Yu-Gi-Oh! verovert ook Nederlandse markt

5 juni 2004, 18:26

Yu-Gi-Oh! verovert Nederlandse marktDe Japanse strip Yu-Gi-Oh! verovert in de vorm van een kaartspel de Nederlandse jeugd. Volgens de jongeren tussen 4 en 12 jaar is het spel ‘tien keer vetter’ dan Pokemon. Maar wie of wat is Yu-Gi-Oh! nu eigenlijk?

Yu-Gi-Oh! is een knap staaltje merchandising van snackfabrikant Smiths. De voor het spel benodigde ‘chaps’, plastic varianten van een bierdopje, werden van februari tot en met mei gratis bij een zak chips geleverd. Ouders en grootouders hebben zich groen en geel gegeten om het bijbehorende verzamelalbum van hun kroost compleet te krijgen.

Yugi is de hoofdpersoon in de Japanse cartoonreeks die door Fox Kids op televisie wordt gebracht. Yu-Gi-Oh! is het best bekeken programma onder jongeren tot 12 jaar. Het draait in het programma net als in het spel om een Egyptisch kaartspel waarin monsters en andere magische figuren voorkomen. Het Amerikaanse bedrijf Upperdeck heeft alle figuren van Yu-Gi-Oh! op karton gezet. Het kaartspel heeft zich op die manier van tv naar het schoolplein verplaatst.

Yu-Gi-Oh! is inmiddels het tweede meest gezochte trefwoord in Nederland. Achter Idols (hoe kan het ook anders in de maand van de Idols-finale) maar voor Spongebob!

Meer zien/lezen over Yu-Gi-Oh:

http://www.upperdeckentertainment.com/

http://www.foxkids.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!