Wordle hééft geen verdienmodel, en da’s prima
Koot heeft in deze ‘Week Van Koot’ aandacht voor het ‘heerlijke, positieve, creatieve’ beeld dat Wunderman Thompson schetst over de nabije toekomst in zijn jaarlijkse Future 100. Maar hij staat ook stil bij Nike’s inspanningen om de mentale gezondheid van atleten te agenderen, de slow internet-toepassing van Pony Messenger dat één keer per dag de digitale post langsbrengt, de relativerende lessen van reclame-grootheid Sir John Hegarty over advertising, en natuurlijk aandacht voor dé hype van hét moment, Wordle, en de creativiteit die dát weer losmaakte.
Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.
#1 Wunderman Thompson: The Future 100, 2022
Een jaarlijks hoogtepuntje. The Future 100 van Wunderman Thompson. 223 pagina’s vol inspiratie, trends en inzichten. 100 trends verdeeld over 10 gebieden. Van cultuur en technologie tot Brands, marketing, health en werk. Een must voor iedereen die een beetje wil weten welke trends er in deze gebieden spelen. Dit jaar zou wel eens het begin kunnen zijn van een nieuwe speelsheid en creativiteit. Er is een voelbare behoefte aan positiviteit. Merken staan te popelen om vrolijkheid te brengen door euforische advertenties te produceren en meegaan in deze optimistische golf. Gezondheid en welzijn blijven prominent aanwezig in alle sectoren. Van drankjes die het immuunsysteem een boost geven tot speciale ruimtes over de hele wereld die een emotionele uitlaatklep bieden voor mensen die nieuwe energie nodig hebben. De fysieke en emotionele belasting van de afgelopen twee jaar smeedt een holistische, gevoelige en genuanceerde benadering van het welzijn. Duurzaam zijn is niet genoeg. Iedereen werkt samen voor een regeneratieve planeet en de toekomst. 88% van de wereldwijde consumenten gelooft dat bedrijven en merken een verantwoordelijkheid hebben om voor de planeet te zorgen en de mensen die daar wonen. Natuurlijk staat de metaverse voor de deur. Virtuele werelden waar mensen verzamelen, creëren, kopen en verkopen, socializen, wonen en werken, worden de nieuwe hangouts. De opkomst van digitale bezittingen en eigendom zorgt voor een nieuw direct-to-avatar retailmodel. Augmented reality wordt een nieuw medium voor adverteerders. Gratis voor iedereen te downloaden! Dank aan Wunderman Thompson voor opnieuw een heerlijk overzicht.
#2 Nike Mental Health
Een mooi voorbeeld dat prachtig aansluit bij een van de trends uit de Future 100 is shift die Nike aan het maken is richting Mental Health. Het is zo’n idee dat als je dat hoort denkt “waarom hebben we dat niet eerder bedacht?”. We weten al heel lang dat lichaamsbeweging de geestelijke gezondheid verbetert. Dat lichaamsbeweging effect heeft waardoor depressies en negatieve stemmingen worden verminderd. Nike introduceert het Nike Mind Sets-programma en -platform om gebruikers van het merk te inspireren door hen te helpen bewegen en te ondersteunen hun mentale welzijn te verbeteren. Het platform bevat programma’s zoals een wandel- en hardloopprogramma met audiobegeleiding door coaches. Nike Training Club-workouts en podcastafleveringen over burn-out en het stellen van prioriteiten voor welzijn. Tips voor voeding, herstel en slaap integreren om een meer holistische wellness ervaring.
#3 The Future of Food 2022
En omdat we het toch over de Future hebben dan ook nog maar even een kijkje in de wereld van Food. Bompas & Parr is een leading expert in multi-sensory experience design. Hun missie moet iedereen wel een beetje tot de verbeelding spreken: Architects of Taste: Feeding Minds and Stomachs. Zij geven ons een kijkje in de keuken als het gaat om de Future of Food. Wat zijn de zes verleidelijke voedingstrends voor 2022? Wat denk je van hypnotisch dineren? Zij zien een trend voor zelfhypnose. Het vermogen om jezelf in een tranceachtige staat te brengen die de realiteit vervormt en de eetervaring zal binnendringen. Daarmee proef je meer zoet of zout zonder dat het daadwerkelijk in het gerecht zit. Virtueel zoet en zout dus en tegelijkertijd gezonder eten. Of eten en drinken in een digitale omgeving? Consumenten de metaverse aanboren om toegang te krijgen tot gepersonaliseerde virtuele bewaarplaatsen van voedselherinneringen en recepten. En, spoiler, de dadel wordt de nieuwe held van ons eten! En, niet geheel onverwacht, thee de nieuwe koffie.
#4 Wordle
In een wereld waarin alles steeds meer draait om succes en zo snel mogelijk de kassa te laten rinkelen zijn er ook nog mensen die dat helemaal anders zijn. Josh Wardle is een software engineer die werkt voor het MSCHF collectief dat we in de update van vorige week besproken. Hij is de bedenker van het inmiddels immens populaire spelletje Wordle. Het spelletje zelf is een directe kopie van het tv-spel Lingo maar door de vorm en de briljante vertaling naar een iconisch deelbare pictogram visual heeft het echt wel een nieuwe dimensie gekregen. In alle interviews met Josh wordt hem gevraagd hoe hij gebruik gaat maken van dit succes. Hoe gaat hij dit omzetten in een ronkende kassa? En dan is het niet voor de hand liggende antwoord: “niet”. Het idee was om een spelletje te ontwikkelen voor zijn partner en dat is precies wat het is en blijft. Ook toen hij benaderd werd door iemand die al een soortgelijke app had ontwikkeld die reeds in de verschillende app stores staat. Samen hebben ze afgesproken om de eventuele verdiensten te schenken aan een goed doel. Het kan dus inderdaad toch anders. En positiever.
#5 Wordle en Creativiteit
Dat het iconische beeld van Wordle aanleiding voor merken om daar direct, op een orginele manier, op in te spelen is te zien in dit mooie overzicht van Adage. En dat voelt dat toch een stukje beter dan wanneer je een money machine aan het promoten bent.
#6 Slow Internet
Wordle is een mooi voorbeeld van wat inmiddels weer een andere trend aan het worden is. Slow Internet. Er is iedere dag maar één wordle puzzle beschikbaar. Dat maakt het ook zo deelbaar omdat iedereen dezelfde wordle speelt. De makers van De Computer Club (geweldige podcast) bespraken dit slow internet deze week in hun uitzending. Daarbij verwezen zij naar een artikel in The Atlantic. In dat artikel is er ondermeer aandacht voor Pony Messenger, een nieuw mailprogramma. Pony Messenger maakt communicatie weer mindful zoals ze dat zelf beschrijven. Denk maar een beetje aan de post van vroeger. Die werd namelijk maar één keer per dag bezorgd. Dus wat als je nu een mailprogramma maakt dat één keer per dag je uitgaande mail ophaalt en tegelijkertijd de nieuwe mail in je inbox plaatst? Zou dat niet veel meer rust geven voor mail die echt belangrijk is. Digitale gesprekken met mensen die ertoe doen. Naast Pony zijn er steeds meer diensten en apps die inspelen op dit idee. Niet 24/7 maar gewoon lekker relaxed en verbonden aan een maximum. Klinkt niet helemaal vreemd toch?
#7 Shottr
Je kent het vast. Je wilt een screendump maken van een website maar je kunt alleen maar alles wat boven de fold zit vastleggen. Je wilt een stukje tekst kopiëren van een website maar dat is dan niet mogelijk vanwege een restrictie. Of je ziet een kleur die je wilt gebruiken voor een presentatie maar het blijft lastig om de goede kleur te vinden. Voor al deze issues is er nu een oplossing! Shottr.
#8 Hook, Line and Sinker
Er zijn tal van modellen om goede content te schrijven en te maken. Je kunt natuurlijk beginnen door de wekelijkse Cor’s Deli nieuwsbrief van Cor Hospes te volgen. Er is het bekende Hub, Help Hero model van YouTube. Maar de laatste tijd komt ook het Hook, Line en Sinker model weer steeds vaker voorbij. Rand Fishkin van SparkToro legt je in dit verhaal, inclusief voorbeelden, uit hoe dat model werkt.
#9 Sir John Hegarty on Advertising
Een inspirerend twitter draadje over een van de grootste creatief denkers uit onze tijd. Sir John Hegarty. Hij is de “H” van het wereldberoemde reclamebureau BBH. Verantwoordelijk voor campagnes van Häagen-Dazs, Levi’s en Audi. In deze twitter draad lees je 45 van inzichten. Helder in eenvoud en vreselijk waar. Zoals: “Clients can smell weakness” en “The great skill in communication is simplicity”.
#10 Choosewise
En dan even tijd een aandacht voor een slimme Nederlandse Startup. In een wereld van hybride werk is er (soms) behoefte aan een werkplek die zorgt voor additionele inspiratie. Even niet het werkkamertje thuis of de gereserveerde concentratiekamer op kantoor. Maar een plek die in zichzelf al creatief is. En dan deze creatieve setting gebruiken als inspiratietransfer naar je eigen denkproces. Sinds enkele weken is er een mooi initiatief. Choosewise. Je kunt via dit platform een stoel reserveren in een horeca locatie zodat je heerlijk kunt werken zonder je schuldig te voelen dat je steeds iets moet bestellen. Het kopje koffie krijg je namelijk al bij de reservering. Maar hoe slim kan je zijn als je als startup wordt geconfronteerd met een lockdown? Dan bedenk je een heerlijke ambush stunt. Niemand kan een horecavestiging verbieden om tijdelijk werkplekken beschikbaar te stellen toch? Wat een briljante actie met een enorm succes.
# Podcast van de Week
Airborne maakt iedere week een keuze voor de Podcast van de Week. De Podcast van deze Week: Deze week: “The world of electrification” van Ford.
Hierin onderzoekt host en stand-up comedian Chuck Nice ‘the world of electrification’. Oftewel, hoe ziet de wereld eruit als die niet meer op fossiele brandstof draait, maar op elektriciteit? Zo’n wereld is voor de gemiddelde Amerikaan waarschijnlijk lastig voorstelbaar, aangezien de VS ‘s werelds grootste fossiele brandstofverbruiker is. Ford probeert de geesten rijp te maken voor de energietransitie. In de podcast behandelt host Chuck verschillende onderwerpen, met als onderliggende doel om luisteraars anders naar nieuwe vormen van energie – lees: elektriciteit – te laten kijken. De productiekwaliteit van de podcast blaast je niet omver: het is voor een groot deel een vraag-antwoord conversatie. Desondanks is het, vooral door de gevatte host, vermakelijk en leerzaam. Daardoor is het makkelijk verteerbaar en voelt het niet als verplicht huiswerk. Een maatschappelijk relevant thema, dat natuurlijk ook nog eens direct verbonden is met de verkoop van auto’s. Wie twijfelt aan het kopen van een elektrische auto, komt na beluistering Electric Generation in elk geval meer beslagen ten ijs.
Gelijk luisteren? Dat kan met deze handige afspeellijst op Spotify.
Het Nieuws van de Week op Clubhouse
Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Iedere zondag om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest. Deze week gaan we in gesprek met Florien Smits van Choosewise en natuurlijk ook de gesproken column van Tino Stuij.