Yammer on Tour-event: “Disruption is forcing us to change the way we work”

8 maart 2013, 05:59

Voor de tweede keer bezocht Yammer de Amsterdamse Westergasfabriek als onderdeel van hun “Yammer on Tour”, die twee dagen eerder ook in Londen werd gehouden. Terugkijkend op Yammer on Tour in 2012 is er natuurlijk een groot verschil: Yammer is overgenomen door Microsoft voor 1.2 miljard dollar. Een duidelijk teken dat Microsoft zwaar inzet op het socialer en “connected” maken van haar bestaande software. Dit zou ook als een rode draad door de dag heen lopen. De honderden bezoekers verzamelden zich in de hal voor enkele keynotes gevolgd door break-outsessies.

Disruption

De eerste keynote van mede-oprichter Adam Pisoni bleek ook gelijk het hoogtepunt van de dag. Het thema, net als dat van de hele dag, was disruption. “What business am I in? What value do I provide to my customer?” Dit moet elke medewerker binnen een organisatie zich steeds blijven afvragen en kunnen beantwoorden in een snel veranderende wereld.

Aan de hand van enkele voorbeelden, zoals de case van de Amerikaanse videotheekketen Blockbuster, dat geen antwoord had op de ‘disruption’ van de markt van online video, lichtte Adam toe waar het probleem lag. Organisaties hebben zich jarenlang zo gefocust op efficiënt worden in stabiele omstandigheden, dat zij niet gewend zijn om innovatiekracht te tonen op het moment dat hun markt compleet verandert.

“Transparency creates alignment”

Door de enorme ontwikkeling van digital in al haar vormen zullen de disrupties sneller plaatsvinden en heviger zijn. Het wordt voor organisaties dus nóg belangrijker om adaptiever en flexibeler te worden. Door elke medewerker de mogelijkheid te geven om, met behulp van social, transparant te communiceren en te kunnen bijdragen aan verbeteringen binnen je organisatie, wordt je organisatie adaptiever en innovatiever. Transparantie kan medewerkers helpen om zelf innovatie en verandering teweeg te brengen. Een van de mooiste quotes in de keynote vond ik dan ook:

“Let your employees think beyond a narrowed job description”.

Yammer roadmap

De keynote werd gevolgd door een korte demonstratie van enkele belangrijke nieuwe features die Yammer binnenkort biedt. Meest in het oog springend was de integratie met Microsoft Office (in de cloud), waardoor je een sociale laag creeërt rondom presentaties en documenten. Daarnaast is er een gloednieuwe Windows 8-app die er qua lay-out erg goed uitzag. De derde belangrijke feature was de translate-button die het mogelijk maakt om berichten te vertalen in je moerstaal. Handig voor internationaal opererende organisaties met veel taalbarrières. Hoe dit in de praktijk gaat werken, is nog even afwachten.

Uitwisselen van ervaringen

Eén van de sterkste punten van een event als dit is het uitwisselen van ervaringen tussen bezoekers. Na een keynote van Frank Wammes van Capgemini, een organisatie waar kennisdeling sterk gestimuleerd wordt, waren er nog diverse break-outsessies. Ik koos voor “Driving results with enterprise social networking”, waar ik de opkomst redelijk laag vond gezien het boeiende thema. Drie ervaringsdeskundigen praatten over hoe transparantie binnen hun organisatie had gezorgd voor duidelijke resultaten. Zo gebruiken mijnwerkers van RioTinto Yammer om snel advies in te winnen bij collega’s die wereldwijd verspreid zijn. En bij VKA kunnen consultants via Yammer zichzelf matchen aan interessante opdrachten die beschikbaar zijn – iets waar voorheen toch twee medewerkers fulltime mee bezig waren. Een duidelijk doel gelinkt aan je business helpt dan ook sterk om de adoptie van Yammer binnen je organisatie te verhogen.

Adoptie & activatie

De discussies over Yammer-gebruik en -inzet gingen nog lang door tijdens de prima verzorgde borrel na afloop. Grootste uitdaging voor vele bedrijven blijkt nog steeds de activatie en het aanjagen van gebruik binnen de organisatie, maar de voortekenen dat enterprise social netwerken een steeds belangrijkere rol (gaan) spelen binnen organisaties lijken steeds groter te worden.

Interview Niels van der Zeyst

Niels van de Zeyst is als Principal Customer Success Manager bij Yammer verantwoordelijk voor de adoptie van Yammers technologie door Nederlandse klanten. Tijdens het Yammer on Tour-event sprak ik hem kort.

Wat probeerden jullie vandaag over te dragen aan de bezoekers?

Het verhaal wat we naar buiten wilden brengen is te mensen te inspireren om na te denken over wat je met enterprise social networks kan en wat het kan betekenen voor je bedrijfsvoering. Wat we willen is dat bedrijven transformener en adaptiever worden. Dat er geinnoveerd wordt op basis van de transacties en interacties aan de buitenkant van de organisatie en dat die, door enterprise social networks, op de juiste plek binnen organisaties terechtkomen. Dat is eigenlijk onze droom. We geloven dat we op een keerpunt zitten en dat dit steeds meer gemeengoed gaat worden.

Dat is de droom. Hoe ver staat het nu in de praktijk?

Sommige organisaties, zoals Capgemini, zijn al aardig ver en we zien de transformatie daar al plaatsvinden. Je ziet daar al vrij volwassen gebruik van Yammer. Maar veel organisaties zijn pas net begonnen. Het verhaal van Kluwer is bijvoorbeeld geweldig. Wat Kluwer doet is een voortvloeisel van de COO die gelooft in het concept van open communicatie. Die hebben het intranet compleet vervangen door Yammer. Je zult zien dat Kluwer straks een veel transparanter bedrijf is.

Yammer draait heel erg om mensen. Engagement en het delen van kennis en ervaring. Een deel van de mensen pakt dit makkelijk op, maar er zijn ook mensen die deze disruption van de communicatie minder goed kunnen behapstukken. Hoe zorg je als organisatie dat je die mensen toch aan boord krijgt?

Je moet tijd besteden om iedereen mee te krijgen. Sommige medewerkers zullen wat meer getriggerd worden door een topdown benadering (de baas zit er ook op). Wij geloven wel dat als je zorgt dat ze naar je netwerk komen en het gaan gebruiken, dat ze dan ook zelf de waarde ervan zullen inzien. Je moet verschillende tactieken gebruiken om je medewerkers te activeren op je netwerk. De beste manier blijft toch dat je de vraag kunt beantwoorden aan je gebruikers: wat levert het op.

Er is dus geen generieke aanpak?

Nee, nee zeker niet. Het gaat om cultuur en het gaat om mensen en om interactie. Het is mensenwerk.

We hebben wat voorbeelden gezien van de intregatie van Yammer met Microsoft-producten. Kunnen we ook meer integratie met Skype verwachten?

Wat je zou kunnen verwachten is een soort van Skype-integratie, maar we zijn dat nog aan het bekijken wat we hiermee kunnen. Ook de verhouding met Lync. Maar we pushen het meeste de integratie van met Office365. Als we social kunnen verweven met de in bedrijven veel gebruikte Office software biedt dat natuurlijk enorme kansen.

Volgend jaar zitten we hier wellicht weer. Als je dan terugkijkt, wanner zou 2013 succesvol zijn voor Yammer?

Een enorme groei in het gebruik van Nederlandse organisaties zou heel mooi zijn. Maar de focus ligt niet alleen op nieuwe klanten, maar ook de goede samenwerking met huidige klanten verder voortzetten en mooie cases en verhalen bouwen.

Credits afbeelding: Alphons Nieuwenhuis

Tim is gespecialiseerd in community management, sociale intranetten en interne social media. Werkt bij Presenter.nl en helpt organisaties met het slim inzetten van online samenwerkplatforms.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!