SEO-waarde, met zelfs een voorsprong op concurrenten.

Scenario 2) Zolang de vraag naar het product hoog is, wijzig je niks. Maar je vermeldt wel dat het product nooit meer op voorraad komt of je biedt de opvolger van het product en/of relevante alternatieven. Dit scenario houd je aan totdat de vraag afneemt en dan ga je naar de volgende fase. Kies dan één van de volgende vervolgstappen:

  • Als de pagina waardevolle backlinks bevat, kun je de pagina 301-redirecten naar de opvolger of een gepast alternatief. Als een redirect niet nauw aansluit op het alternatief, loop je het risico dat de SEO-waarde alsnog verloren raakt.
  • De pagina bevat geen backlinks, dan verwijder je de pagina met 410-status of een 404. Met een 404-melding geef je aan dat de pagina vermist is en met een 410 is de pagina verwijderd. Dit versnelt het proces van de-indexatie.
  • Zolang de vraag naar het product hoog blijft, kun je in uitzonderlijke gevallen de productpagina blijven behouden of de bestemming ervan wijzigen. Je volgt hierbij eerst de stappen uit flowchart 1 en daarna de volgende opties. Neem als voorbeeld deze productpagina met een G-Shock titanium limited edition.
  1. Optie 1: Je behoudt de pagina met links naar alternatieven en monitort activiteiten voor eventuele vervolgstappen.
  2. Optie 2: Je transformeert de pagina naar een nieuw format zoals een bloglayout (of redirect naar een nieuwe pagina) met historische feiten over dergelijke titaniumedities. Komt er een nieuwe versie uit? Dan plaats je die bovenaan met link naar het product. Op deze manier probeer je voor een langere tijd relevant te blijven.

Scenario 3) Genereert de pagina bezoekers of bevat de pagina waardevolle backlinks? Dan kun je de pagina 301-redirecten naar de opvolger of een gepast alternatief. Bij voorkeur op productniveau, mits het product goed aansluit. Is dit niet het geval, dan kun je kiezen voor een redirect op categorieniveau of blogpost over het product. Kijk in Google Search Consolenaar naar de keywords waarop de pagina presteert. Is dit een specifiek product? Redirect dan naar een product. Zijn de keywords meer gericht op een categorie? Kies dan een categorie.

Scenario 4) Productpagina’s zonder enige vorm van waarde kun je verwijderen met een 410-status. Pagina’s verwijderen kan in verloop van tijd in je voordeel werken. Dit komt doordat Google’s crawl-budget efficiënt dan besteed kan worden aan waardevolle pagina’s die je graag goed wilt zien presteren.

Bij redirects en verwijdering van pagina’s kun je de interne links- en sitemap bijwerken. Monitor met Google Search Console of Semrush active links met een 3xx en 4xx status code. Doe dit zowel op je eigen website als op sites van derden om gebroken backlinks tijdig te corrigeren.

Oplossingen als inspiratiebron

Houd grip op het voorraadproces met oog op gebruiksvriendelijkheid en continuïteit van je websiteprestaties. Behandel de oplossingen niet als heilige graal. Er is geen one-size-fits-all-antwoord voor elk scenario. De leveranciersomstandigheden, producttypes, technische mogelijkheden of onmogelijkheden en beschikbare budgetten spelen allemaal een rol. Gebruik de oplossingen als inspiratiebron en vertrekpunt voor gespreksstof. Heb je hulp nodig met het verbeteren van je SEO-prestaties? Ga naar Kevinvanbeek.nl en neem vrijblijvend contact op voor advies.

Kevin van Beek
Freelance SEO Specialist bij Kevinvanbeek.nl

Kevin van Beek, freelance SEO specialist. SEO-ervaring opgedaan aan klant- en bureauzijde voor onder andere iProspect, Mediablue, Kliq, Voetbalshirtskoning, KLM, Allegro, Blokker en Chocolate Company. Ervaren in search marketing, met SEO als specialisatie. Datagedreven, technisch onderlegd en gericht op conversie. Ik bedrijven met het hele SEO-plaatje van content tot techniek, ux, links en conversies.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!