Zijn we selfiemoe?

10 oktober 2014, 11:00

De ene na de andere selfie-actie wordt in het leven geroepen, maar is de selfie-campagne nog wel effectief?

Je kunt bijna geen Instagram of Facebook meer openen zonder dat er één op je scherm verschijnt. Selfie na selfie wordt het wereldwijde web ingestuurd en organisaties springen maar al te graag in op de hype. Ze stimuleren consumenten massaal om zichzelf nog vaker op de foto zetten: de #stemfie, de #sambaselfie, de soccerselfie van Coca-Cola. Aandacht en content rondom je merk (laten) creëren was nog nooit zo gemakkelijk.

Content creëren met selfies

Zoals marketeers wel vaker inhaken op hypes en trends die van origine niet als marketinginstrument zijn bedoeld, is ook de selfie slachtoffer geworden van de ‘creatieve’ marketeer. De ene na de andere selfie-actie wordt bedacht om maar zoveel mogelijk aandacht rondom een brand te creëren. Eén actie is leuk, een tweede actie is een logisch vervolg, drie kan nog, maar worden we ondertussen niet een beetje selfiemoe?

Is de selfie-campagne nog effectief?

Er zijn ondertussen zoveel selfie-campagnes verzonnen (en vast en zeker nog komende) dat simpelweg consumenten oproepen om een foto te maken met het product, geen originele manier meer is om hen deel uit te laten maken van het merk. Echter wil dat niet direct zeggen dat de selfie niet effectief is.

Modemerk JOSH V snapt hoe het hoort en roept haar doelgroep op om selfies te maken in de kleding van het merk en deze te delen op Instagram. Een groot gedeelte van de doelgroep bestaat uit jonge meiden die maar al te graag een foto van zichzelf maken en deze uploaden in de hoop dat hun foto door @joshvhq wordt gedeeld. Een leuke actie die past bij de doelgroep en waarbij de fans actief deel uit kunnen maken van het merk.

Een ander voorbeeld vinden we bij zonnebrillenmerk Luiz David, waarover toevallig afgelopen week een artikel op Marketingfacts is geschreven. Mensen die een foto van zichzelf maken met hun zonnebril op en deze uploaden met de hashtag #luizdavid, komen (na goedkeuring van de webmaster) in het lookbook op de website terecht. Het merk is ervan overtuigd dat hun brillen passen op praktisch ieder hoofd. Door middel van de photo slide die wordt gevuld door de klant, laten zij zien dat dit inderdaad het geval is. Daarbij voelt de klant zich gevleid als hij op de website komt te staan als ‘model’ voor het merk.

Mits de doelgroep van jouw merk het leuk vindt om foto’s van zichzelf te maken én je de campagne op een originele en passende manier insteekt, is de selfie zeker een marketinginstrument dat kan werken en, net als andere user-generated content, meer brand awareness, website traffic en/of engagement kan opleveren.

De waarde van user-generated content

Content rondom jouw merk die door anderen is geproduceerd, heeft over het algemeen de voorkeur boven professionele content die van het merk afkomstig is. Niet heel gek, want de geloofwaardigheid van de mening van een vriend ligt negen van de tien keer hoger dan het verkooppraatje van de organisatie.

Daarnaast is de content die via bekenden in je tijdlijn terechtkomt vaak interessanter dan de content van het merk zelf. Daarbij leven we in een participatiecultuur: men wil actief deel uitmaken van jouw merk. Door de doelgroep op te roepen zelf content te produceren, krijgt zij de mogelijkheid onderdeel uit te maken van jouw merk en zelfs een brand ambassador te worden.

Een Amerikaans merk dat hier succesvol gebruik van maakt, is Ironman, een organisatie van toonaangevende triathlonwedstrijden op internationaal niveau. Het merk riep de deelnemers van de wedstrijd op om foto’s van hun trainingen en routine voor de triathlon te delen met de hashtag #IRONMANTraining. Ironman laadde al deze beelden in op een campagnewebsite. Zo creëerden hun volgers met sportieve foto’s veel content rondom het merk en zorgden zij voor meer brand awareness en een grotere digitale voetafdruk voor Ironman.

Ook Chobani, een Amerikaans yoghurtmerk, heeft op een creatieve manier gebruik gemaakt van de kracht van user-generated content. Het merk riep haar fans op video’s, foto’s en berichten te delen op hun eigen social media kanalen over hun favoriete yoghurt. De content werd vervolgens door het merk ingezet op verschillende manieren. Chobani heeft tweets ingezet in marketinguitingen op billboards en heeft de video’s op haar website gepubliceerd.

chobani-user-generated-content

Creëer content met je doelgroep

Al met al is het ontwikkelen van user-generated content een effectieve manier om een merk of organisatie via digitale media op de kaart te zetten, meer engagement te genereren of de traffic naar de website een boost te geven. De selfie kan hierin ook zeker een rol spelen mits deze op een originele wijze wordt ingestoken. Geen platte ‘maak een selfie en win!’-campagnes meer, maar de klant ook daadwerkelijk relevante content laten produceren die je als merk kunt gebruiken in je marketinguitingen.

Dus, enthousiasmeer jouw doelgroep om content te produceren en gebruik het! Re-post hun beelden, creëer een lookbook van de content op de productpagina van je website, verzamel alle beelden en maak er een vette video van, gebruik het in je marketinguitingen, er zijn talloze manieren om er creatief mee aan de slag te gaan en de klant zijn aandacht en interesse te wekken en te veranderen in een brand ambassador.

Daag jezelf en je doelgroep uit door een creatieve invulling aan de actie te geven. Zorg ervoor dat hij staat te springen om content voor jou te maken en niet in slaap valt tijdens het maken van de zoveelste selfie.

Roept jouw organisatie de doelgroep op om zijn ervaringen te delen via social media? En zo ja, hoe pakken jullie dat aan?

Jesse Gosse
Eigenaar / Oprichter bij Medical Digitals

Jesse Gosse is oprichter en directeur van meerdere online marketing bureau's. Eerst richtte hij social media bureau Be Socialized op specifiek gericht op social media marketing, daarna The Online Group. Na Be Socialized en The Online Group richtte hij Medical Digitals op: een full-service onlinemarketingbureau voor de Life Sciences & Health-sector. Vanuit Amsterdam werken we sinds 2010 aan innovatieve campagnes die het verschil maken. Gedreven door de liefde voor online marketing en de wens om de wereld gezonder te maken, ontwikkelen en realiseren we digitale marketingstrategieën voor Life Sciences & Health. Zo verkleinen we de afstand tussen medische bedrijven, healthcare professionals en patiënten.

Categorie

3 Reacties

    Jurriaan de Reijer

    Hele interessante ontwikkeling dat door sociale media de doelgroep van een merk echt deel uit gaat maken van een merk en daardoor feitelijk inderdaad brand awareness creëert. Ik doe er zelf niet aan mee, maar heel veel anderen ook wel, dus het is een hele slimme zet. Boeiend artikel!

    Groeten,

    Jurriaan de Reijer


    17 oktober 2014 om 09:02
    patricksteenks

    Wat me opvalt is dat je begint met selfie-moe en eindigt dat social media marketing voor bedrijven best interessant is. Wat is nu de conclusie? Zijn we niet selfie-moe?


    6 november 2014 om 13:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!