Word als ondernemer beter online gevonden met een beveiligde website

7 februari 2017, 12:00

Vandaag (7 februari) is het Safer Internet Day. Op deze dag wordt wereldwijd aandacht gevraagd voor veilig en verantwoord gebruik van online technologieën en mobiele telefoons, met name voor kinderen. Dit is een belangrijk thema. Steeds meer internetgebruikers zijn zich bewust van het belang van veilig internet. Naast de gebruikers zijn ook belangrijke spelers in het digitale landschap hiermee bezig. Zo is Google Chrome sinds januari de eerste browser die websites zonder een SSL-certificaat opvallend markeert als onveilig. Deze keuze past binnen Google’s streven om de veiligheid van internetgebruikers te verbeteren.

Wat is SSL en waarom is het voor mij als ondernemer belangrijk?

Secure Sockets Layer, ofwel SSL, beschermt het verkeer van en naar je website. Dat is belangrijk voor de bezoeker, maar ook voor jou en je ranking in Google en de veiligheid van je site. Waarom, dat leggen we je uit in dit artikel. In iets meer dan vijf minuten weet je:

  • Wat SSL is
  • Wat het je oplevert en
  • Hoe je ermee aan de slag kunt

Dit is hoe Google onveilige websites gaat markeren.

Welke risico’s loop ik als ondernemer met een onbeveiligde website?

Ongemerkt is het mogelijk dat je website minder veilig is dan je denkt. Met malware of sniffing kan een hacker inbreken op de communicatie tussen browser en server. Zo kan hij bijvoorbeeld zien wat de bezoeker invult op een formulier. Of wat er gebeurt op een gedeelte van een site dat met een wachtwoord is beveiligd. Op die manier stelen ze wachtwoorden, persoonlijke informatie van je klant of diens creditcardgegevens. Met SSL-beveiliging zet je daar een dikke streep door. De encryptie versleutelt alle communicatie tussen jouw website en de browser van de bezoeker.

Voordelen van SSL-beveiliging

Elke website is gebaat bij beveiliging. Ook voor de eenvoudigste sites zijn er goede redenen om SSL te implementeren. Belangrijke voordelen, die je als ondernemer niet wilt mislopen:

Bezoekers geven je meer vertrouwen

Een beveiligde website wekt vertrouwen bij je klanten. Het certificaat staat immers garant voor jouw organisatie. Dat vertrouwen zie je in je resultaten:

  • Lagere bouncerate. Op zijn Hollands: bezoekers haken minder snel af;
  • Hogere conversie. Klanten vullen vaker een formulier in en gaan eerder over tot een aankoop.

Je site doet het beter in zoekmachines

Voor zoekmachines draait alles om gebruikerservaring. Beveiliging en privacy zijn daarvan een wezenlijk onderdeel. Met een beveiligde site kun je daarom:

  • Efficiënter adverteren op zoekmachines. Een advertentie die door Google als relevant wordt gezien, krijgt een hogere kwaliteitsscore. Dat leidt tot lagere kosten per klik. Een site met SSL scoort beter dan een site zonder. Zo kun je dus op je advertentiekosten besparen.
  • Hoger scoren in de zoekresultaten. Bij zoekmachineoptimalisatie past Google hetzelfde principe toe. Het bedrijf beschouwt een site met SSL-certificaat als relevanter, en dat zie je uiteindelijk terug in je ranking.

Hoe herken je een beveiligde website?

Een website die is voorzien van SSL-beveiliging herken je aan het slotje in de adresbalk en de prefix https. De toegevoegde ‘s’ staat voor secure.

Welk SSL-certificaat moet ik kiezen?

Een SSL-certificaat wordt verstrekt door een certificaatautoriteit. Er zijn drie verschillende soorten certificaten. Wat ze allemaal gemeen hebben, is dat de connectie tussen de gebruiker en de website 100 procent is versleuteld.

De website van De Telegraaf (1) is niet (volledig) beveiligd met SSL. Facebook (2) heeft zijn site wel beveiligd, met Organisatie Validatie. Triodos (3) koos voor Extended Validatie bij het beveiligen van haar website.

Domain Validation

De certificaatautoriteit controleert of jij als aanvrager de rechtmatige eigenaar bent van de domeinnaam die je hebt gekozen voor je website. De validatie kost niet meer dan 15 minuten. Zodra het certificaat is verstrekt kun je het instaleren op je webserver. De bezoeker kan zien dat je website is beveiligd en kan desgewenst de encryptie-informatie opvragen.

Organisation Validation

Met dit certificaat wordt je domeinnaam gevalideerd en de gegevens van je bedrijf gecontroleerd. Bezoekers kunnen zien dat de verbinding veilig is en welk bedrijf er achter de website zit. Dit wekt extra vertrouwen en is daarom bij uitstek geschikt voor bijvoorbeeld webshops, of andere sites waar klanten gevoelige informatie achterlaten.

Extended Validation

Om dit uitgebreide certificaat te verkrijgen moet je wel een paar dagen geduld hebben, want de certificaatautoriteit controleert onder meer of je bedrijf legaal is gevestigd en op een juiste manier is geregistreerd. Het voordeel is natuurlijk dat je website dan echt boven elke twijfel is verheven. Interessant voor bijvoorbeeld banken en telecombedrijven.

Kan ik meerdere servers beveiligen met een certificaat?

Elk type certificaat bestaat in drie smaken. Welk type je kiest is afhankelijk van het aantal domeinen en subdomeinen dat je wilt beveiligen. Het kan geen kwaad bij de keuze rekening te houden met je toekomstplannen.

Single-name certificaat

Single Name is ongeschikt voor subdomeinen. Anders gezegd, je kunt er www.dierenspeciaalzaken.nl mee beveiligen, maar niet tegelijk ook webshop.dierenspeciaalzaken.nl.

Wildcard certificaat

Met een wildcard certificaat kun je ieder willekeurig subdomein van je website beveiligen. De wildcard wordt weergegeven met een asterisk. Op je aanvraag vul je dus als domeinnaam *.dierenspeciaalzaken.nl in.

Multi-domain certificaat

Afhankelijk van de provider kun je met een multi-domain certificaat tot maar liefst 210 verschillende domeinen voorzien van SSL-encryptie. Als je veel verschillende websites hebt, of plannen koestert in die richting, kan dit een verstandige keuze zijn.

Wat moet ik verder nog weten?

Als je van plan bent SSL te gaan gebruiken adviseren wij je gebruik te maken van onze Checklist Websitemigratie SSL. Dit is een complex, maar compleet overzicht van alles waarmee je rekening moet houden voor, tijdens en na de migratie. Een absolute must voor je it-manager of websitebouwer.

Adina Mulder
senior content manager bij DTG

Adina Mulder is online communicatieprofessional. Ze heeft gewerkt bij kleine en grote bureau's, van Quito in Ecuador tot Nairobi in Kenia. Momenteel werkt Adina als senior content manager bij DTG in Amsterdam.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!