World of Warcraft: 5 miljoen spelers
Dat massive multiplayer online games (MMOG’s) hot zijn dat weten we inmiddels (zie ook Habbo Hotel). Maar dat er inmiddels meer dan 5 miljoen spelers zijn van World of Warcraft, dat wist ik niet (via: webwereld.nl).
Wat ik het meest bizar vind aan dit hele verhaal, is dat er een hele economie ontstaat rondom zo’n game. Spullen uit de game, zoals bepaalde krachten of wapens, worden voor enorme bedragen verkocht via Internet. Overigens moet je een maandelijks bedrag van € 10,- betalen om WoW te kunnen spelen. Blizzard verdiend met dit ‘geintje’ dus € 50.000.000 per maand?
Ik citeer Blizzard Entertainment’s (de maker van World of Warcraft) definitie van een klant (daar hebben ze er naar hun zeggen dus 5M van):
“World of Warcraft customers include individuals who have paid a subscription fee or purchased a prepaid card to play World of Warcraft, as well as those who have purchased the installation box bundled with one free month access. Internet Game Room players that have accessed the game over the last seven days are also counted as customers. The above definition excludes all players under free promotional subscriptions, expired or cancelled subscriptions, and expired pre-paid cards. Customers in licensees’ territories are defined along the same rules.”
Je mag dus inderdaad concluderen dat Blizzard maandelijks een aardig centje verdient aan dit product… 🙂