WK Voetbal scoort bij NOS ook niet-lineair (ondanks Bunq)

26 juni 2018, 07:17

Een WK Voetbal zonder het Nederlands elftal is een minder leuk WK om te kijken. Geef maar toe, ook jij kijkt minder. Tegelijk heeft ieder nadeel ook zijn voordeel: qua niet-lineair kijken is het wereldkampioenschap in Rusland een feest, met dank aan de NOS. Al ben ik de pre-rolls van Bunq inmiddels een beetje zat.

Voorafgaand aan het toernooi gaf 35 procent van de Nederlanders aan deze zomer niet naar het WK te gaan kijken, omdat Oranje niet meedoet. Hadden onze jongens zich wel geplaatst, dan zou deze groep wel hebben gekeken, zo blijkt uit het ‘World Football Report 2018’ van Nielsen Sports. 37 Procent van de Nederlanders gaat toch kijken. Ruim een kwart van de bevolking heeft geen enkele interesse in het WK Voetbal en zou het toernooi sowieso overslaan.

“Een op drie Nederlanders kijkt WK niet omdat Oranje ontbreekt”

Zelf betrap ik me erop dat zeker in de poulefase live-wedstrijden me niet echt trekken. Twee uur lang kijken naar pingelaars uit modale voetbalnaties als Panama, Senegal en Saoedi-Arabië doet vooral pijn. Dan zijn de samenvattingen en liveblogs op NOS.nl een uitkomst. In een paar minuten ben je helemaal bij en heb je alle goals en andere markante momenten gezien. Al die content biedt de NOS perfect aan. Lang leve het niet-lineair kijken, zelfs bij het summum van zoiets real-time dat voetbal is.

UltraHighDefinition TV

De live-kijker hoeft trouwens evenmin op een houtje te bijten, want de NOS zendt het WK uit in UltraHighDefinition TV. Dit betekent een vier keer zo hoge resolutie als HD met meer kleuren en meer contrast, dus meer en betere pixels. Nederland is één van vijftien landen ter wereld waar het WK in Ultra HD wordt uitgezonden. Tijdens het WK is er een speciale versie van NPO1 beschikbaar via deelnemende distributeurs (satelliet, kabel of IP TV), waar de wedstrijden in UHD worden uitgezonden. Kijkers hebben een geschikte settop-box en tv nodig om in Ultra HD TV te kunnen kijken. Naar verwachting kunnen in totaal enkele tienduizenden Nederlanders hier tijdens dit WK al gebruik van maken.

“NPO en NOS willen, nu de techniek voldoende volwassen is geworden qua specificaties en standaarden, als publieke omroep voorop lopen qua innovatie en uitzoeken wat er nodig is om de nieuwste generatie televisie bij de mensen thuis te krijgen”, meldt de publieke omroep. “De wedstrijden van het WK zijn bij uitstek geschikt voor een haarscherp beeld. Het betreft nu nog een experiment, maar Ultra HD is sterk in opkomst. Meer dan de helft van alle televisies die worden verkocht is met Ultra HD.”

Tot zo ver het perfecte live-beeld. Tegelijk biedt de NOS gelukkig ook de uitgestelde kijker veel extra gemak. De meest in het oog springende feature van de app en website van de nationale sportzender is NOS 360°. Hiermee ben je zelf de regisseur tijdens het WK. Van hoogtepunten uit elke wedstrijd (goals, maar ook pijnlijke missers of schandalige overtredingen) kun je namelijk zelf bepalen vanuit welke hoek je ze wil terugkijken. Zo speel je heel even voor video-scheidsrechter. Dat is trouwens ook een opmerkelijke feature (waarmee de FIFA onbedoeld een nieuwe hoofdrolspeler heeft gecreëerd), maar die techniek valt buiten de macht van de NOS.

Hugo Borst vs. Touzani

Naast al deze techniek is er natuurlijk een complete programmering waarin wordt vooruitgeblikt en nagepraat. Jij kijkt dat allicht allemaal, ik word er niet warm of koud van al dat koffiedik kijken. Gisteren zapte ik langs een video-verbinding met scheidsrechter Bas Nijhuis, die in Studio Rusland uitlegde waarom Cristiano Ronaldo geen rode kaart had gekregen. Vaste NOS-gast Hugo Borst (met hond Messi) vond die uitleg maar niks en maakte een wegwerpgebaar. Lekkere voorbeeldfunctie van onze nationale zorgheld.

Nee, doe mij dan maar baltovenaar Soufiane Touzani, die voorafgaand aan het toernooi kekke vlogs opnam met WK-gangers. Dat doet de NOS slim, want dit soort content bindt ook jongeren aan de NOS, die met al die eerder genoemde borrelpraat toch vooral de oudere kijker behaagt.

“Jongeren bereik je met vlogs Touzani, ouderen bereik je met Studio Rusland”

Tot slot nog een persoonlijke ergernis. Zoals gezegd heb ik nagenoeg geen poule-wedstrijd live gekeken. De samenvattingen op NOS.nl waren mijn vriend. Natuurlijk heb ik dan alle begrip voor de pre-rolls die de Ster me dan voorschotelt. Lieve NOS, mag daar alsjeblieft een frequency-cap op? Inmiddels heb ik dat knipogende animatiemeisje van Bunq al zeker vijftig keer gezien, pratend over haar groepsrekening ‘met z’n elven’. Ook dat moet technologisch beter kunnen.

Jeroen Mirck
Communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk

Jeroen Mirck (1971) was hoofdredacteur van Marketingfacts van januari 2018 tot augustus 2020. Momenteel is hij communicatieadviseur bij Gemeente Beverwijk. Eerder was hij journalist voor media als Adformatie, MarketingTribune, Emerce en De Ondernemer.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!