YouTube springt in op vlogtrend en introduceert Backstage
Je mening geven, je kennis delen of gewoon een kijkje in je leven geven; vloggen is immens populair en YouTube is daar het platform voor. Om deze trend te volgen en het vlogfenomeen verder te ontwikkelen, voegt YouTube dit jaar een nieuwe dimensie toe aan het ‘plat’ video’s kijken: Backstage. Een omgeving waar YouTubers in gesprek kunnen gaan met hun fans en unieke content kunnen delen. De vraag is of Google er dit keer wel in slaagt om een sociale laag aan een van de platformen toe te voegen.
Wat is Backstage?
Op dit moment is de enige interactie die je met je fans op Youtube hebt een comment of een duim onder je video. Er wordt maar weinig gepraat over de video’s op YouTube, zeker tussen makers en fans. Dit gesprek wordt namelijk gevoerd op andere social media zoals Facebook en Twitter. Om de interactie naar zich toe te trekken werkt YouTube nu aan Backstage: een apart tabblad binnen YouTube.
Een aantal functies die inmiddels ‘bekend’ zijn geworden:
- Een chronologische tijdlijn met Backstage-video’s van de personen die jij volgt
- Een video maken en publiceren voor alleen jouw abonnees
- ‘Rijke’ reacties plaatsen (foto, video, emoji’s misschien?)
- Notificaties zodra een Backstage-video is geplaatst door de personen die jij volgt
- Polls onder fans
Deze functies zijn uitgelekt door een insider en zijn dus nog niet officieel bekendgemaakt. Er kan dus nog van alles aan aangepast, toegevoegd en geschrapt worden.
Wie heeft baat bij Backstage?
Met de informatie die is ‘uitgelekt’ klinkt Backstage als een kans voor vloggers. Zij zullen hier zeker baat bij hebben. Met Backstage kun je unieke content delen die alleen ‘Backstage’ te zien is, dus alleen voor jouw abonnees. Zo trek je meer abonnees en wordt het een stuk intiemer. Je staat dichterbij je fans en kunt de dialoog aangaan met hen zonder dat je daar een ander kanaal voor nodig hebt.
Vloggen populair in Nederland
Tegenwoordig is vlogs kijken niet meer alleen een tijdverdrijf voor tieners. Uit een onderzoek van Multiscope blijkt dat één op de drie Nederlandse 18+-ers één keer per maand een vlog kijkt. Mensen kijken graag naar andermans vlogs, maar maken zelf ook graag video’s van hun eigen leven. Ook BN’ers zoals Arjen Lubach en Frans Bauer gaan tegenwoordig steeds vaker buiten de publieke omroep om video produceren en delen dat op YouTube.
Top 10 best bekeken vlogs in Nederland
- Armada Music
- Kwebbelkop
- Trap City
- Jelly
- Анатолий Шарий
- EnzoKnol
- The Voice Kids
- TopNotch
- Tiësto
- Hardwell
(Bron: socialblade.com – 26-8-2016)
Nederlanders lijken vooral geïnteresseerd in muziek; de Nederlandse DJ’s worden veel bekeken, maar ook games en ‘reality soaps’ doen het goed.
Zal Google nu dan eindelijk succesvol worden in social?
Google (eigenlijk Alphabet), de moeder van YouTube, lijkt alles te hebben. Het enige wat ze nog niet hebben is een succesvol sociaal platform. Kennen jullie Google Buzz nog? Of Wave? En kijk je nog wel eens op Google+? De techgigant is al tijden bezig om een sociaal netwerk te bouwen, maar het lijkt nog niet echt te lukken.
Met de overname van YouTube in 2006 hebben ze een sterk videoplatform in handen gekregen. Geen wonder dat ze dit platform om willen toveren tot een sociaal kanaal. Op deze manier hoopt Google dat mensen op YouTube blijven om het gesprek te voeren met hun favoriete YouTubers in plaats van daar een ander social media kanaal voor te gebruiken. Zeker ook omdat Facebook een steeds groter videoplatform wordt en video tot een van speerpunten heeft gemaakt.
Backstage is nog niet officieel aangekondigd, maar de verwachting is dat het nog dit jaar geïntroduceerd zal worden. In eerste instantie komen de nieuwe features beschikbaar aan een selecte gebruikersgroep.
Die top 10 is een lijst van alle channels. Ook niet vloggers.