Zakendoen met social media, eigenlijk is het heel simpel

30 mei 2012, 07:59

Nieuwe boek van Marketingfacts-blogger Jan Willem Alphenaar gelanceerd

Vandaag komt het boek Simpel. zakendoen met social media van Marketingfacts-blogger Jan Willem Alphenaar uit. Een intrigerende titel, zoals we van Jan Willem gewend zijn. Intrigerend genoeg voor een kort vraaggesprek met de schrijver zelf over het snappen van je eigen business, ingewikkelde strategieën en structuren en 'euforie-momentjes'.

Bestaande klanten als ambassadeur

M!: Je boek heet Simpel. zakendoen met social media. In de beschrijving staat: “Verwacht van JW geen wollig boek met vage teksten over social media, maar een concrete handreiking met sprekende voorbeelden. En een vleugje humor.” Is de inzet van social media zo simpel?

JW: Als je goed bent in het doen van je business en snapt waarom dat zo goed gaat, dan is het heel simpel om dat met social media uit te breiden. Dus ja, het kan zeker simpel zijn. Veel ondernemers zijn echter vergeten waarom klanten met hen zaken doen en focussen zich nog steeds teveel op nieuwe klanten. Terwijl -en dat hebben we al honderd keer gehoord, maar niemand schijnt het echt door te hebben- de meeste business uit en via bestaande klanten kan komen. Als je je klanten goed behandelt, worden ze ambassadeur voor je. En dat heb je nodig om succesvol te zijn op social media.

M!: Bedoel je dus eigenlijk te zeggen dat we met z'n allen te moeilijk doen over social media? En is dat dan de reden dat veel bedrijven moeite hebben ermee? Of zit dat toch in andere aspecten?

JW: Veel bedrijven die hun eerste stappen zetten op social media gaan nadenken over ingewikkelde strategieën en structuren. Terwijl ze eigenlijk gewoon eerst moeten experimenteren en vooral zorgen dat ze connecties hebben op de diverse platformen. Hoe kun je een strategie uitzetten als je geen publiek hebt? Je moet, zeker in het begin, niet te moeilijk doen. Ga op social media op dezelfde manier aan de slag als dat je normaal ook doet met je business. Blijf bij jezelf.

M!: Als het allemaal zo simpel is, hebben we dan dit boek eigenlijk wel nodig?

JW: Nee, na het lezen van het boek zul je denken, is het zo simpel? Maar ja, dan heb je het wel nodig gehad om dat te begrijpen.

Promotieacties

M!: Je schrijft op je blog dat je originele promotieacties voor ogen hebt voor je boek. Je bent al begonnen door iedereen die in de voorverkoop je boek kocht een gesigneerd exemplaar te sturen. Dat zijn er zo'n 250, toch? Wat heb je nog meer in de pijplijn zitten?

JW: Ja, de lamme handjes-actie (van het signeren van al die boeken) is een eerste actie. En we hebben er op die manier 250 stuks verkocht voordat iemand ook maar iets van het boek heeft gezien. Ik hou van experimenteren binnen bepaalde branches. In de boekelarij wordt bijvoorbeeld standaard een boekenlancering georganiseerd met hapjes en drankjes. Daar heb ik eigenlijk geen zin in. Ik ben samen met mijn publiciste en Lewis PR bezig met een paar ideetjes om het boek anders te lanceren. Natuurlijk komen er wel wat signeersessies bij boekenwinkels, want daar ligt hij vanaf volgende week ook, maar ik wil het anders doen. Uiteraard sta ik open voor ludieke ideeën van de lezer van M!

Daarnaast wil ik vooral profiteren van de euforie-momentjes bij de lezers die het boek hebben. Zij moeten de buzz creëren als ambassadeurs en eigenlijk op die manier mijn boek verkopen.

M!: 'Euforie-momentjes'? Wat bedoel je daar precies mee?

JW: Iedere transactie bij zakendoen kan leiden tot euforie-momentjes. Klanten hebben soms meerdere momenten dat ze blij zijn met jou. Bijvoorbeeld als ze een product bij je besteld hebben of wanneer je ze extra service biedt. Op dat moment zou je eigenlijk je klant moeten triggeren dit aan anderen te vertellen. Bijvoorbeeld als je iets besteld hebt op een webshop, waarbij meteen een like button voor Facebook verschijnt op de bevestigingspagina. Dat is optimaal gebruik maken van euforie-momentjes. Deze kracht van euforie-momentjes wordt uitgebreid behandeld in mijn boek.

Doelgroep

M!: Wie moet vooral je boek lezen en waarom?

JW: Dit boek moet eigenlijk gelezen worden door elke ondernemer, marketeer of verkoper die nu toch eens op een makkelijke en prettige manier aan de slag wil met social media. Zonder uitgebreide cursussen en dure consultants erbij. Ondernemers die te klein zijn om een Conversation Manager te hebben, kunnen hiermee prima de eerste stappen maken.

M!: Tot slot: wil je nog iets kwijt?

JW: Ja, het boek kost maar 15 euro. Dat is ook vrij onderscheidend in deze sector geloof ik, voor zoveel informatie.

Jan Willems boek is simpel te bestellen via o.a. Managementboek.nl.

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Peter Nederstigt

    Helaas heeft Jan Willem onze net gelanceerde app niet als voorbeeld in zijn boek kunnen opnemen. Gratis vakantiehuizen testen. Simpel en leuk voor bestaande én nieuwe klanten


    30 mei 2012 om 13:32
    H de Haan

    Goed verzamel naslagwerk over socialmedia.

    Snap trouwens niet hoe je voor die paar euro,s een boek uit kan brengen ? Maar vind het top.


    31 mei 2012 om 09:34
    Jan Willem Alphenaar

    Hoi H,

    Een boek kan zelfs voor nog minder euro’s uitgegeven worden. Maar dit vind ik een mooie, laagdrempelige, prijs.

    Dus bestel maar 🙂

    Grtz,

    JW


    1 juni 2012 om 08:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!