De zes energiebronnen van verandering
Boekrecensie ‘Six batteries of Change’ door NIMA Register Marketeers
Op Marketingfacts delen NIMA Register Marketeers hun mening over vakliteratuur. Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? We recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: ‘Six Batteries of Change’ van Peter de Prins, Geert Letens en Kurt Verweire.
Deze recensie werd geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens mede-auteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.
Zoals de titel al aangeeft: dit boek gaat over veranderingen. De invalshoek die de auteurs hebben gekozen is die van de bronnen van organisatie-energie. Dit vormt de basis voor een nieuw model. Deze bronnen worden weergegeven in zogenaamde batterijen. Ze zijn ingedeeld in een matrix waarbij emotioneel/informeel tegenover rationeel/formeel en strategisch tegenover operationeel geplaatst zijn.
“Bronnen van organisatie-energie worden in dit boek weergegeven als batterijen”
De behandelde energiebronnen zijn intellectuele energie, systemische energie, fysieke energie, spirituele energie, sociale energie en psychologische energie. Per hoofdstuk worden deze energievormen uiteengezet, waarbij men steevast begint met een aantal kernvragen en een quickscan. Gevolgd door een beschrijving van een lege batterij. Die staat symbool voor oorzaken die veranderingen vertragen of tegenhouden. Daarna worden ze één voor één ontladen en opnieuw geladen met energie.
De batterijen staan wel geschakeld. Dus alle batterijen dienen opgeladen te zijn om een succesvolle verandering te realiseren. Een van de kernboodschappen van dit boek is dat het noodzakelijk is dat er een connectie is tussen de rationele en emotionele kant. Veranderprocessen blijven, in ieder geval voor mij, complex. De aanpak die de auteurs aanreiken maken het voor mij een stuk makkelijker om de zogenaamde lege batterij op te sporen en daar actie op te nemen.
In het hoofdstuk waarin de psychologische energie wordt besproken komen de auteurs met een formule die ik niet ongenoemd wil laten, omdat hij kenmerkend is voor de inhoud:
Vertrouwen = (Geloofwaardigheid + Betrouwbaarheid + Vertrouwelijkheid) gedeeld door Zelforiëntatie + Historisch besef
De batterijen worden ieder afzonderlijk in aparte hoofdstukken uiteengezet. Ieder hoofdstuk sluit af met een korte samenvatting van de kernboodschappen van het hoofdstuk, waarbij steevast een tabel is opgenomen van een lege batterij en een volledig opgeladen batterij. Dit alles voorzien van sprekende voorbeelden.
Het boek is een aanrader voor iedereen die met veranderingen te maken heeft. In marketing zijn dat natuurlijk de strategische marketeers die in staat moeten zijn om organisaties te laten acteren op veranderingen in de markt. Het boek geeft je energie, het heet dus niet voor niets ‘Six Batteries of Change’.
Six Batteries of Change
Auteurs: Peter de Prins, Geert Letens en Kurt Verweire
Uitgever: Lannoo Campus
ISBN: 978 94 014 4718 8
Eerste druk: 2017
Kernwoorden: veranderingen, veranderproces, energie, marketingmanagement, marketingstrategie.