Yahoo & Facebook: de echte Google-killer?

19 november 2012, 12:29

Yahoo zou in het geheim praten met Facebook over een samenwerking op search-gebied

Marissa Mayer, CEO van Yahoo! en oudgediende van Google, zou in het geheim besprekingen voeren met Sheryl Sandberg, chief operating officer van Facebook, zo meld de Engelse krant ‘The Telegraph’.

Dit zou een echte Google killer kunnen worden en daarmee zou Yahoo afstappen van haar deal met Bing. Op dit moment loopt er nog een 10-jarig contract tussen Yahoo en Bing waardoor Bing de zoekresultaten van Yahoo mag voeden en daarmee haar marktaandeel kan opkrikken.

Kansen social search

Alhoewel ‘social search’ nog klein is in zoekvolume biedt het wel het beste van twee werelden. Het biedt zoekintentie – mensen zijn echt zelf actief op zoek naar informatie of producten – en het biedt sociale beïnvloeding – resultaten worden beïnvloed door je sociale netwerk en ook als zodanig ontvangen. Doordat het aanbevolen wordt door iemand uit je sociale netwerk sta je open voor diens boodschap, ofwel sociale beïnvloeding.

Social search en zoekintentie

Als we search vergelijken met verkeer via feeds, waaronder prikbordupdates en Facebook search verkeer, op de assen intentie en invloed zie je dat de zoekintentie bij een meer traditionele zoekmachine als Google erg hoog is, maar de sociale beïnvloeding lager, ondanks Google+. Een echt goed geïntegreerde oplossing van Facebook en Yahoo! zou de krachtige combinatie van zoekintentie en sociale beïnvloeding betekenen.

Natuurlijk timmert Google ook aardig aan de weg met het tonen van berichten in je zoekresultaat uit je Google + circles maar Facebook heeft toch wel net een beter bereik.

Ik ben benieuwd wat Marissa Mayer uit de hoge hoed gaat toveren.

Credits afbeelding

Keesjan Deelstra (1966) is getrouwd met Tessel en is trotse vader van vier dochters: Sacha, Suja, Meike en Elvi. Hij schreef het veelgeprezen ‘Handboek zoekmachine marketing’; het eerste Nederlandse boek over Organic en Paid search dat inmiddels meer dan 12.000 keer verkocht is. Hij studeerde Sociale Geografie aan de UvA in Amsterdam en vond zijn stek uiteindelijk in de internetwereld. Met zijn bureau InternetEffect adviseert hij grote en kleine bedrijven op het gebied van zoekmachinemarketing. SEO+SEA+Analytics= > Omzet. Hij draagt kennis over met het boek en cursussen: 'live' workshops en trainingen en de nieuwe E-learning SEO cursus. Met de SEO tool SeoEffect tenslotte, kunnen ondernemers zelf met hun SEO aan de slag. SEO Effect wordt inmiddels door meer dan 5000 websites gebruikt.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Dennis Sievers

    Zoeken en sociaal doen liggen te ver uit elkaar. Mensen komen naar facebook voor sociale interactie. Mensen komen bij een zoekmachine om informatie in te winnen.

    Integratie lukt alleen als óf facebook óf Google het uitgangspunt van een bezoek kan beinvloeden en dat zie ik eigenlijk niet zo snel gebeuren. De perceptie van mensen in deze fase nog ombuigen lijkt me niet realistisch, but prove me wrong.

    Ps.

    Pas je wel goed op dat je bio niet groter wordt dan je artikel? 🙂


    19 november 2012 om 15:51
    Robert van Heerde

    Een echte Google-killer? Ik geloof niet dat die er de komende jaren gaat komen.

    Vooral niet als je Chrome, email, agenda, docs etc van Google gebruikt. Waarom zou je dan alleen voor het zoeken iets ander gebruiken?

    Maar goed, het is natuurlijk wel erg interessant om deze aanvallen op Google in de gaten te houden :).

    Ben benieuwd wat Mayer ons gaat bezorgen!


    23 november 2012 om 13:39
    Christophe

    Ik geloof er ook niet zo in maar ik laat me graag verrassen…


    11 december 2012 om 17:39
    yazMxpYjzs

    moved here tramadol 300 er – buy tramadol online dogs


    16 oktober 2013 om 22:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!