Woningaanbieder vertrouwt nog te veel op traditionele media

11 augustus 2003, 16:14

Particuliere huiseigenaren bieden hun woning niet altijd op de beste plekken te koop aan. Dat blijkt uit onderzoek van Interview-NSS, uitgevoerd in opdracht van funda.

Veel huiseigenaren maken nog steeds gebruik van de traditionele fotopresentatie bij de makelaar en de advertentie in een makelaarskrant om hun woning op de markt te brengen. Dit terwijl woningzoekenden vooral op internet naar een woning uitzien.

Dat bleek uit een afgelopen voorjaar gehouden onderzoek naar de informatiebronnen die woningzoekenden hanteren. Daaruit kwam naar voren dat voor 40% van de woningzoekenden internet de belangrijkste informatiebron is. Daarna volgen de makelaar (24%), de makelaarskrant (8%) en de regionale krant (5%) als informatiebron voor woningzoekenden.

Bij een vervolgonderzoek is naar de aanbodzijde van de markt gekeken. Aan particuliere huiseigenaren is gevraagd in welke mate de verschillende media bijdragen aan promotie en verkoop van hun huis. De antwoorden wijzen uit dat huiseigenaren nu nog vooral kiezen voor de traditionele kanalen. De fotopresentatie en de advertentie in de makelaarskrant scoren het best: 71% denkt dat deze middelen goed tot zeer goed bijdragen aan promotie en verkoop van het huis. Het bordje ‘te koop’ in de tuin komt met 65% op de derde plaats gevolgd door een advertentie in een regionaal dagblad (63%). Internet scoort iets lager. Van de ondervraagde woningaanbieders gelooft 60% in de bijdrage van dit kanaal. Voor 32% is internet het belangrijkste verkoop- en promotiemedium.

Beide onderzoeken tonen aan dat er een verschil is tussen de media die ingezet worden om woningen te promoten en de media die woningzoekenden gebruiken om een woning te vinden. Veel woningaanbieders zijn onbekend met de mogelijkheden van internet voor de promotie van hun woning. De verwachting van funda is dat op korte termijn een omslag plaatsvindt, waarbij internet een grotere rol zal spelen.

Bron:

http://www.persberichten.com/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!