Zepotha, de horror film die niet bestaat
De Metagids #75 - In de kortefilmpjes wereld van TikTok heeft de Zepotha-film, een zogenaamde horror-klassieker uit de jaren tachtig, miljoenen kijkers al enkele dagen in zijn greep.
Maar hier is de schokkende plot twist: de film heeft in werkelijkheid nooit bestaan. Het is een hersenspinsel van de 18-jarige muzikant en Tiktokker Emily Jeffri, die afgelopen weekend een bericht deelde, waarin ze het idee opperde om een nep-horrorfilm met bijbehorende fancultuur te creëren. De beste marketingstunt van het jaar in de filmwereld (na Barbie)?
“ok so new bit idea: what if we created a fake 80s horror movie called ‘Zepotha’ & started commenting ‘omg u look EXACTLY like that one girl from Zepotha‘ or ‘wait u look exactly like ______ from Zepotha‘ on every thirst trap we see […] together we will witness new lore develop, main characters will emerge, etc. & we can convince thousands of people that this weirdly title 80s horror film actually exists.”
Dat Jeffri’s idee aansloeg is een understatement. Haar bericht is inmiddels miljoenen keren bekeken en een zoekopdracht naar “Zepotha” op TikTok levert talloze andere virale video’s op met mensen die de trend uitleggen of gewoon meedoen. Binnen een mum van tijd veranderden de opmerkingen onder filmpjes in originele content. Mensen begonnen actief mee te werken aan het bedenken en bouwen van een complete wereld.
Er zijn nu Zepotha-filters, Zepotha-montages en zelfs Zepotha VHS-banden. De manier waarop grote aantallen mensen samenwerken om dit fenomeen viraal te laten gaan valt op. In een paar dagen tijd is een complete fandom leven in geblazen, die zijn uiterste best doet om op allerlei manieren de niet bestaande film onder de aandacht te krijgen.
Het doet denken aan de beste mafia-film aller tijden: “Goncharov”. De verloren gewaande film van filmregisseur Martin Scorcese, die dankzij een oplettende lezer op Tumblr, vorig jaar opeens het levenslicht zag (zie Metagids 45). Ook deze film ging destijds viraal, terwijl deze in werkelijkheid nooit bestaan heeft.
TikTok-gebruikers noemen Emily een marketinggenie vanwege de hoeveelheid aandacht die haar nieuwe muziek dankzij de grap gekregen heeft. Onder haar oorspronkelijk bericht maakt ze namelijk gebruik van muziek van haar binnenkort te verschijnen album “Soundtrack For An 80’s Horror Movie“. Naast de marketingcampagne voor de Barbie-film is dit misschien wel de beste marketingstunt van dit jaar.