Wordt het wat met digitale televisie?

13 oktober 2004, 03:34

Communicatienieuws had gisteren een forum in haar nieuwsbrief over digitale televisie. Aan Harold Zwaal (SBS), Dick Braam (Media Audits), Paul van Niekerk (SPOT), Wim van der Peet (MindShare) en Liedewij Hentenaar (Kobalt) werd gevraagd naar hun mening over digitale televisie.

Harold Zwaal (commercieel directeur SBS):

Tot dusverre is er niet veel gedaan aan het leveren van toegevoegde waarde en haakte de consument af. Iedereen heeft zijn mond vol over de prachtige kwaliteit van digitale televisie toestellen, maar wat is een mooie kwaliteit van een toestel als de programma’s niets toevoegen. KPN en John de mol brengen nog steeds niets nieuws, de eerste denkt net als anderen met porno een plus te kunnen bieden. Dat zegt dus genoeg.

Dick Braam (deputy managing director Media Audits Nederland):

Ik ben er van overtuigd dat we aan de vooravond staan van grote veranderingen nu content langzaam maar zeker platform onafhankelijk wordt en dataoverdracht steeds makkelijker wordt, maar de snelheid van die veranderingen zijn dan wel afhankelijk van een echte killer application.

Paul van Niekerk (directeur SPOT):

Ik denk dat de introductie van digitale televisie vooral inhoudelijk een uitbreiding gaat vormen op het aanbod van de special interest zenders. Voor adverteerders betekent dit een verbreding van de mogelijkheden om televisie als communicatiekanaal in te zetten. Het totale bereik wordt niet aangetast, waardoor enerzijds televisie als massamedium beschikbaar blijft en anderzijds reclame en promotie steeds gerichter kunnen worden ingezet.

Wim van der Peet (media group director MindShare):

Het aanbod aan niche kanalen zal explosief toenemen, met als gevolg een verregaande fragmentatie van bereik. Voor de meeste adverteerders geldt dat zij zich op grotere massa’s richten. De opkomst van digitale televisie markeert het einde van het huidige commodity-karakter van de GRP. Hoog scorende programma’s zullen zeldzamer worden, waardoor de exploitant voor deze bereik genererende GRP’s een premium prijs kan vragen.

Liedewij Hentenaar (strategy director Kobalt):

De Digitale TV die nu er nu komt (VPRO en MTV) is voorshands reclamevrij. Ik weet dat de content precies op de wensen van betreffende consumenten is afgestemd en daarom nog geen wet van grote getallen kent. Wij adviseren onze klanten reeds zelf in deze content richting als een manier van non spot. De onderhandelingen van MTV met de distributeurs zijn nog gaande. Voordeel is natuurlijk dat via de huidige MTV-kanalen de nieuwe digitale zenders gepromoot kunnen worden. De Mol zal precies hetzelfde doen. Dit levert voor de distributeur reclame op voor de omslag naar digitale televisie bij de afnemers.

Bron:

Nieuwsbrief Communicatienieuws

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

1 Reactie

    Edwin Duys

    Interessant. Ik denk dat het aanbod van zenders en programma’s explosief zal toenemen door de komst van digitale televisie. Het aanbod zal dusdanig worden dat we een vergelijkbare situatie zullen krijgen als met internet. Tijd dus om de boel om te draaien, conform wat nu door middel van rss (tekst) en podcasting (audio) gebeurt. Consumenten zullen zich inschrijven op basis van hun voorkeuren, televisiefeeds ontvangen, opslaan op hun harde schijf en op basis hiervan een avondje televisie kijken. Dit wordt dus interessant voor adverteerders. Hoe bereik je de consument?

    Ben benieuwd.


    13 oktober 2004 om 16:03

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!