Zalando favoriet voor online shoppen naar hardloopbroek
Wanneer respondenten zich online oriënteren op de aanschaf van een hardloopbroek, is de kans het grootst dat ze bij Zalando uitkomen. Dat blijkt uit de recente Web Performance Scan die wij uitvoerden. De tweede en derde plaats op de ranglijst zijn voor Plutosport en Wehkamp. De top 3 krijgt gezamenlijk 45% van de totale voorkeur.
De top 3
Zalando.nl en Plutosport.nl zijn met afstand de best bezochte websites. De nummer 1 en 2 van de ranglijst worden tijdens de vrije online oriëntatie door respectievelijk 80% en 79% van de respondenten bezocht en beoordeeld. Bij beide websites haakt één op de tien bezoekers na de eerste indruk af. Wehkamp wordt door 49% van de respondenten gevonden. Hiervan haakt slechts 6% vroegtijdig af.
Zalando scoort vervolgens op alle websitespecifieke onderdelen hoger dan een 7. Hetzelfde geldt voor Wehkamp, dat vooral goed scoort op Vormgeving (7,6). Plutosport doet het op het onderdeel Vertrouwen met een 6,5 iets minder, maar krijgt uiteindelijk wel 15% van de totale voorkeur. Zalando staat ook qua voorkeur eerste met 20%; Wehkamp volgt met 10%.
Klik voor een grote weergave
Een kwestie van budget
Het aanbod aan hardloopbroeken is groot en divers. Respondenten zijn tijdens de onderzoeken van WUA! vrij om hun eigen criteria en voorkeuren te hanteren. Hoeveel zijn ze bijvoorbeeld bereid uit te geven aan een broek? Voor tweederde van de respondenten ligt het plafond bij vijftig euro. Eenderde vindt een prijs van 50 tot 100 euro redelijk. Slechts een enkeling zou meer dan 150 euro uitgeven.
De deelnemers aan het onderzoek waren tussen de 20 en 65 jaar oud, met een gemiddelde van bijna 40 jaar. Selectiecriteria waren onder andere dat de respondenten minstens wekelijks hardlopen/sporten en al eens eerder kleding, schoenen of tassen online kochten.
Klik voor een grote weergave
Zalando het meest innovatief…
Naast de vele vragen die respondenten beantwoorden over de websites die ze bezoeken, krijgen ze na afloop van de vrije oriëntatie ook een aantal afsluitende vragen voorgelegd. Hieruit blijkt bijvoorbeeld dat ruim een kwart van de mensen die Zalando.nl bezoeken, deze website uiteindelijk aanwijst als meest innovatief van allemaal.
Zalando schetst volgens de respondenten een goed beeld van de aangeboden producten (7,5), geeft hier duidelijke informatie over (7,7) en komt daarbij betrouwbaar over (7,5). Plutosport doet het ook goed op de eerste twee gebieden, maar komt wat beoogde betrouwbaarheid zoals gezegd enigszins tekort. Wehkamp laat een tegenovergesteld beeld zien en scoort van de top 3 juist het hoogst op betrouwbaarheid.
Klik voor een grote weergave
…maar ook het meest ergelijk
Opvallend genoeg wordt Zalando ook door een niet te negeren deel van de bezoekers aangewezen als website waarop de meeste ergernissen werden beleefd. Ook Plutosport wordt hier regelmatig genoemd. Zoals eerder aangegeven, zien beide websites één op de tien bezoekers al afhaken na de eerste indruk. Zonde, want de bezoekers die wél doorgaan op de website worden regelmatig verleid tot het aanschaffen van een hardloopbroek. Ook de websites bovenin de ranglijst blijken dus nog de nodige verbeterpunten te hebben en zouden in potentie nog beter kunnen presteren.
“Soms is er wel erg veel keuze zodat je lang aan het zoeken bent. En wanneer je de resultaten geshowd krijgt, zijn het er zoveel waardoor het rommelig wordt”
Klik voor een grote weergave
Afbeelding: Westman (cc)
Dit voelt er ‘random’ aan. Wat voor informatiewaarde heeft dit bericht? Je had ook kunnen vertellen over het weer.
Dit lijkt mij ook een beetje makkelijk. Zalando gooit er nu een persbericht uit dat ze de beste zijn op hardloopgebied, gok ik zo…
@Klaas, hoe groot was de steekproef?
Beste Martijn,
Dank voor je reactie.
WUA! is een onafhankelijk onderzoeksbureau en doet onderzoek in vele branches en markten in Nederland. Recentelijk hebben we meerdere onderzoeken uitgevoerd in de modebranche. In bovenstaand onderzoek brengen we het oriëntatieproces van een hardloopbroek in kaart en dit is met 100 respondenten uitgevoerd.
De respondenten zijn geselecteerd op een aantal criteria. Er is rekening gehouden met leeftijd (18-65 jaar), opleiding (MBO+) en geslacht (50/50). Daarnaast kopen alle respondenten weleens kleding/schoenen of tassen online en gaan minimaal 1 keer per week hardlopen/sporten.
Aan de hand van de volgende case gaat de respondent vrij oriënteren: “U wilt een nieuwe hardloopbroek kopen voor u zelf. Ga u op het internet oriënteren op een hardloopbroek.” Doordat WUA! het oriëntatieproces vastlegt, kiezen de respondenten zelf welke websites zij beoordelen.
Elke respondent beoordeelt 5 websites gedurende zijn of haar oriëntatie op een hardloopbroek en dus bestaat het gehele onderzoek uit 500 webbeoordelingen.
Groet Klaas
@Klaas, natuurlijk is WUA onafhankelijk. Alleen de waarde van dit onderzoek is bijna 0. Behalve natuurlijk dat je even een berichtje op dit blog kan zetten.
Zijn er algemene inzichten die bruikbaar zijn voor een andere webshops of ander product(groep)? Welke actie kan de lezen ondernemen om iets te gaan doen nadat die dit heeft gelezen?
Ik hoop dat WUA ook onderzoeken doet waar anderen ook iets mee zouden kunnen.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!